Bygga om Keihin FCR 4 brygga till 2 brygga?

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Satt och kikade på blocket idag på att köpa en 4-brygga Keihin FCR 39:or till min traja. Problemet är ju att trajan är paralelltwin, således passar inte 4:a bryggan.

Distanserna stämmer inte och således inte bränslerör etc.
Någon som har erfarenhet av detta? Hur mycket jobb är det?
Vart kan man få tag i reservdelar?

En ny parbrygga till trajan går loss på nästan 9 papp innan den är hemma i svedala, svindyrt med andra ord.

Tacksam för tips!

Du kan inte tänka dig en RS-36-38-40 brygga istället?

Där behöver fixa en övre å en nedre konsol.
Å en trottelhävarmsaxel som borras å gängas för trottelarmarna å 2st mindre hål för de fjädrande rörpinnarna som håller wirehållaren samt acc-pump hävarmen.

Fixa till så bränsletillförseln får nya pipar, de sitter nu som T-rör mellan nr. 1 & 2 samt 3 & 4.
plugga de yttre nedre piparna på flottörhusena.

De blir fögge nr, 2 & 3 du får para ihop.
Du kan välja vart du vill ha gas-wire sitta, som nu mellan föggarna, eller fixa lite längre trottelaxel som sticker ut från fögge nr. 2 å där finns fästen på föggen att sätta dit allt som på Yoshimuras RS-föggar.

Jag har ju då byggt om en RS40 brygga så den passar min GSX-RW, så jag har får göra de här modifieringarna förutom de met t-rör å lite pluggning du måste göra då du bara ska använda 2 föggar.

Jag har en nyinköpt gixxer där de sitter FCR på, så jag kan ju kolla hur besväliga de ser ut att vara å bygga om. Men eftersom de är uppbyggda liknande så kan de säkert gå med, fast de e väll aningen dyrare?

/Föggenöörden :)

Jag byggde precis om mina 41or som var till en R1 för att passa min FZR motor. kortfattat så behövde jag svarva nya distanser och göra en ny axel. men tänk på som tidigare nämns att det blir nog en hel del pluggande. dessutom så är inte husen exakt lika på någon av mina fyra. det är små fästen och hål som skiljer men det är klart det går...

kolla med bra i gasen som sagt, han verkar vara väldigt duktig.

ps har du sett att du fått pm av mig ang. oken?

Det går utmärkt att göra. Så gott som alla prylar går att köpa från Keihin. Sudco.com är da shit

Jag har byggt om Mikuni småttisar från 4 till 2 och det var lite småjobbigt. I ditt fall vore det nog enklare att köpa två lösa FCR från crossknarr och använda delad wire. Prins Dirty Parts kan nog fixa 2 st, wire finns på många äldre landsvägshojar.

Tack för tipsen!

Kan absolut tänka mig en RS brygga. Mig veterligen saknar de acc-pump?
Någon som kan förklara det närmare och vad det innebär?

Vidare i mina förgasartankar.
Fick lite prisuppgifter idag från Prins Dirty Parts gällande beggade fuggar.

Mikuni TM 35mm 1000:-st.
Keihin PWK 39mm 1000:-st.
Keihin FCR 41mm 2500:-st.

41:orna låter lockande, men jag misstänker att dessa blir för stora. Insugen är ju portade, men inte ytterdiametern. Då blir det till att komplettera med nya insugsgummin etc etc, men jag tror att de flödar för dåligt på lågfart = kasst bottendrag, samt att problem uppstår vid övergången från fugge till cylinder?

Mikuni TM 35:orna å andra sidan tror jag kan bli för små. Mätte innerdiametern på originalen och fick dem till 36,5 mm (med ett kasst skjutmått). Bra flöde på botten, men sämre på topp. De saknar dessutom acc-pump (vad nu det innebär). Keihin PWK har jag ingen koll på alls..

Tankar?

@Timpalompa
Hade helt missat ditt PM, vi får styra upp så att jag kan dyka över och hämta dem :)
Har uppstått andra problem med FZ:an, misstänker slitna kolvringar..

Tack för tipsen!

Kan absolut tänka mig en RS brygga. Mig veterligen saknar de acc-pump?
Någon som kan förklara det närmare och vad det innebär?

Vidare i mina förgasartankar.
Fick lite prisuppgifter idag från Prins Dirty Parts gällande beggade fuggar.

Mikuni TM 35mm 1000:-st.
Keihin PWK 39mm 1000:-st.
Keihin FCR 41mm 2500:-st.

41:orna låter lockande, men jag misstänker att dessa blir för stora. Insugen är ju portade, men inte ytterdiametern. Då blir det till att komplettera med nya insugsgummin etc etc, men jag tror att de flödar för dåligt på lågfart = kasst bottendrag, samt att problem uppstår vid övergången från fugge till cylinder?

Mikuni TM 35:orna å andra sidan tror jag kan bli för små. Mätte innerdiametern på originalen och fick dem till 36,5 mm (med ett kasst skjutmått). Bra flöde på botten, men sämre på topp. De saknar dessutom acc-pump (vad nu det innebär). Keihin PWK har jag ingen koll på alls..

Tankar?

@Timpalompa
Hade helt missat ditt PM, vi får styra upp så att jag kan dyka över och hämta dem :)
Har uppstått andra problem med FZ:an, misstänker slitna kolvringar..

FCR41 är för stort, de finns dock som 39 och är då billigare.

PWK är en 2-t förgasare utan accpump och kanske inte direkt lämplig för din installation.

RS finns både med och utan accpump.

Misstänkte att de skulle bli för stora. Har letat beggade lösa 39:or, men inte funnit några.
Någon som kan förklara syftet med acc-pumpen för en nollställd individ? :)

Misstänkte att de skulle bli för stora. Har letat beggade lösa 39:or, men inte funnit några.

Är FCR 37 för litet?
Ta reda på vilka crossar som har vilka förgasare och sök på förgasare till crossmodellen istället för modellen på förgasaren.

Jag ändrade delningen på min brygga i våras. Var rätt så smärtfritt.

Dock kan det bli halvbökigt med själva gasrullen på gasarna om du ska "klyva" bryggan. Satsa på 39:or. 41:or är rätt saftigt om du inte har en fet dragrace hoj.

Acc. pumpen skvätter in en stråle med soppa när varje gång du stänger och öppnar trottlarna (pumpar in soppa). Kan vara bra när man ska kallstarta en hoj alternativt för att skjuta på lite extra bränsle när man ska "iväg" på riktigt.

Tack för tipsen
41:or skulle passa fint på mitt andra bygge, men det är en historia för en annan kväll ;)

Har kikat på blocket m.m. på endast "Mikuni", samt "Keihin" men hittar inget tyvärr.

Är FCR 37 för litet?
Ta reda på vilka crossar som har vilka förgasare och sök på förgasare till crossmodellen istället för modellen på förgasaren.

FCR 37 sitter på samtliga 250 4-t cross/enduro och är billigast om man vill ha FCR. Brukar gå att få för under tusingen stycket på ebay.

En FCR37 flödar betydligt bättre än en 36mm CV förgasare där man har spjäll och axlar ivägen

FCR 37 sitter på samtliga 250 4-t cross/enduro och är billigast om man vill ha FCR. Brukar gå att få för under tusingen stycket på ebay.

En FCR37 flödar betydligt bättre än en 36mm CV förgasare där man har spjäll och axlar ivägen

Och 9% större area...:p Icke att förglömma...
edit: Darn you excel; 5,6% större...

Last edited:
Letar vidare! Hojta till om ni har något tips. Dratt iväg ett nytt mail till Prins Dirty Parts precis.

Den duttar i lite extra soppa vid snabbt gaspådrag tills munstyckena hinner ge rätt mängd. Stor öppning = låg gashastighet = dålig venturi effekt = för lite soppa genom munstyckena.

Man har ju kört Predator förgasare på Amazon då det begav sig:D.
Predator.jpg

När accpumpen inte funkade gick det rätt dåligt:rolleyes:

Last edited:
Det var den kortaste mest konkreta förklaringen jag kunde önska :D
Tack!

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back