Bygga min första dator.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag funderar på om jag gör rätt som planerar att bygga ihop en egen dator?!
Vad är de vanligaste fällorna?

Jag har utgått från en konfiguration som en annan eminent medlem på forumet hade satt ihop men ni får väldigt gärna komma med tips och kommentarer.

Jag hade tänkt mig följande:
Processor:
AMD Athlon 64 X2 5200+ 2.6GHz Socket AM2 2MB, BOXED m/fläkt
Moderkort:
Asus M2N32-SLI Deluxe, nForce 590 SLI, Socket-AM2, DDR2,2xGbLAN,ATX, 2xPCI-Ex16
Minne:
Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB
Låda:
Cooler Master Centurion 534 Svart/Silver Aluminium Front (utan nätagg)
Hårddisk:
Samsung SpinPoint T133 400GB SATA2 16MB 7200RPM
Nätagg:
NorthQ 4001EXT, Silent ATX 400W, 140mm Fan, 12-17dBA, 2xSATA, PCI-E, 20/24pin
Fläkt:
Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU- Fläkt, Socket 478/775/754/939/940
Grafikkort:
GIGABYTE GF7600GS PCI-E 512MB SILENTPIPE

Jag kommer INTE spela så otroligt mycket spel men vill däremot redigera lite videomaterial från min DV-kamera. So jag har förstått det är det inte grafikkortet som är det viktigaste då utan hårdiskar och minne.

Kan man ha två SATA-diskar till det moderkortet eller skalla jag kompletera med en IDE-hdd?!

Lär mig som är gammal och inget kan.

Jag funderar på om jag gör rätt som planerar att bygga ihop en egen dator?!
Vad är de vanligaste fällorna?

Jag har utgått från en konfiguration som en annan eminent medlem på forumet hade satt ihop men ni får väldigt gärna komma med tips och kommentarer.

Jag hade tänkt mig följande:
Processor:
AMD Athlon 64 X2 5200+ 2.6GHz Socket AM2 2MB, BOXED m/fläkt
Moderkort:
Asus M2N32-SLI Deluxe, nForce 590 SLI, Socket-AM2, DDR2,2xGbLAN,ATX, 2xPCI-Ex16
Minne:
Låda:
Hårddisk:
Samsung SpinPoint T133 400GB SATA2 16MB 7200RPM
Nätagg:
NorthQ 4001EXT, Silent ATX 400W, 140mm Fan, 12-17dBA, 2xSATA, PCI-E, 20/24pin
Fläkt:
Grafikkort:

Jag kommer INTE spela så otroligt mycket spel men vill däremot redigera lite videomaterial från min DV-kamera. So jag har förstått det är det inte grafikkortet som är det viktigaste då utan hårdiskar och minne.

Kan man ha två SATA-diskar till det moderkortet eller skalla jag kompletera med en IDE-hdd?!

Lär mig som är gammal och inget kan.

Ser väl bra ut. Det svåra är väl bara att få alla kablar i rätt "port". Tänk på att "av elektrifiera" dig själv innan du börjar pilla med skiten. Onödigt att förstöra de dyra och känsliga prylarna. Har för mig att jag fick med ett sånt där band och sätta runt handleden,,men kommer inte på vad de heter. :D

Specen på HDD ser ut så här:

ATA-133 - kontakt(er): 1 x 40 pin IDC - 2 Enhet (Enheter)
Serial ATA-300 - kontakt(er): 6 x 7 pin seriell ATA - 6 Enhet (Enheter) - RAID 0 / RAID 1 / RAID 0+1 / RAID 5 / JBOD
Silicon Image Sil3132 : Serial ATA-300 - kontakt(er): 1x7-stifts seriell ATA, 1x7-stifts extern SATA - 2 Enhet (Enheter) - RAID 0 / RAID 1 / JBOD

Med andra ord: du kan ha upp till 9 SATA diskar (varav 2 då är externa). De 6 första kontrolleras av ett chip, de 3 sista (inkl de 2 externa) kontrolleras av ett annat chip.

Lite kommentarer:

Har ingen erfarenhet av samsungs spinpoint diskar, men har "hört" att det är lite budgetvariant. Själv brukar jag satsa på Seagate eller Western Digital.
Rent tekniskt vore det bättre att ha 2 hårddiskar, 1 för windows och en för datalagring/videoredigering. 3 är ännu bättre (1 för windows och 2 i raidkonfiguration för datalagring/videoredigering) men det är naturligtvis en fråga om kostnad kontra prestanda. Har ingen egen erfarenhet av videoredigering så jag uttalar mig inte om hur man ska konfigurera sitt system/sina hårddiskar/sin raid för att få bästa resultat. Men klart är att jag anser att du bör ha en för systemet (om pengar finnes, gärna en WD raptor, de är assnabba, men dyra. De är inte så stora, men som windowsdisk behöver man inte så mycket utrymme. Själv har jag en SCSI-disk på 18GB som jag har windows på.)

När det gäller grafikkortet, kommer det inte att vara några problem att spela de nyaste spelen om du nu vill göra det. I spelprestanda räknat är det visserligen ett budgetkort, men långt mycket bättre än de som brukar finnas i "speldatorer" från Elgiganten. Om du vill spela nya spel med det, stäng av antialias och kör inte på alltför hög upplösning (1024x768 funkar säkert jättebra) så kommer det att funka bra.

När det gäller installation av windows kan det vara lite knök o bök och få den att använda SATA som C:\ och windowsdisk. Jag har personligen aldrig haft några problem med det, men jag använder en windowsversion som har SATA2-drivrutiner inbyggda. Har du inte en sådan windowsversion, se till att ha SATA2-drivisar tillgängliga. Annars kan det bli problem (har jag hört).

Lycka till, min själsfrände (du har ju på senare tid haft samma åsikt som jag i flera diskussioner, så då måste ju vi ses som själsfränder :D).

Edit: Varför vill du ha ett moderkort med SLI förresten? SLI = plats för 2 grafikkort för högre spelprestanda.

Last edited:
Det Maxxi menar är att du ska använda nåt sånt här:

http://www.kjell.com/?item=38324&path=

Fast jag brukar aldrig göra det när jag byter delar i min dator. Undvik att fingra på komponenterna dock, speciellt minnen och IC-kretsar, samt jorda dig själv (genom att hålla i ett element exempelvis) så går det bra.

Tänk på att "av elektrifiera" dig själv innan du börjar pilla med skiten.

Jag får sätta på mig mina ESD-tofflor och plugga in mig själv i elementet innan jag börjar. :)

samt jorda dig själv (genom att hålla i ett element exempelvis) så går det bra.

...du han före... Jo, statisk elektricitet och dess skadeverkningar har jag blivit uppfostrad om.. Jobbade två somrar i ytmonteringshallen i en numera nedlagd ericssonfabrik...

Edit: Varför vill du ha ett moderkort med SLI förresten? SLI = plats för 2 grafikkort för högre spelprestanda.

Eftersom jag har nollkoll på moderkort valde jag det som den andre forummedlemmen använde.. Och på komplett hade just det kortet fåt så många heFtIga utnämningar så jag tänkte att det var bra.

Dubbla grafikkort lär jag nog inte stoppa i så finns det ett motsvarande men billigare kort där man struntat i SLI så kan det vara mer intressant..

Last edited:
Varför a64 x2 istället för Intel c2d? Finns väl egentligen inga argument alls för AMD idag eller? Och kasta ut NorthQ-nätagget och satsa på ett kvalitetsaggregat istället. Seasonic gör bra och tysta grejer.

ESD-armband och jorda var orden jag var ute efter :huvet Jobbade med kretskort och e-prom chip så har fått det inbankat i huvudet att alltid använda ESD-armbandet :)
Avelektrifiera haha fy fan va korkad jag är :näsblod

Är detta ett mer prisvärt alternativ för mig som inte behöver dubbla grafikkort?!
Asus M2A-VM HDMI, AMD 690G+SB600, HDMI, Socket-AM2,m-ATX,DDR2,Firewire,PCI-Ex16

Last edited:
Är detta ett mer prisvärt alternativ för mig som inte behöver dubbla grafikkort?!
Asus M2A-VM HDMI, AMD 690G+SB600, HDMI, Socket-AM2,m-ATX,DDR2,Firewire,PCI-Ex16

Nah, tveksamt. Har inte kollar specen men m-ATX betyder ju microatx, vilket innebär att det är ett litet kompakt kort.
Kollade upp ditt första moderkort lite, och de flesta kort med det chipsetet (n590) har SLI, så det är nog mer att betrakta som en bonusfeature. Jag tycker det verkar vara ett bra kort, om än lite dyrare.

Halogen: Själv är jag intel core2duo-fan, men för videoredigering verkar den valda processorn och en E6300 ha liknande prestanda, eventuellt med en liten fördel för AMDn. Nackdelen är väl i så fall att den inte är lika lätt att överklocka, samt att AMD tenderar att bli varmare än c2duo.

Korvis, du kommer antagligen att få lika många förslag och konfigurationer som det finns läsare på datorforumet. Lycka till med sållandet bland infon :)

När det gäller installation av windows kan det vara lite knök o bök och få den att använda SATA som C:\ och windowsdisk. Jag har personligen aldrig haft några problem med det, men jag använder en windowsversion som har SATA2-drivrutiner inbyggda. Har du inte en sådan windowsversion, se till att ha SATA2-drivisar tillgängliga. Annars kan det bli problem (har jag hört).

.

Japp, JAG kan intyga att det är ett JIDDER utan dess like(!) att installera WinXP på en S-ATA II disk...
Åtminstone så var det så för MIG, så lyssna på den gode Skalis - en grabb som vet vad han snackar om!
:tummenupp

Okej.. ett stycke intelpaket. Nu har jag bytt ut nätagg och hårddiskar. Vad sägs om:
Processor:
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt
Minnen:
Moderkort:
Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Socket-775, GbLAN, DDR2,
Nätagg:
Seasonic S12 Nätaggregat 430W, 120mm fläkt, 4xSATA, ATX/EPS, PCI-E, 20/24pin
Låda:
2 st hårddiskar av typen:
Seagate Barracuda 7200.10 250GB SATA2 16MB 7200RPM
Fläkt:
Grafikkort:

Japp, JAG kan intyga att det är ett JIDDER utan dess like(!) att installera WinXP på en S-ATA II disk...
Åtminstone så var det så för MIG, så lyssna på den gode Skalis - en grabb som vet vad han snackar om!
:tummenupp

Så då bör jag ha en IDE-hdd som jag börjar med och kör Win-installationen på.

Anledningen till att jag vill ha två diskar är att jag vill redigera lite film. Någon sa att SATA var att föredra så då blir frågan...
Bör min andra hdd vara SATA eller IDE Om jag väljer IDE-disk för wininstallationen?

Last edited:
Okej.. ett stycke intelpaket. Nu har jag bytt ut nätagg och hårddiskar. Vad sägs om:
Processor:
Minnen:
Moderkort:
Nätagg:
Låda:
Fläkt:
Grafikkort:

Så då bör jag ha en IDE-hdd som jag börjar med och kör Win-installationen på.

Anledningen till att jag vill ha två diskar är att jag vill redigera lite film. Någon sa att SATA var att föredra så då blir frågan...
Bör min andra hdd vara SATA eller IDE Om jag väljer IDE-disk för wininstallationen?

Jag tycker att du ska satsa på sata diskar de kommer att löna sig annars kommer ide disken att kännas seg sen. Eller eventuellt om du vill lägga lite mer så tar du en wd raptor till windows disk. Jag kör med ett sånt moderkort som du hade i din första konfiguration och de fungerar bra. Men Core 2 duon är nog ett bättre alternativ nu skulle ja tro. Den är som sagt väldigt klockvänlig oxå.

Processor:
Minnen:
Moderkort:
Nätagg:
Låda:
Fläkt:
Grafikkort:

Note: Intelproppen säljs boxad, dvs kylare följer med. Den är dock inget underverk av effektivitet och är rätt högljudd så jag hade nog bytt ut den, men det kan vara bra att veta att man inte är tvungen att köpa till en kylare.

Sen fattar jag fortfarande inte varför du har valt ett SLI-moderkort. :va

Note: Intelproppen säljs boxad, dvs kylare följer med. Den är dock inget underverk av effektivitet och är rätt högljudd så jag hade nog bytt ut den, men det kan vara bra att veta att man inte är tvungen att köpa till en kylare.

Min fläkt till E6300 är ruskigt tyst, så du har nog fått ett måndags-ex.

Vad gäller diskar, hade jag satsat på SATA2. IDE = gammalt och slött i jämförelse.

Jag valde inte kortet för att det var ett SLI-kort utan för att det var relativt billigt och hade fått hyffsade omdömmen av det lilla jag kunnat läsa på nätet.

Jag är som sagt kass på komponenter och vad man bör välja så jag väljer främst sånt där jag lyckats hitta någon form av hyffsat omdömme från minst en person(som förvisso kan vara virken klåpare som helst, därav min ödmjuka förfrågan om hjälp från alla gurus på sh)....

Eller eventuellt om du vill lägga lite mer så tar du en wd raptor till windows disk.

Min budget är begränsad så raptordiskar ligger utanför mina gränser om jag inte ska tvingas skära ner på allt annat...

Last edited:
Min fläkt till E6300 är ruskigt tyst, så du har nog fått ett måndags-ex.

Inget måndagsex. Testa nåt annat, jag LOVAR att du kommer bli förvånad över hur mycket originalkylaren brötar egentligen. :) En kompis slängde in en sånhär förra veckan, och en behaglig tystnad infann sig direkt.

Jag valde inte kortet för att det var ett SLI-kort utan för att det var relativt billigt och hade fått hyffsade omdömmen av det lilla jag kunnat läsa på nätet.

Jamen dåså, så länge du inte lägger mer pengar än du behöver så är ju allt lugnt. :)

Last edited:
Inget måndagsex. Testa nåt annat, jag LOVAR att du kommer bli förvånad över hur mycket originalkylaren brötar egentligen. :) En kompis slängde in en sånhär förra veckan, och en behaglig tystnad infann sig direkt.

Jamen dåså, så länge du inte lägger mer pengar än du behöver så är ju allt lugnt. :)

OK, jag reviderar mitt påstående lite då: Den överröstar inte ens hårddiskarna. Den är verkligen snortyst.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!