Bygga om hojen

Perskan

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
Yamaha XT660R-05, Suzuki DR600-87
Eftersom det verkar vara svårt att byta hojen (zx7r) mot någon vettig motard/offroad så går jag i tankarna att bygga om den jag har till en kåplös sak med en mer upprätt körställning.
Är det mycket jobb eller går det på en kafferast?
Behöver man göra mycke modifieringar?
Finns det färdiga "kit" att köpa eller hur funkar de?

Lägg över frågan på Streetfighter/Caféracer-forumet så får du säkert svar. Finns en del där som byggt om Kawasakis.
Kan väl också bara tillägga att du är på helt rätt väg. Kåplöst är "the shit", som ungdomarna säger.

Last edited:
Behöver inte vara speciellt mycket jobb alls, om du kör på budget/fullösningar.
Absolut enklaste är att borra hål i existerande styrkrona för att montera risers till crossstyre (båda finns på biltema, kostnad totalt c:a 500:-) samt förmodligen även köpa längre broms/kopplingsslang (eller wire, beroende på vad du har för koppling). Sistnämnda kan du nog få för en 1000:- Sist men inte minst behöver du ett lyse, kör du på något enkelt moppelyse klarar du dig med några hundralappar. Just, antagligen får din existerande instrumentpanel inte plats så du får köpa en cykeldator också.

Men du kommer nog inse att du vill göra mer än så. Kolla i Hojbyggen och Streetfighter och Caféracer-forumen för inspiration.

Kalas! Ska spana runt lite där och se vad jag hittar.

Är det mycket jobb eller går det på en kafferast?

Behöver man göra mycke modifieringar?

Finns det färdiga "kit" att köpa eller hur funkar de?

Beror på hojen. Ska du göra jobbet själv kan det ju ta lite tid. Beror ju helt enkelt på vad du har för önskemål. Har du tillgång till maskiner, verktyg och allt sånt går det att göra på en kväll.

Beror också på hojen. Beroende på hur gaffelkronan ser ut så går det (går det inte) att borra rakt igenom och bara sätta en metallplatta under kronan (för stadga) och skruva ihop det.

Finns ofta färdiga kit till modernare hojar där det är nya gaffelkronor, styre, risers, osv. Är det en någolunda modern Kawa (typ -05) så bör det finnas.

Njae de e ju en 96:a, så de kanske är värre med de!
Helst av allt skulle man ju vilja bygga om den utan att sabba den, så man kan återställa den till orginal om man skulle vilja.

Njae de e ju en 96:a, så de kanske är värre med de!
Helst av allt skulle man ju vilja bygga om den utan att sabba den, så man kan återställa den till orginal om man skulle vilja.

Kan ju alltid försöka leta reda på en originalgaffelkrona och borra i den. Bör inte kosta många hundralappar. :)

Kan ju alltid försöka leta reda på en originalgaffelkrona och borra i den. Bör inte kosta många hundralappar. :)

Så sant, man e ju bra korkad som inte tänker på sånt!
Känns som de kan bli en sen kväll med mycket leta delar och tips :)

Last edited:
Varför ska du bygga om din sporthoj till street? Betala försäkring för sporthoj med köra en streethoj.

Checka in en Hornet 600 eller 900 om du vill ha lite mer vrid. VTR 1000 F funkar ju också bra :) Lite äldre hojar som är helt klart relativt billiga på försäkring.

Varför ska du bygga om din sporthoj till street? Betala försäkring för sporthoj med köra en streethoj.

Checka in en Hornet 600 eller 900 om du vill ha lite mer vrid. VTR 1000 F funkar ju också bra :) Lite äldre hojar som är helt klart relativt billiga på försäkring.

Dels är det lite för att ja gillar hojen och vet va den går för, att den är välskött och utan problem.
Sen vill ja gärna ha en sporthojs effekt, vilket det inte känns som att man får när man köper en "vanlig" nakenhoj.
Men visst, ja förstår va du menar.....

Dels är det lite för att ja gillar hojen och vet va den går för, att den är välskött och utan problem.
Sen vill ja gärna ha en sporthojs effekt, vilket det inte känns som att man får när man köper en "vanlig" nakenhoj.
Men visst, ja förstår va du menar.....

Ville du inte åka lite långsammare? :) Checkade in motard osv?

Hornet 600/900 har gott om krut jämfört med motarderna.

På min hade det varit ren idioti att borra, trots det vågade en verkstad att föreslå det. (En verkstad som jag för övrigt inte litar på längre för att de har klantat sig).

Hittade LSL superbike-kit istället, det är lite olika saker inkluderade beroende på hoj. På min var det ett fäste som sitter på övre gaffelkronan, bromsslang, fäste för bromsbehållare eventuellt något mer. Finns till alla årsmodeller av ZX7-R, dock så kostar det en slant. Allt som behövs finns med, ska vara ganska lätt att sätta på, men jag lämnade in min på verkstad eftersom jag tog ett annat styre än det de rekommenderade, elkablarna räckte inte till, men det visste jag när jag beställde.

Beställde från NCCR (www.nccr.se), hade all kontakt med Pär. Jag beställde fel färg på styret pga ett missförstånd, fixades med en gång trots att nytt behövde beställas från Tyskland, grym service, tog lite lång tid men det spelade ingen roll för jag hade en massa andra saker som var på väg från både Italien och England.

Annars finns det att beställa från England, oxå ett bra företag som jag beställt annat av. http://www.motoevolution.co.uk/

Det enda som behövde köpas separat till min var styret. All kvalité är över förväntan, läs på lite om LSL så förstår du. Riktiga entusiaster som jobbar där, går till och med att komma i kontakt med deras utvecklingsavdelning om man har frågor :tummenupp

Ursäkta avhandlingen :D , var bara tvungen att förklara hur nöjd jag är med LSL och NCCR!

Last edited:
vänd styrhalvorna upp och ner i stället så slipper du lägga ut en enda krona förutom de 300:- som du köper den första bästa moppelampa du hittar på skroten för och så slipper du borra.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025