Bygga fighter av R1:a eller 900RR ???

Kurgan

Gillar att ge järnet!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Rejs Hoj

Funderar på att utöka MC ägandet med en fighter. :yoparty
Är det värt att lägga ned de 10-15 tusen extra som det kostar för för en R1:a jämfört med att bygga på en 900RR? :va
Har ej kört någon av dem, men har fått för mig att R1:an är bättre på allt! Synpunkter?

Hade nog valt en CBR framför R1:an.
Visst R1:an är en roligare hoj i orginalskick.
Men när du bygger fighter så ser CBR:n bättre ut. Ramen är "fetare" helt enkelt.
Sen är bakramen fastsatt med bultar på CBR:n medan R1:an har fastsvetsad bakram.
Kylvätskebehållaren är undangömd i ramen på CBR:n medas R1:an har sin på sidan.

Har ägt en R1 -98 som orginal och fighter. Men jag tycker min CBR är roligare och snyggare.
Efter omdrevningen så är den tom. piggare än R1:an. Fast du kommer nog tycka att båda är slöa jämfört med turbobusa. :D

:confused: :confused: :confused:

Är förvånad! Trodde Hondan var lite passé i eftersom den kom ut -92 och R1:an -98! Tycker själv att hondan blir snygg som fighter (om man bara blir av med den fula bakdelen på de äldre) :tummenupp

Men det måste väl finnas någon anledning till att bygga på en R1:a???? eller??? :confused:

Helt klart r1an, tycker den är snyggare CBR ser så bakåtlutad ut på något sätt. Sen så går dem ju bättre kanske lite dyrare att äga men jag gillar dem ändå :-)

Wiseguy skrev:
Hade nog valt en CBR framför R1:an.
Visst R1:an är en roligare hoj i orginalskick.
Men när du bygger fighter så ser CBR:n bättre ut. Ramen är "fetare" helt enkelt.
Sen är bakramen fastsatt med bultar på CBR:n medan R1:an har fastsvetsad bakram.
Kylvätskebehållaren är undangömd i ramen på CBR:n medas R1:an har sin på sidan.

Har ägt en R1 -98 som orginal och fighter. Men jag tycker min CBR är roligare och snyggare.
Efter omdrevningen så är den tom. piggare än R1:an. Fast du kommer nog tycka att båda är slöa jämfört med turbobusa. :D

Hmmmmm. Kanske skall satsa på en CBR... Bra prestanda är en grundförutsättning men inte det som avgör för mig då min andra hoj i alla fall kommer att vara något vassare..... :D
Viktigast kommer att vara att ha roligt, bra vägegenskaper + att det blir ett snyggt bygge!! Trodde att Yaman var MYCKET bättre än CBR:en på vägen! :fatta! men man lär sig....

Turbo Anders skrev:
Trodde att Yaman var MYCKET bättre än CBR:en på vägen! :fatta! men man lär sig....
I orginalförpackning så är den det. Fram till 2002 i varje fall. Sen får dom lärda debatera vad som är bäst.

Men när du sätter dit crosstyre så ändrar du styregenskaperna ganska radikalt. Till det bättre skall väll tilläggas.

Fighter bygge

Turbo Anders skrev:

Har haft båda som fighter. R1 98-01 är skitrolig hoj och köra men kan vara lite orolig när man kommer ner i höga hastigheter, men det finns ju styrdämpare och köpa. Bladen är mycket snällare , men inte alls tråkig om man byter till 47 drev bak.

Jag la in vätskebehållaren under baksadeln på min R1, alltså en mycket mindre än originalet. Sen är man ju tvungen och ha ryggsäck jämt när det finns bara 1 innerficka på skinnstället och ha grejorna i.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing