Bygga om R1 till R6-look

Eightton

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Lindesberg
Hoj
2000 Yamaha r1
Hur svårt är det att byta kåpor på r1 till r6 tycker 07 och uppåt är så snygga
Tänkte köpa mig en r1 års 02-03 eller 04-08 vilken kommer jobbet bli enklast på ?

Eller köpa en r6 och byta motor vilket är bäst ? ?
 
Eftersom jag på 1960-talet var med om att sätta kåpa på två naken hojar, Kawasaki 350 och Honda 450,dvs
göra en plugg, plasta formen i glasfiberarmerad polyester på pluggen och sedan plasta kåporna i glasfiberarmerad polyester i formen, göra kåpfästen och montera kåpan på hojen.
Så känns montage av en R6 kåpa på en R1 som ganska enkelt.
Och R6 kåpan kan du ju krångla dit på en gixxer/honda/kawa också.
Lite mer att välja på. :)

Att montera en R1 motor i en R6 ram känns betydligt knepigare därför att motorn får med 99 % sannolikhet inte plats i ramen utan det blir att börja slipa bort delar av ramen och sedan svetsa på förstärkningar för att få det hela att hålla ihop.
Och sedan blir det ju ofelbart besiktning av hembyggt fordon.....kanske säkrast så.
Och detta är ju bara början, uppe i tanken ska du krångla in R1 insug i en luftbox för en R6a, flytta hela elsystemet från R1 till R6 osv. :va
 
Last edited:
R6:ans bakram är lite tunnare än tidiga r1 men det är inte så svårt att modda. Det hela handlar väl mest om hur pass nära originalet du vill komma med sadlars infästning och liknande. Helkåpan och lysen har troligtvis en annan infästning men kan du bara göra stag och liknande så bör det gå att få dit.
Men varför inte köpa en r6 07 direkt? Om du har råd att köpa en r1 04-08 så har du ju råd med en r6. Och de är inte trötta direkt.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top