Bygga om carport till garage?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Är det görligt eller är det bättre att riva carporten och ställa dit ett nytt? Det känns spontant lite onödigt när "stommen" redan finns där men är det att rekommendera?

Kostnad ca? Antar att man bör gjuta en platta, sen ska det ju isoleras mm. Räknar inte med att göra något själv denna gång, möjligen måla.

Någon som har erfarenhet av detta?

Carporten är ca 6 x 3,5 x 2,4 m (på lägsta stället, taket lutar åt höger). Ska försöka fixa en bild men formatet är fel fn.

Är det görligt eller är det bättre att riva carporten och ställa dit ett nytt? Det känns spontant lite onödigt när "stommen" redan finns där men är det att rekommendera?

Kostnad ca? Antar att man bör gjuta en platta, sen ska det ju isoleras mm. Räknar inte med att göra något själv denna gång, möjligen måla.

Någon som har erfarenhet av detta?

Carporten är ca 6 x 3,5 x 2,4 m (på lägsta stället, taket lutar åt höger). Ska försöka fixa en bild men formatet är fel fn.

Klart det är möjligt!

Är det en helt öppen carport (alltså ett tak med stolpar) eller är det en panelad carport (tre väggar och tak)?

Om den är som den sistnämnda kan du ju "bara" regla invändigt, stående 95x45, isolera och gipsa.

En bild vore bra!

Kan ha fel, men ja tror du behöver bygglov för att bygga om till garage.

Bygglov lär han nog behöva, dock blir det nog till en ganska låg kostnad då det endast är en ombyggnad av en redan befintlig byggnad!

Kika med Bygg och Miljökontoret i den kommun som det ska byggas i.

Last edited:
Kan ha fel, men ja tror du behöver bygglov för att bygga om till garage.

Stämmer men det är inga problem enligt kommunen och samfälligheten. Ett par grannar har tydligen gjort det.

Klart det är möjligt!

Är det en helt öppen carport (alltså ett tak med stolpar) eller är det en panelad carport (tre väggar och tak)?

Om den är som den sistnämnda kan du ju "bara" regla invändigt, stående 95x45, isolera och gipsa.

En bild vore bra! QUOTE]

Nja semiöppen :D ...två väggar och tak. Kortväggen leder in till ett förråd.

Om man leker med tanken att man behöver en långsida och en kort (vad kostar en port förresten? 10? 20?) vad pratar vi om för pengar? Och måste man inte gjuta en betongplatta? Antar att det är det dyraste...vad kan det kosta, 1000 kr/kvm?

Ska fixa en bild :tummenupp

Last edited:
Så ser den ut

Bifogat

• Orrekullevägen.GIF
    Orrekullevägen.GIF
    8 KB · Visningar: 5,976
Klart det är möjligt!

En bild vore bra! QUOTE]

Om man leker med tanken att man behöver en långsida och en kort (vad kostar en port förresten? 10? 20?) vad pratar vi om för pengar? Och måste man inte gjuta en betongplatta? Antar att det är det dyraste...vad kan det kosta, 1000 kr/kvm?

Japp, en betongplatta kostar mellan 1000 och 1500:- / m² exkl. moms. Det beror lite på närheten till betongstationen och sånt.

Jag skulle tro att du hamnar nånstans runt 80000:- exkl. moms för färdigt garage om du tänker dej att leja bort jobbet. Priset kan naturligtvis variera beroende på standarden.

// P

Japp, en betongplatta kostar mellan 1000 och 1500:- / m² exkl. moms. Det beror lite på närheten till betongstationen och sånt.

Jag skulle tro att du hamnar nånstans runt 80000:- exkl. moms för färdigt garage om du tänker dej att leja bort jobbet. Priset kan naturligtvis variera beroende på standarden.

// P

80k??? Hmm det var ju en anings mer än jag trott...men ok, tack för inputen.

Grundkravet är att det är isolerat och har el indraget så att man kan stå där och pula under den långa mörka vintern.

Stämmer men det är inga problem enligt kommunen och samfälligheten. Ett par grannar har tydligen gjort det.

Klart det är möjligt!

En bild vore bra! QUOTE]

Aha, då förstår jag!

En port kan du få för runt 6k spritt ny, kika i Vi i Villa där dom brukar annonsera friskt med dessa. Jag hittade på en som byttes ut här i stan (eller byn) som jag fick för 1,5k. Det är dock en ganska smal begagnatmarknad för dessa.

Ska du hålla på att meka i ditt garage eller vill du bara ha bilen stå varmt?

Om jag vore du så skulle jag nog byggt en bottenplatta i carporten av vanliga 6x2" reglar som sedan ställs på Lecablock så den inte sjunker samt möglar.

Nackdelen är att du då får en höjdskillnad mot marken ute, men det går att lösa med nån slags uppkörningsramp eller så singlar du upp mellanskillnaden bara.

Det viktiga är dock att du får någon slags isolering i botten om du ska ha värme i den.

Gjuten platta går ju men det är som sagt inte helt gratis..

80k??? Hmm det var ju en anings mer än jag trott...men ok, tack för inputen.

Grundkravet är att det är isolerat och har el indraget så att man kan stå där och pula under den långa mörka vintern.

Alltså, det ca-priset förutsätter att du rivit den gamla carporten. Jag har ingen aning om vad det är för standard på den. Går den att bygga vidare på så kan det ju bli billigare.

Betongplatta ca: 21 m² x 1500:- = 31500:-
Isolerad yttervägg ca: 47 m² x 700:- = 32900:-
Yttertak ca: 28 m² x 650:- = 18200:-

82600:- är vi uppe i där och då har du ingen värmekälla, ingen belysning, ingen port och inga fönster. Men du har ett bra garage som inte blåser omkull efter några år.

Byggpriserna har skenat rätt rejält de senaste åren. Och det var inte direkt billigt att bygga förut heller....

// P

Hittade på ett färdigt garage nu.

Exklusive frakt kan du få ett nytt ur kartong sas. för drygt 40k som är lite mer än 21kvm.
Dock inte isolerat, men det är billigt i sammanhanget att göra.

http://www.byggmastaren.se/hus_detalj_g3600x6000.aspx

Kolla med ett par byggbolag vad dom tar för att bygga om din carport och jämför.

Det där var egentligen inte så dumt ända tills jag läste att dom bara använder skruv istället för spik för att det håller bättre.
Sikket jävla trams, skruv är till för sämre människor som Martin Timell och Co.

// P

Last edited:

Aha, då förstår jag!

En port kan du få för runt 6k spritt ny, kika i Vi i Villa där dom brukar annonsera friskt med dessa. Jag hittade på en som byttes ut här i stan (eller byn) som jag fick för 1,5k. Det är dock en ganska smal begagnatmarknad för dessa.

Ska du hålla på att meka i ditt garage eller vill du bara ha bilen stå varmt?

Om jag vore du så skulle jag nog byggt en bottenplatta i carporten av vanliga 6x2" reglar som sedan ställs på Lecablock så den inte sjunker samt möglar.

Nackdelen är att du då får en höjdskillnad mot marken ute, men det går att lösa med nån slags uppkörningsramp eller så singlar du upp mellanskillnaden bara.

Det viktiga är dock att du får någon slags isolering i botten om du ska ha värme i den.

Gjuten platta går ju men det är som sagt inte helt gratis..

Tanken är att kunna meka + som förråd. Bilarna får stå ute.

Känns lite slöseri att bara riva det som står, det kan väl inte vara omöjligt att bygga vidare på? Kåken och carporten är från 1999.

Alltså, det ca-priset förutsätter att du rivit den gamla carporten. Jag har ingen aning om vad det är för standard på den. Går den att bygga vidare på så kan det ju bli billigare.

Betongplatta ca: 21 m² x 1500:- = 31500:-
Isolerad yttervägg ca: 47 m² x 700:- = 32900:-
Yttertak ca: 28 m² x 650:- = 18200:-

82600:- är vi uppe i där och då har du ingen värmekälla, ingen belysning, ingen port och inga fönster. Men du har ett bra garage som inte blåser omkull efter några år.

Byggpriserna har skenat rätt rejält de senaste åren. Och det var inte direkt billigt att bygga förut heller....

// P

Ok då är jag med...känns spontant som lite slöseri med ett bra grundmaterial (behöver ju bara två isolerade väggar, en port och en bottenplatta :rolleyes: ). Skicket är såvitt jag kan bedöma bra, det känns som rätt rejäla grejor...ingen gammal gungställning med korrugerad plåt på. Carporten är byggd 99, precis som huset.

Last edited:
Rita vad du vill ha, be om en offert på material från ALLA bygg marknader i trakten, du ska se vilken skillnad det kan vara.

Vi köpte ett garage i veckan :yoparty

4,8 x 9,70 m Ink port,dörr,fönster för 49 000 ink frakt.

Dock tillkommer gjutning av platta ,takbelägning(tegel),isolering,el och div fäst material.

Edit:
Sen dom som har följt det svenska vädret vet att det finns ett överflöd av virke efter alla stormar dvs virkespriset är lågt och kommer antagligen så vara ett tag framöver.

Last edited:
Vi köpte ett garage i veckan :yoparty

4,8 x 9,70 m Ink port,dörr,fönster för 49 000 ink frakt.

Dock tillkommer gjutning av platta ,takbelägning(tegel),isolering,el och div fäst material.

Edit:
Sen dom som har följt det svenska vädret vet att det finns ett överflöd av virke efter alla stormar dvs virkespriset är lågt och kommer antagligen så vara ett tag framöver.

49k låter som hittat....sen är det ju resten som sagt. Har du fått ett pris op plattan?

Men inga kostnader är väl för ohemula för att Tuonon och Kåteemmen ska ha det mys på vintrarna...:) :tummenupp

49k låter som hittat....sen är det ju resten som sagt. Har du fått ett pris op plattan?

Men inga kostnader är väl för ohemula för att Tuonon och Kåteemmen ska ha det mys på vintrarna...:) :tummenupp

Vi är lyckligt lottade att ha många kamrater och flera i familjen är byggbranschen så priset för runtomkring jobb som platta osv handlar mer om material/maskinyra än arbetskostnad.

KTM:erna och Hondorna kommer att bo bra där :)

Vi är lyckligt lottade att ha många kamrater och flera i familjen är byggbranschen så priset för runtomkring jobb som platta osv handlar mer om material/maskinyra än arbetskostnad.

KTM:erna och Hondorna kommer att bo bra där :)

Så pass...då kanske du kan rekommendera en bra byggare då? Har en kompis som har byggnadsfirma men bor i Stockholm dessvärre...vet inte om han är sugen på att komma ned till Götet för ett småjobb.

Så pass...då kanske du kan rekommendera en bra byggare då? Har en kompis som har byggnadsfirma men bor i Stockholm dessvärre...vet inte om han är sugen på att komma ned till Götet för ett småjobb.

Du bjuder såklart hem honom på grillat och bira... - Jo förresten, nu när du ändå är här. Kan du hjälpa mej med... osv..... klart!

Kosta på med bra isolering, det tjänar du på i längden med tanke på att du ska ha uppvärmt. Många slarvar med det.

Nja det mesta sköts internt.

Kan rekomendera en bra gubbe till grunden ( om han har tid)

Snickeriet sköter jag och svärfar,dock har han sedan flera år lagt hammaren på hyllan för att jobba som platschef.

Svågern är VVS-gubbe med egen firma,dock är han 4 man kort just nu.

Känner inte mindre än 5 elektriker,spännade umgände :näsblod

Jag är en gång i tiden utbildad målare,dock har jag lagt penslen på hyllan för flera år sedan och målar enbart för husbehov.

Skicka iväg en ritning till denna firma på hur ungefär du vill ha det, fråga frakt kostnaden.

http://www.lundqvisttravaru.se

jag har fått en offert på detta garage, ca: 85kvm http://hem.bredband.net/uffe1/offert.pdf . Då tillkommer cement till plattan, strax under 20 000, även car porten ska ha sula+ arbetarna ska ha lite pengar (svart arb) + formarna till sulan + det som står på offerten

3D2.jpg

3D1.jpg

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back