Bygga ljudisolerad låda, hur?

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Jag har införskaffat ett stycke luftkompressor (24l, 1.5 hk) och för att inte reta gallfeber på grannarna när kompressorn är igång så ska jag bygga en ljudisolerad låda till den i garaget.

Lådan är tänkt att byggas i trä, men jag har en del frågetecken? :va

- Med vilket matrial ska man isolera invändigt och hur tjockt?
(som inte kostar skjortan och inte sätter igen luftfiltret)
- Vad ska man göra för typ av "andningshål" i lådan utan att det låter för mycket utåt?

Jag skulle uppskatta lite tips från er som har kunskap om detta. :)

ska nog inte stänga in den för mycket.. tror inte den gillar det om den arbetar mycket som en så liten gör.
dock kan du nog göra väggar o låta toppen vara av.

gör det i spånplatta o köp typ någe sådant där som sitter innaför kåpan på hojar.. isolering med lite folie typ..
vart man hittar de är en annan fråga..

el på "byggställen" finns sådandär markplattor.. tjocka som faen men isolerar säkert askanon :)

ska nog inte stänga in den för mycket.. tror inte den gillar det om den arbetar mycket som en så liten gör.
dock kan du nog göra väggar o låta toppen vara av.

gör det i spånplatta o köp typ någe sådant där som sitter innaför kåpan på hojar.. isolering med lite folie typ..
vart man hittar de är en annan fråga..

el på "byggställen" finns sådandär markplattor.. tjocka som faen men isolerar säkert askanon :)

Jag skulle nog göra som du säger, både elmotorn och kompressorn behöver luftcirkulation.
Svårt att göra på något annat sätt om man vill hålla det till en enkel kosntruktion.

Föresten mkt av ljuden dina grannar hör är fortplantade vibrationer, köpet par gummi fötter.

Jag ska rita en skiss på hur jag har tänkt mig,
men jag suger på bildhanteringsprogrammen :näsblod

Föresten mkt av ljuden dina grannar hör är fortplantade vibrationer, köpet par gummi fötter.

Det var ingen dum idé :tummenupp

Gummi är styvt. Tjöp nån jälla tvättsvamp modell stor, vik dubbel och ställ kompressorns stödben på.

Lufttillförseln sköts genom att du går till närmsta lastbilsverkstad och köper en "ljuddämpare" till en lufttork.
Gjord för stor luftgenomströmning och för att dämpa ljud bra. sen blir ju luften extra filtrerad också.

Bygg en stor låda i spån. Klä in den i ljudisolering som dom andvänder i Norge på golvet. Sjukt bra isolering. Klä in den med det, är som skivor. Sen lägger du över ett lager gips efter det. Borra lite hål här å där för luft. Men garanterar att det kommer knappt att låta nått.
http://www.glava.no/filesystem/2005/01/produktoversikt_bygg_web_3960.pdf
Glava Trinnlydplate heter den. Kan säkert finna nån liknande isolering i sverige.

Ta en trälåda modell kista typ. Isolera med stenull/gullfiber. Sätt perforerad plåt på isoleringen runt om. Montera en fläkt som startar samtidigt som kompressorn så att den "pressar" in luft i lådan. Ut kommer luften ändå. Klart! :tummenupp

Kolla in hur stora ventilationstrummor är byggda så fattar du tekniken.

2966400 Gummi är styvt. Tjöp nån jälla tvättsvamp modell stor, vik dubbel och ställ kompressorns stödben på.
Det håller inte, det finns en anledning till att man monterar ventilation o dyl på gummi upplag.

Jag skulle satsa på gummi.

Hur pass nära har du grannar då egentligen, o hur mycket kommer du köra kompressorn?

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back