Bygga MegaSquirt

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Har äntligen fått fingrarna ur och påbörjat projekt MegaSquirt :) Mitt första så det ska bli kul att se vad det blir av det. Förbaskat bra pris genom elektronikföreningen på skolan med :tummenupp

Några tips utöver det som står i manualen? :tummenupp


Många delar blev det:


allparts.jpg
 
Ser ut som en version 2.2. Då är mitt tips att inte köra med lågohmiga spridare om du inte kör med motstånd i serie, och in med extrakoden från början så slipper du mappa om sen.
 
Ser ut som en version 2.2. Då är mitt tips att inte köra med lågohmiga spridare om du inte kör med motstånd i serie, och in med extrakoden från början så slipper du mappa om sen.

Hur många spridare kan man köra med Megasquirt och finns det någon funktion så man kan köra med tilläggssprut?

Tänkte ev.köra med ett sådant system på mitt kommande 440 Mopar Bi-turbo
 
Byggt ett MS-sprut med tilläggskod till min kompressormatade miata.
Tips: Läs, läs och läs... Övningslöd innan du ger dig på kortet om du är ovan.
 
Med en standard MS kan du driva ca 8 spridare per utgång, alltså 16st. Sen kan man ju bygga till fler utgångar och då finns det ingen övre gräns.

Extrakoden kan du köra som extrasprut, men jag har aldrig förstått varför? Driv alla spridare med samma box, det är ju mycket lättare att mappa då. 8st 1600cc spridare räcker till över 2000HK. Jag körde med 2st på HD'n jag byggde, iofs på E85 men ändå.. inga problem annat än att den går lite rikt om man har tramsigt låg tomgång.

Hur många spridare kan man köra med Megasquirt och finns det någon funktion så man kan köra med tilläggssprut?

Tänkte ev.köra med ett sådant system på mitt kommande 440 Mopar Bi-turbo
 
Med en standard MS kan du driva ca 8 spridare per utgång, alltså 16st. Sen kan man ju bygga till fler utgångar och då finns det ingen övre gräns.

Extrakoden kan du köra som extrasprut, men jag har aldrig förstått varför? Driv alla spridare med samma box, det är ju mycket lättare att mappa då. 8st 1600cc spridare räcker till över 2000HK. Jag körde med 2st på HD'n jag byggde, iofs på E85 men ändå.. inga problem annat än att den går lite rikt om man har tramsigt låg tomgång.

Låter ju toppen, tänkte bygga eget plenum och spjällhus, köra med 8st lämpliga spridare, och kanske eventuellt en eller ett par extra i plenumet som aktiveras tex vid 0,8bar och då kanske vi tilläggskoden.

Tänkte köra med JE-lågkompskolvar och 2st lämpliga precision turbos :)

Enligt min vän Lasse (LAHI) så är det dig man ska snacka med den dagen det skall mappas, kan vara bra att veta... :tummenupp
 
Ska jag mappa så bygg som jag säger ;)
8 spridare, vanlig fördelare (låst) och en bra spole som du också matar från Megasquirt. Enligt mina erfarenheter så är alla fina och dyra tändsystem bara slöseri med pengar, om du inte bygger en ProMod eller nått. Samma med tubon, ta en (två) som ser bra ut så funkar det bra nog.. (nu blir det väl liv på alla som kan, men jag tycker ju så..)
Och kör på E85 utan IC (eller med IC om du tycker det ser coolt ut)
 
Hur befattar sig MS med vinkelmotorer? Kan man ställa insprutningstidpunkt så det blir på öppen/stängd ventil vid resp. rätt varvtal (flöde) för detta? (Sen på höge varv är det nästan skitsamma, men ändå..)
Nu handlar det om vinkelfyra i mitt fall. Kanske ska hålla mig till grundtanken Autronic SM8..
 
Hur befattar sig MS med vinkelmotorer? Kan man ställa insprutningstidpunkt så det blir på öppen/stängd ventil vid resp. rätt varvtal (flöde) för detta? (Sen på höge varv är det nästan skitsamma, men ändå..)
Nu handlar det om vinkelfyra i mitt fall. Kanske ska hålla mig till grundtanken Autronic SM8..

Är det MRM du har pratat med och är det inte en SM4 du tänker på?
 
Last edited:
Ska jag mappa så bygg som jag säger ;)
8 spridare, vanlig fördelare (låst) och en bra spole som du också matar från Megasquirt. Enligt mina erfarenheter så är alla fina och dyra tändsystem bara slöseri med pengar, om du inte bygger en ProMod eller nått. Samma med tubon, ta en (två) som ser bra ut så funkar det bra nog.. (nu blir det väl liv på alla som kan, men jag tycker ju så..)
Och kör på E85 utan IC (eller med IC om du tycker det ser coolt ut)

Misstänker ganska starkt att jag sett dig på MECA en jädra massa gånger, varje onsdag kanske?
Sry för OT!

/Jens
 
Last edited:
Det tar sig.. En liten bit kvar nu bara. Elfa hade inte alla kondingar och fettar inne, ska komplettera med dom när dom behagar dyka upp. Sen ska jag byta ut skruvarna till plast istället för metall (när dom behagar dyka upp).

På lådan ska jag borra några hål bara och skruva ihop allt ordenligt. Hittils ser det ut såhär :rodnar :rodnar :rodnar

IMG_3353%20(Small).jpg


ms_back.jpg


ms_front.jpg




Det ser inte jättesnyggt ut i dagsläget, men det kommer bli :yoparty Dock verkar allt funka såhär långt. :)
 
Last edited:
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top