Bygga fighter ... igen

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
jag funderar på att bygga en fighter & ha som lek & bus hoj.

Går det att köpa en ram på skroten, som jag bygger på & sedan reggar den som amatörbyggt fordon, eller måste den ha en identitet ?
dvs jag måste köpa ett rullande chassi som jag sedan bygger på ?
för jag vet ännu inte vilken motor jag ska använda mig av.

fuggar eller insprut ?

De modellerna jag funderat på är följande
CBR 900 92-96
GSXR 1100 91-94

Men även dessa äldre har en viss charm
VF 750 F
VF 1000 F
 
hittar inte ett skit på bilprovningen eller på vägverket gällande amatörbyggda fordon.

speciellt om jag kan ta en ram från skroten eller om det måste vara från ett rullande chassi med en identitet

ingen som vet något om detta ?
 
Iof tråkigt svar men, ring o fråga. Åtminstone vägverket brukar va riktigt trevliga o hjälpsamma de gånger jag har haft med dom o göra.
 
Lyfter tråden lite


Efter en tid fundering, så har jag fastslagit att det blir en CBR900
men nu är frågan.

ska jag hitta en gammal risig jäkel för billiga pengar
eller ska jag köpa en i fint orginalskick & sälja orginalkåporna.

kommer i så fall att sälja kåpor, kuts, mätare, kåpstag, lampor & ev. svingen & motorn

vad kan man få för orginalkåpor ?
 
Har ett bra projekt att bygga på....zxr-750-94(vissa påstår att det är en zx7r.
Ram med tyska papper 5000kr.(Polerad+sving)
Har nästan komplett hoj. saknar kabelhärva och cdi box sammt lite jox till luft burken.
 
wonderwizard skrev:
2663432 Lyfter tråden lite


Efter en tid fundering, så har jag fastslagit att det blir en CBR900
men nu är frågan.

ska jag hitta en gammal risig jäkel för billiga pengar
eller ska jag köpa en i fint orginalskick & sälja orginalkåporna.

kommer i så fall att sälja kåpor, kuts, mätare, kåpstag, lampor & ev. svingen & motorn

vad kan man få för orginalkåpor ?

Hellre en risig en som ändå skulle behövt renoveras eller byggas om. Finns ingen direkt anledning till att köpa en ny att förädla/modifiera. :)

Tänk bara på att om du reggar den som amatörbyggt fordon kommer SFRO att kopplas in och göra två besiktningar av hojen innan den slutligen registeringsbesiktigas. Detta görs i två olika stadier av bygget. Köp SFRO:s bygghandbok. Har den själv (2005 års upplaga) och är mycket bra att ha!
Det är i princip bara den du behöver för att få veta regler etc. och kunna bygga.

Kan leta upp den imorn och kika närmare om du vill ?
 
Jonathan. skrev:
2663535
Tänk bara på att om du reggar den som amatörbyggt fordon kommer SFRO att kopplas in och göra två besiktningar av hojen innan den slutligen registeringsbesiktigas. Detta görs i två olika stadier av bygget. Köp SFRO:s bygghandbok. Har den själv (2005 års upplaga) och är mycket bra att ha!
Det är i princip bara den du behöver för att få veta regler etc. och kunna bygga.

Kan leta upp den imorn och kika närmare om du vill ?

jag kommer bara att byta svingen till enkelsving, samt sätta nyare gafflar fram för radiella bromsar. detta kan väl göras utan att regga den som amatörbyggt ? iaf så har jag tolkat det


kommer att bygga på en hoj som HAR en identitet & inte från en skrotad

jag planerar att vara färdig 2008 med denna hojen, så jag har gott om tid :D
 
Mhassic skrev:
2663512 Har ett bra projekt att bygga på....zxr-750-94(vissa påstår att det är en zx7r.
Ram med tyska papper 5000kr.(Polerad+sving)
Har nästan komplett hoj. saknar kabelhärva och cdi box sammt lite jox till luft burken.


Den som e på blocket för 15 lappar ?
 
wonderwizard skrev:
2663686...detta kan väl göras utan att regga den som amatörbyggt ?
Jadå, men du får regga den som ombyggd istället, vilket är skit samma. Håll kontakt med SFRO så lotsar de dig rätt i regelträsket.
 
wonderwizard skrev:
2663686 jag kommer bara att byta svingen till enkelsving, samt sätta nyare gafflar fram för radiella bromsar. detta kan väl göras utan att regga den som amatörbyggt ? iaf så har jag tolkat det


kommer att bygga på en hoj som HAR en identitet & inte från en skrotad

jag planerar att vara färdig 2008 med denna hojen, så jag har gott om tid :D

Ja nu blir det en annan visa såklart. Bygger du på en hoj som redan har identitet så går det naturligtvis att regga den som ombyggt fordon. :)

Men som Röde Baronen sa, kontakta SFRO så det inte blir något krux på vägen. Inte så kul att stå vid besiktningen och inte få igenom pärlan pga. en struntsak.

Lycka till!
 
Mhassic skrev:
2663512 Har ett bra projekt att bygga på....zxr-750-94(vissa påstår att det är en zx7r.
Ram med tyska papper 5000kr.(Polerad+sving)
Har nästan komplett hoj. saknar kabelhärva och cdi box sammt lite jox till luft burken.


är det en ZXR750 eller en ZX7R ??
 
Köpa ram på skroten är inget alternativ för gatreggning.

När väl fordonet är avregistrerat som skrotat går det inte att återregga det. Alternativet att regga som amatörbygge kräver att ramen är så kraftigt modifierad att det är att jämställa med nybygge. Så med andra ord är det kört med en skrotad originalram.

Tänker du använda en originalram så köp ett schysst lik med papper. Ombyggt är enklare att registrera än amatörbygge (och billigare) så det är definitivt inte skit samma. På köpet behåller du den ursprungliga årsmodellen, vilket ger billigare försäkring och besiktningsregler enligt registreringsåret.

Alltså, skaffa objekt med papper och kolla med SFRO så du inte åker dit på teknikaliteter. Sen startar du vinkelslipen...
 
DarkDog skrev:
2673740 Köpa ram på skroten är inget alternativ för gatreggning.

När väl fordonet är avregistrerat som skrotat går det inte att återregga det. Alternativet att regga som amatörbygge kräver att ramen är så kraftigt modifierad att det är att jämställa med nybygge. Så med andra ord är det kört med en skrotad originalram.


Vad jag hört är det en sanning med modifiktaion. Det ska gå att göra en ursprungskontroll som involverar bla polis. Du behöver ett ramnummer och skulle gissa på att ett gammalt regnummer skulle hjälpa. Detta är dock vad jag hört så kan vara med någon extra parameter.


Om du inte pillar på ramen tror jag inte ens du behöver gå via SFRO. Vanlig regbes ska räcka. Läs lite i Ozeo's byggtråd om hans DR800, han böt bla gaffel och gjorde vad jag vet en vanlig regbes för det.

Om du har en ram som du kanske ändrar gaffelvinkel eller nåt sånt skit reggar du den som ombyggt fordon. (via SFRO), bygger om ett befintlig hoj helt enkelt.
Bygger du ramen från schratch eller köper en kitram så blir det amatörbyggt fordon.
(tror att det finns någon form av förmånligt (!!!) försäkring om hojen är amatörbyggd, finns sådan för bilar och det var iaf läskigt låga premier).
 
DarkDog skrev:
2673740
Tänker du använda en originalram så köp ett schysst lik med papper. Ombyggt är enklare att registrera än amatörbygge (och billigare) så det är definitivt inte skit samma. På köpet behåller du den ursprungliga årsmodellen, vilket ger billigare försäkring och besiktningsregler enligt registreringsåret.

Letar just nu ett LIK ... CBR 900 92-94

Ramen skall vara OK, men gaffel, sving & fälgar behöver inte vara perfekta
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top