Bygga om till slanglöst?

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
hejsan,
jag fundera på vilka vägar jag kan gå för att spara vikt på min hoj (yamaha xt660x)
jag vägde upp mina slangar och de väger över 700g/styck som känns rätt mkt (jag kommer från cykelvärlden där hela min hoj bara ligger på 4,2kg ;) )
då det just är de odämpade samt roterande vikten som ger skillnaden i körkänslan så vill jag gärna spara lite vikt där.
så frågan är om det finns nåt kitt så jag kan köra slanglöst med mina 17" exel fälgar? och skulle det spara vikt (då kan man nog även ta bort fälgbandet misstänker jag)

på jockeyjournal.com såg jag för länge sen att nån tog en bilventil och la sen nån slaggs fog (likt silicon i utseende) istället för fälgbandet. kanske nåt sånt man kan göra? dock vilket medel borde man använda då? (tråden där jag såg det var för nåt år sen och jag är inte ens loggat där, så det bli svårt att hitta igen)

Finns gott om folk på forumet som gjort och likaså trådar i ämnet. Får du inga träffar alls när du söker?

jo man hittar ju lite men inga konkreta svar förutom att det är nån hemlig harry.
viktskillnder osv pratas det ju knappt om heller.

finns tex liknande ämnen inom cykelsporten och då gäller det vissa kits man köper osv.
då jag byter däck själv och inte vill skicka bort mina hjul varanan månad för att nån ska fixa detta letar jag ju efter ideer och tips.

jo man hittar ju lite men inga konkreta svar förutom att det är nån hemlig harry.
viktskillnder osv pratas det ju knappt om heller.

finns tex liknande ämnen inom cykelsporten och då gäller det vissa kits man köper osv.
då jag byter däck själv och inte vill skicka bort mina hjul varanan månad för att nån ska fixa detta letar jag ju efter ideer och tips.

Bla Barrett har tidgare beskrivit hur han själv konverterar ekrade motardfälgar till slanglöst, med sika-gjutning på insidan osv.
Tycks mest vanligt på tävlingsmotarder. Man bygger ju bort en del features som är skönt att ha på en gathoj.

Last edited:
vad är det för features du menar då?

Om man ska fixa en punka eller byta däck hemifrån så måste man ha en kompressor med rejäl tank för att kunna trycka ut däcken, om man ska byta eller justera ekrar så kan det bli konflikt med coatingen på insidan.

Om man ska fixa en punka eller byta däck hemifrån så måste man ha en kompressor med rejäl tank för att kunna trycka ut däcken, om man ska byta eller justera ekrar så kan det bli konflikt med coatingen på insidan.

Njae....

Jag har en simpel 24l kompressor från Clas. Har misslyckats smälla ut mina kanske två gånger. De gångerna handlar det oftast om att man sabbat stommen.
Ibland (läs: sällan) får man hålla på ett tag men det lyckas "alltid".

Dock punka eller ekerjustering håller jag med om. Skiter det sig rejält går det alltid att slita bort ventilen och lägga i slang.

jag har hittills aldrig fått punka under ca 4-5000mil som jag har kört både gata och grus.
men klart värt att tänker på det såklart.

den hemlige harry du pratar om är husaharry på forumet.

han finns i örebrotrakten och fixar det garanterat åt dig.

Njae....

Jag har en simpel 24l kompressor från Clas. Har misslyckats smälla ut mina kanske två gånger. De gångerna handlar det oftast om att man sabbat stommen.
Ibland (läs: sällan) får man hålla på ett tag men det lyckas "alltid".

Dock punka eller ekerjustering håller jag med om. Skiter det sig rejält går det alltid att slita bort ventilen och lägga i slang.

Du kan det här bättre än jag helt klart.
Bra att få in lite kunniga i tråden.

Du kan det här bättre än jag helt klart.
Bra att få in lite kunniga i tråden.

oooooo, fin kommentar från en av de jag håller högst på mekkunnigalistan :)
Ok om jag citerar dig lite lagom lösryckt nu och då när jag känner för det? :D

Jag kanske förenklar lite. Man kan ge sig fan på att de gångerna man misslyckas är det extra viktigt att lyckas (hej mr Murphy). Man ska veta vad man sysslar med helt enkelt.

Fortsätter resonemanget lite...
En sak vi märkt är att det är väldigt viktigt vilken profil innerkanten av fälgen har (1). V-formad profil (2) är bra för då tätar däcket snabbt och kan långsamt krypa upp medans en lodrät kant (3) gör att däcket måste täta fort mot kanten för att man ska lyckas med sitt uppdrag. Det en kompressor med lågt flöde och/eller för liten volym kan misslyckas med är alltså den första tätningen. Har man skadat stommen ökar kravet på högt flöde.
Det första man bör göra om man har problem är att bygga om vägen från tank till ventil så inga strypningar finns (4).

1. Kika snabbt i starholks senaste byggtråd. Han har haft problem med det.
2. Typiskt gjutna hjul för asfaltsbruk utan slang.
3. Typiskt ekerhjul som gör fälgen starkare när man hoppar osv. Vissa fabrikat är bättre än andra även om alla är sämre än gjutna hjulen, generellt.
4. T.ex armerad slang med slangklämmor i ändarna = inget som stoppar luften.

MIN slutsats är att slanglöst rockar och fördelarna vida uppväger nackdelarna. Harrys hjul fungerar alldeles förjäkla bra. Även om vissa andra ibland lyckas också har Harry gjort över 100 set hjul och sällan (aldrig - garantijobb) läcker de. Hans lösning gör aven att man kan justera ekrarna om man vill. :yoparty

det låter ju bra

men hur är det när harry fixa det...går väl utmärkt att byta däcket själv sen?
jag kör en hel del (typ 1000mil sen februari) och vill ju inte behöver åka till örebro varje gång jag måste byta däck.
som sagt så skulle jag ju helst vilja fixa allt själv så att jag vid eventuellt senare problem kan fixa detta och inte stor i öknen utan luft.
men ska man fixa själv vill man ju helst hitta ett sätt som fungera från första försöket.

det låter ju bra

men hur är det när harry fixa det...går väl utmärkt att byta däcket själv sen?
jag kör en hel del (typ 1000mil sen februari) och vill ju inte behöver åka till örebro varje gång jag måste byta däck.
som sagt så skulle jag ju helst vilja fixa allt själv så att jag vid eventuellt senare problem kan fixa detta och inte stor i öknen utan luft.
men ska man fixa själv vill man ju helst hitta ett sätt som fungera från första försöket.

Självfallet kan du byta däck själv.
Det du riskerar (liten risk) är att det kommer vara svårare att få däcket att "ploppa" ut mot kanten. Skulle din egen kompressor inte räcka till kan du alltid åka till nån däcksnasare som rimligen har några tjuvknep.

Det går, men det är inte någon ide. Dom däcken och fälgarna är inte konstruerade för att vara slanglösa. Det blir aldrig tätt mot fälgkanten.

den "tätning" som harry sätter på, är den mkt tjockt då så det även bli svårare att få på o av däcket? eller är det en rätt tunn grej så man inte märker skillnaden?
om jag ändå kan byter däcket själv sen så är det ju klart mkt bättre att nån som verkligen kan gör detta jobb så det bli rätt från början.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back