Bygga om till fett bakdäck

• Thread starter Thread starter D_J
  • Start date Start date

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
KTM 950 SM
Hej!

Är lite sugen på ett fetare bakdäck. Skulle få plats ett bredare i svingen, men hur gör man med kedjan?

Har surfat runt lite, och satserna med 240 däck använder offsetdrev fram. Men offset är bara 1/4". Eftersom bakdäcket är 6cm bredare än original får jag inte ihop det. Det borde väl vara typ 3cm offset. Hur funkar det?

Jag kanske inte ska ha 240, men skulle vilja ha 200 i alla fall. Original är 180.

Hur brukar man göra med kedjans glidskena?

Sent from my Motorola Defy using Tapatalk

Hojen blir trögstyrd men det kanske inte är ett problem för dig.

Fälgen bör breddas (har en gammal BB fälg om du vill ha en extra att bygga om)
Dreven får du nog göra egna och flytta ut så det funkar men BBn har ju den hydrauliska kopplingscylindern där att ta i beaktning och ramen som kedjan passerar.
Men man får svarava ur ett drev och centrumet från ett annat och svetsa ihop i passande offset.
Har gjort det till min mors HD som fått BB fälgar.

200 däck är nog gränsfall på fälgen, men kan funka. Skulle kunna köpa en extra bakfälg att bredda annars.

Med så liten breddning som 200 mm så räcker det nog med de färdiga offset (fram)dreven som finns att köpa. Bak kan jag nog tillverka en spacer till drevet.

Egentligen skulle jag vilja ha så brett som möjligt i originalsvingen och använda så mycket som möjligt av originalprylarna.
Finns ju annars färdiga kit med nya svingar, bakaxel, fälgar och däck. Ska vara "bolt on", men kostar mer än vad jag köpte hojen för...

Här är ett 240 mm kit. Men de har bara 1/4" offset på framdrevet. Men hur gör de när de sätter dit ett 240-däck med enbart 6 mm offset på framdrevet?
Jag hoppas att de fortfarande sätter hjulet i mitten av hojen...:rolleyes:
De kan väl inte köra med sned kedja?

300-kitet har en mellanaxel istället för offset-drev

Finns det nån lämplig donatorhoj med bred bakfälg som man kan leta upp begagnat?

Iofs skulle jag kunna svetsa en egen swing, men det blir ju bökigt att ragga upp och passa ihop delar.

Och... hur brukar man göra med kedjans glidskena?

200 däck är nog gränsfall på fälgen, men kan funka. Skulle kunna köpa en extra bakfälg att bredda annars.

Med så liten breddning som 200 mm så räcker det nog med de färdiga offset (fram)dreven som finns att köpa. Bak kan jag nog tillverka en spacer till drevet.

Egentligen skulle jag vilja ha så brett som möjligt i originalsvingen och använda så mycket som möjligt av originalprylarna.
Finns ju annars färdiga kit med nya svingar, bakaxel, fälgar och däck. Ska vara "bolt on", men kostar mer än vad jag köpte hojen för...

Här är ett 240 mm kit. Men de har bara 1/4" offset på framdrevet. Men hur gör de när de sätter dit ett 240-däck med enbart 6 mm offset på framdrevet?
Jag hoppas att de fortfarande sätter hjulet i mitten av hojen...:rolleyes:
De kan väl inte köra med sned kedja?

300-kitet har en mellanaxel istället för offset-drev

Finns det nån lämplig donatorhoj med bred bakfälg som man kan leta upp begagnat?

Iofs skulle jag kunna svetsa en egen swing, men det blir ju bökigt att ragga upp och passa ihop delar.

Och... hur brukar man göra med kedjans glidskena?

Beroende på hur mycket plats det finns mellan däcket och kedjan idag kanske det räcker med 6mm offset? Man kan låta kedjan gå riktigt tajt mot däcket.
Ytterligare variant är istället för oring/xring etc köra vanlig kedja, brukar vara 2-4mm smalare för samma drev.

Kedjans glidskena flyttar du väl lika mycket som du flyttar kedjan så blir allting bra. :tummenupp

Man kan låta kedjan gå riktigt tajt mot däcket.

Man kan, men man får ändå tänka på att däcket deformeras en aning när man lägger ner i kurvor och ger gas, då blir det ännu tightare mot kedjan. För mycket sånt så kan det gå illa. :)

Man kan, men man får ändå tänka på att däcket deformeras en aning när man lägger ner i kurvor och ger gas, då blir det ännu tightare mot kedjan. För mycket sånt så kan det gå illa. :)

Åker själv med sådan tajt passning att om jag backar hojen 'fastnar' kedjan i däcket, inga som helst problem vid körning.

Många geggmoppar som byggs om för supermotard har liknande problem.

Rolle,

det finns några rejsianer här på sporthoj... ;)

Tillverkar du även offsetdrev?

Nu har jag mätt lite.

Det finns drygt tre centimeter mellen däck och swing på varje sida. Så för däckets skull skulle man kunna få in ett 240 mm däck i swingen. MEN, bakdrevet har inte lika mycket marginal, utan där finns det bara 15 mm mellan drev och swing.

Det här drevet är nog max offset jag kan skruva på.

Mellan däck och kedja finns det idag strax över en cm. Med 12 mm offset skulle jag ha drygt 22 mm tillgodo. Så i princip skulle jag kunna ha ett 4cm bredare bakdäck. Men 220 mm däck verkar ovanliga, hittar mest 200, och sen 240 mm. Hittade bara nåt touring-däck däremellan. Eller finns det, fast jag missat i mitt googlande?

220 mm skulle bli konstigt på fälgen, som i så fall måste breddas eller bytas. 200 mm skulle nog funka utan breddning av fälgen.

En extremare variant vore att byta swing. Den här ser ganska vettig ut, men hur kan det kosta 3000 Euro att svetsa ihop en swing? Det borde jag kunna svetsa själv. OK, om jag svetsar själv blir det en stålswing fast det borde ju funka. Typ såhär

Att bygga en jigg, bocka rör och svetsa är ju inte rocket science, direkt. En mellanaxel med två drev och spännare borde ju gå att meka ihop. 3000 Euro är ju en hel arbetsvecka i en verkstad, och säkert lite till. Så mycket tid kan de väl inte lägga på att tillverka en swing till??

Last edited:
Nu har jag mätt lite.

Det finns drygt tre centimeter mellen däck och swing på varje sida. Så för däckets skull skulle man kunna få in ett 240 mm däck i swingen. MEN, bakdrevet har inte lika mycket marginal, utan där finns det bara 15 mm mellan drev och swing.

Mellan däck och kedja finns det idag strax över en cm. Med 12 mm offset skulle jag ha drygt 22 mm tillgodo. Så i princip skulle jag kunna ha ett 4cm bredare bakdäck. Men 220 mm däck verkar ovanliga, hittar mest 200, och sen 240 mm. Hittade bara nåt touring-däck däremellan. Eller finns det, fast jag missat i mitt googlande?

220 mm skulle bli konstigt på fälgen, som i så fall måste breddas eller bytas. 200 mm skulle nog funka utan breddning av fälgen.

En extremare variant vore att byta swing. Den här ser ganska vettig ut, men hur kan det kosta 3000 Euro att svetsa ihop en swing? Det borde jag kunna svetsa själv. OK, om jag svetsar själv blir det en stålswing fast det borde ju funka. Typ såhär

Att bygga en jigg, bocka rör och svetsa är ju inte rocket science, direkt. En mellanaxel med två drev och spännare borde ju gå att meka ihop. 3000 Euro är ju en hel arbetsvecka i en verkstad, och säkert lite till. Så mycket tid kan de väl inte lägga på att tillverka en swing till??

Svingen du länkar till är väl inte hopsvetsad, den är fräst ur 1 stort stycke alumium. Denna klump kostar en hyfsad slant att köpa, sedan många timmars fräsning. Lägg till utveckling,testning och tuvgodkännande...

Bygga en sving är inte svårt, men det tar en stund. Bygga en jigg får man väl räkna tar 2 dagar, sedan 1 dag tillverka svingändar, bussningar etc.

För offsetbakdrev kan du kolla www.nikasilproffsen.se

Standardfälgen är 6tum.
Montera ett 190/60 200/55 200/60

Tänk också på att tex ett 200/60 är betydligt tyngre än vanliga 190/55

Nu har jag mätt lite.

jag byggde enkelsving av fyrkantsprofiler och svetsa plåt emellan dom. då ser den gjuten ut och liknar mer orginalsvingen. sen har jag 300 däck på 18" bilfälg.

till mellan axeln och hjullagret svarvade jag excenterar. så dom inte hamnar i mitten. så sätter man dom i en annan hylsa och så kan man snurra på navet när man spänner kedjan. för du måste spänna främre kedjan först om du ska ha 2 kedjor.

jag byggde enkelsving av fyrkantsprofiler och svetsa plåt emellan dom. då ser den gjuten ut och liknar mer orginalsvingen. sen har jag 300 däck på 18" bilfälg.

till mellan axeln och hjullagret svarvade jag excenterar. så dom inte hamnar i mitten. så sätter man dom i en annan hylsa och så kan man snurra på navet när man spänner kedjan. för du måste spänna främre kedjan först om du ska ha 2 kedjor.

Coolt! Snyggt jobbat!:tummenupp

Det är precis nåt sånt jag helst vill ha. Det verkar enklare & billigare att hitta bilfälgar i lagom dimensioner.

Hur gjorde du mellanaxeln? Vanliga drev på splines eller axel med fasta drev?

Jag gissar att du lånade baknavet från nån enkelswings-hoj?

Byggde du nån jigg för att få saker och ting rakt?

Coolt! Snyggt jobbat!:tummenupp

Det är precis nåt sånt jag helst vill ha. Det verkar enklare & billigare att hitta bilfälgar i lagom dimensioner.

Hur gjorde du mellanaxeln? Vanliga drev på splines eller axel med fasta drev?

Jag gissar att du lånade baknavet från nån enkelswings-hoj?

Byggde du nån jigg för att få saker och ting rakt?
Tackar. Jag tog hjullager, medbringare och drivknut från en bil. Då var det ju bara och skruva på fälgen sen. Sen svarvade jag en ny ryckutjämnare som passade på bakdrevet. Mellanaxeln svarvade jag en hylsa med kullager på varje ände. Tog vanliga framdrev och
svarvade upp hålet och svetsade fast på hylsan.
Nope. Hade ingen gigg. Mätte noga på gamla svingen och tog hjälp av vattenpass och laser.

Tackar. Jag tog hjullager, medbringare och drivknut från en bil. Då var det ju bara och skruva på fälgen sen. Sen svarvade jag en ny ryckutjämnare som passade på bakdrevet. Mellanaxeln svarvade jag en hylsa med kullager på varje ände. Tog vanliga framdrev och
svarvade upp hålet och svetsade fast på hylsan.
Nope. Hade ingen gigg. Mätte noga på gamla svingen och tog hjälp av vattenpass och laser.

OK,
Jag funderade på att köpa begagnad enkelswing och sno själva navet, typ en sån här
201017843.jpg

Tänkte det skulle vara enklare med färdig broms, kedjespännare, ryckutjämnare m.m. Honda VFR tror jag har 4x100 i bultcirkel, och i så fall finns det mängder med bilfälgar som borde passa. Sen får jag tänka till när det gäller offset på fälgen.

Har du kvar nån bakbroms på din hoj?

Last edited:
OK,
Jag funderade på att köpa begagnad enkelswing och sno själva navet, typ en sån här
201017843.jpg

Tänkte det skulle vara enklare med färdig broms, kedjespännare, ryckutjämnare m.m. Honda VFR tror jag har 4x100 i bultcirkel, och i så fall finns det mängder med bilfälgar som borde passa. Sen får jag tänka till när det gäller offset på fälgen.

Har du kvar nån bakbroms på din hoj?
Jo. Det är nog enklare för man behöver svarva ganska många grejer annars. Jodå. Klart jag har bakbroms. Yamaha R1 4 kolvsok.

Hade du bott här i trakterna så hade jag haft en enkelsving till VFR750 till salu.
Fast där du bor nu lär du kunna hitta saker klart billigare.

Norrort låter långt borta... :rolleyes:

I sydöstra Sverige är jag däremot några gånger om året.

Har VFR 750 samma kedjespännare som 800?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT