Bygga om en husvagn till racingsläp?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Har en husvagn tillsammans med 2 andra polare, vi rensade ut allt från den öppnade upp en dörr, förstärkte golvet för att kunna transportera våra hojar till och från banan (3hojar) + lite annat som behövs. Nu är det dags för besiktningen och då vi rensat ut kök med gas, all inredning och radiatorer så kommer den ej gå att besikta i det skicket den är i idag.

Liknande denna med 4-hjul.
http://umeatr.se/files/2011/07/20110720-umeatr_har_blivit_med_husvagn-01.jpg

Jag är sugen på att bygga om men vet ej vad det kan landa på, inga lyxgrejer behövs som sängar osv. utan den ska vara helt tom inuti.
Vi kommer sova i sovsäckar i den och el ska dras fram så man har en lampa i den när man vistas i den på bandagarna.

Men frågan är vad ett sådant bygge kan gå på?
Några avgifter för att regga om den?

Tips på vart man kan köpa fyrkantsrör billigt, några andra tips om man vill spara vikt?

All info uppskattas.
 
Last edited:
Varför skulle den inte gå att besikta sedan ni har rensat ur den?

Det är väl snarast lättare att få igenom den om den är tom och lättad, eventuellt kommer dom att vilja att ni registrerar om den till "täckt släpvagn" istället.

Lite eluttag och sånt behöver ju inte besiktas om det utförs av en fackman?
 
Det var bra nyheter:)

Varför intresset finns för att bygga om är då det är lite möggel i väggarna samt att vi ej vet om den lösningen vi har på öppningen för att få in hojarna godkänns. Den är inte den bästa lösningen.

Sedan ska ej nåt drar så att det finns uttag utan bara dra en skarvsladd i lister eller liknande för att koppla in med hjälp av en annan skarvsladd till ett eluttag på banan.

Golvet har vi lagt ut plywoodskivor och även förstärkt undervagnen med impregnerade plankor för att golvet ska orka med vikten på hojarna. Svårt o få det godkänt.
 
Last edited:
När det gäller besiktningsregler så är det ju alltid bättre att fråga på bilprovningen eller någon annan som vet vad som gäller. Här på SH är det lite väl många som tror sig veta vad som gäller.
Kolla Puckens byggtråd Nu bygger vi racesläp.
 
Det var bra nyheter:)

Varför intresset finns för att bygga om är då det är lite möggel i väggarna samt att vi ej vet om den lösningen vi har på öppningen för att få in hojarna godkänns. Den är inte den bästa lösningen.

Sedan ska ej nåt drar så att det finns uttag utan bara dra en skarvsladd i lister eller liknande för att koppla in med hjälp av en annan skarvsladd till ett eluttag på banan.

Golvet har vi lagt ut plywoodskivor och även förstärkt undervagnen med impregnerade plankor för att golvet ska orka med vikten på hojarna. Svårt o få det godkänt.

Jag kan inte reglementet men frågan är om de har att göra med vad du/ni tänker frakta i den. Vikten efter konstens alla regler naturligtvis, men det är väl mer en fråga om grundläggande matematik och vad polisman utefter vägen anser. Vad gäller bilprovningen kan ju ni ha tänkt att köra omkring heliumfyllda badbollar. Ser man till husvagnars konstruktion och vad de ska tåla verkar inte kraven var så värst höga.

Trevligast är att du/ni gör slag i saken och ordnar så ni kan få ert efterlängtade banåka. Mycket bättre än att bara böla över att det inte finns bana i direkt anslutning till huvudbyn. Om man sen vill fortsätta jobba för bana i närområdet möter förstås inte det några hinder. Inte antingen/eller liksom.:tummenupp

Vill bara önska lycka till och det finns ju många som gjort på det här sättet, råd lär inte fattas. Varför skulle inte det gå?

(Nu har jag varit positiv så det räcker för en vecka!. :jobbit)
 
Här på SH är det lite väl många som tror sig veta vad som gäller.
[/URL]

Jo, det är många år sedan jag jobbade på en firma som byggde om husvagnar, så reglerna kan ha ändrats.

Sen är det ju lite beroende på besiktningsstationerna också, jag har förstått att dom här uppe kanske är mera van vid halvgalna byggen.
 
Jag begriper inte varför allt ska rivas ur?
Spar på diskho, plattor, vattensystem, värme och stuvlådor. Så kan ni använda det till att få komfort i eran räserlåda.
Bygga sängar längst fram med stuvlådorna, både förvaring och slafar får ni som kan vara bäddade 24h. Diskho att tvättahänder i efter nattens mek. Värme så ni slipper frysa på nätterna. Plattorna så ni kan koka makaroner till föda.

Annars köp er ett hästsläp och inred efter det ni vill ha.

En länk för att förstå bättre
http://www.bergholm.com/Husvagnar/Knaus/Deseo
 
Last edited:
Den modell vi byggde om oftast hade en liten sittgrupp fram som kunde bäddas ner, vissa valde till översäng, ofta bara micro istället för kök.

Dom kallades fortfarande husvagn i regbeviset.
 
Varför man ej köper en hästsläp är för om man bara kollar på blocket så är det sjuka pengar för nåt så enkelt, sedan så är en hästsläp i den storleken som vår husvagn är ännu dyrare.

Varför vi ej tänkt bygga massa lyxprylar är för det ska fraktas 3st hojar i den och massa tillbehör så det är det främsta, sedan om folk klarar sig genom att tälta i skogen ska väl vi klara oss att sova i ett skåp och dra fram el med skarvslapp för att få värme, lampa och eventuellt ha en micro.

På banan finns det toaletter både med dusch och så man kan tvätta händerna.

Luftmadrasser går alltid att ha som man kan sova på, sedan om det är på golvet spelar ej oss nå roll :)

Allt onödigt påverkar vikten så vi tänker bygga för det viktigaste om nu bygget blir av.
 
Tips på bästa materialet för väggar och tak? tänker mest på vikten samt som tål regn och snö så grejerna ej ruttnar efter en vinter.
 
Tips på bästa materialet för väggar och tak? tänker mest på vikten samt som tål regn och snö så grejerna ej ruttnar efter en vinter.

Sandwichmaterialet (alu-frigo-maso) som brukar användas till husvagnar finns att köpa som skivor.
Kapas lätt rakt av (med billig cirkelsåg - det sätter igen och sliter på sågen) och är lätt och stabilt.
Men det går inte att fästa något i själva plattan.

Försök att få cyklarna så långt fram som möjligt, det brukar ändå bli last i bakändan.
Micro och termostatstyrd kupévärmare rekomenderas.
Fundera gärna lite på hur mycket ni kan lasta i dragbilen.
Tunga verktyg och liknande gör sig bättre på bilen.
 
Begriper fortfarande inte varför inte orginal vattenburna värme inte duger. Eller orginal plattor, kan man köpa till gasol ugn så är man komplett.
Tänk va skönt när elen i depån går pga alla ska köra sin värme, då sover man där det är tyst och varmt.
Komfort som finns, men man vill leka hardcore och slita ut det.

Bygg väggar med plastreglar och tunna plyfa skivor. Annas går nog metallreglar. Markera reglarna uppe och nere så vet du vart du kan skruva.
 
Skrotis vart kan man hitta det? har du nå aning om vad det kan kosta sig?
 
Begriper fortfarande inte varför inte orginal vattenburna värme inte duger. Eller orginal plattor, kan man köpa till gasol ugn så är man komplett.
Tänk va skönt när elen i depån går pga alla ska köra sin värme, då sover man där det är tyst och varmt.
Komfort som finns, men man vill leka hardcore och slita ut det.

Bygg väggar med plastreglar och tunna plyfa skivor. Annas går nog metallreglar. Markera reglarna uppe och nere så vet du vart du kan skruva.

Under dagen när alla kör sina däckvärnare osv. klarar elen, inte ska den då gå om nån har på en liten kupefläckt?

Ju mindre skit i vagnen ju mindre som kan krångla samt att vikten blir mindre :)
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top