Bygga om Öhlinsdämpare

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Behöver hjälp från någon som kan ändra slaglängd, fjädrar och fästen på några öhlinare till mina hojar.
Förslag emottages gärna rörande firma eller privatperson (ahum...) som kan åstadkomma dylika förändringar till en vettig peng.

PM:a gärna :)

Vi har ju en medlem här som är konstruktör på Öhlins. Sen ska man ju kunna komma ihåg vad medlemmen hade för nick...

Tack grabbar, det vore kul med kul med en bra kontakt då halva nöjet med hojskruvandet är att lära mig saker inom de områden jag för tillfället pular med.

Att lämna in grejerna tillsammans med en hög pengar för att sedan hämta ut en färdig produkt funkar förstås.
Men, det ger så mycket mer när man kan diskutera och förstå resonemanget bakom lösningarna :)

Slaglängd är inga problem om du skall korta den. Bara att svarva till en plastspacer som stopp för mer utfjädring. Inte helt ovanligt att där redan sitter en i dämparen för att ge flera olika längder ur en grund-dämpare. Längre slaglängd brukar bli kärvt då det kräver längre kolvstång= köp en ny från Öhlins.

Fjädrar går att köpa i valfri längd och man brukar ju ha viss justermån på förspänningen. Vad har du för fjäderdiam/längd/fjäderkonstant?

Lägg upp en bild på dämparen så vi kan se fästena. Nedre fästet brukar vara enklare att byta men även där varierar det och delen brukar kräva en hel del fräsande för one-off produktion.

Jag har en DU342 med paj rebound, pinnen rör sig inte.
Dessutom vill jag byta nedre fästet till ett med justerbar längd och samtidigt ändra slaglängden så jag får maxlängd 270mm och 60mm slag. Dämparen är idag 305mm så frågan är hur mycket delar som behöver bytas för att uppnå mina mått...
I övrigt har jag ett öhlinsrecept till den hojen med vilka shims och fjäderkonstant som ska funka.

Sedan har jag en uppsättning dubbeldämpare som inte kräver lika mycket arbete, bara kortare längd och två stycken 10mm fästen så borde de funka som jag vill.

*/ ?>
Back