bygga eller köpa en 8 sek hoj...

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Fick denna länk efter att pratat om hur man ska bygga hoj till nästa år, då jag sa att jag ville ha en 8sek hoj...

[YOUTUBE-ID]OxcBK0IuC0o[/YOUTUBE-ID]
 
Vore intressant att veta ifall dom använder standardelektroniken för att begränsa wheelning?
Bara att hålla full gas och trycka på växelspaken i så fall.
 
Som referens. Vad kör man för tid om man har en modern standard 1000cc och gör en normalbegåvad svensson start???
 
Under 10sek är inte lätt med standard längd, beroende på förarvikt.
Min stackars hoj får ju släpa på mina 95kg om jag åker naken!
Jag har inget större bekymmer att hålla nere kawan om jag kryper fram till tanken, men inte fan går det mycket under 10sek för det.

Vet inte vad BMWns sluthastighet blev men tiden är ju ruggig om den nu är standard? (Bortsett från svingen)

Turbohojen går ju lite fortare men den är mera bakhjulbenägen är kawan
så jag har inte åkt mycket snabbare än 9,5 (G-tech)
 
Under 10sek är inte lätt med standard längd, beroende på förarvikt.
Min stackars hoj får ju släpa på mina 95kg om jag åker naken!
Jag har inget större bekymmer att hålla nere kawan om jag kryper fram till tanken, men inte fan går det mycket under 10sek för det.

Vet inte vad BMWns sluthastighet blev men tiden är ju ruggig om den nu är standard? (Bortsett från svingen)

Turbohojen går ju lite fortare men den är mera bakhjulbenägen är kawan
så jag har inte åkt mycket snabbare än 9,5 (G-tech)

158 mph ungefär 260 km/h
 
Ni som åker sgb det är väl det som är närmast i tider, kan detta vara en hoj med orginaleffekt?

Det är ju inte mycket lägre sluthastighet än en långsving/turbo????
 
Ni som åker sgb det är väl det som är närmast i tider, kan detta vara en hoj med orginaleffekt?

Det är ju inte mycket lägre sluthastighet än en långsving/turbo????

260 blås med orginaleffekt:va låter väl mycket,för det bör väl krävas iaf 220-230hk på hjulet./wachen
 
Ställer mej bakom dej där, tycker att dom hastigheter man ser vid liknande tider inte är mycket över.

Är det någon som åker under 250hk i sgb?

Jag TROR att det ligger en hel kennel begravd här:va
 
Ställer mej bakom dej där, tycker att dom hastigheter man ser vid liknande tider inte är mycket över.

Är det någon som åker under 250hk i sgb?

Jag TROR att det ligger en hel kennel begravd här:va

Oh ja sugisarna ligger väl kring 180-210hk,medans det finns en del turbomoppar som en annan oxå./wachen(297,36km/h):)
 
Oh ja sugisarna ligger väl kring 180-210hk,medans det finns en del turbomoppar som en annan oxå./wachen(297,36km/h):)

Man får väl heller inte glömma bort att Top Fuel bilarna där borta åker 3,8 sekunders tider och en bra bit över 500km/h i toppfart.Här hemma är vi inte ens NÄRA dessa siffror.
Förarna i staterna har ju helt andra förutsättningar .
Är ju nästan bara Rickard Gustavsson som är med när det händer,rätta mig om jag har fel.
HUR MYCKET TRIMGODIS FINNS DET TILL EN BMW :va
 
Klippt från Yatzy:

2010 BMW S 1000 RR

Engine: Stock (203 RWHP/80 ft-lbs SAE Scale using VP MRX01 Fuel)
Exhaust System: Brock’s Performance Full Titanium CT-FM™ Carbo...n Tip Megaphone with Anodized Flames
Fuel Injection Control: Dynojet PCV with Brock’s Performance Custom Map to match the CT-FM.
Wheels: BST Carbon Fiber
Tires: Michelin 120/60 Power Pure Front - 190/50 Power One Rear
Bearings: Worldwide Bearings Ceramic
Swingarm: Brock’s Performance 9” over Alumi-Pro™ by McIntosh
Shock: Brock’s Performance Dragshock™ by Öhlins (Dual Stage Compression with Remote)
Sprockets: Vortex (17-47 to start)
Chain: Regina 530 ZRP 160 Link (O-Rings removed by hand)
Clutch Modifications: Brock’s Performance Clutch Mod, Cushion, Springs with Adjustable Spring Tops and Shims
Lowering Links: Brock’s Performance Window Links
Front End: Brock’s Performance Radial Mount Front End Lowering Kit (Radial Mounts, Strap End Kit, Strap)
Oil: Alisyn <<0 Weight
Oil Additive: Petron Plus
Coolant: MoCool by Motul
Mirror Block Offs: Brock’s Performance
Brake Line-Rear 9” over: Spiegler Performance
Brake Pads: Carbone Lorraine (SBK5 Compound)
Seat: Custom Cover by Bob Kussman of Dayton, OH


Brock Davidson The progressive numbers are as follows:
60 ft – 1.394
330 ft – 3.621
1/8 ET – 5.490
1/8 MPH – 129.48
1/4 ET – 8.497
1/4 MPH – 158.46

One item to note is that the bike ran out of gear in the top of sixth and ran into the rev limiter slightly before the finish line certainly negating a trap speed over 160 MPH even in these very windy conditions.
 
Jag tror inte att en vanlig svenson gör så bra ifrån på strippen från stillastående upp till 200. Det krävs nog en del teknik att få till en bra och optimal start!
 
Jag tror vikten spelar stor roll, hojen är inte någon tungviktare och killen på väger väl knappast över 60 kg ?
Hjulbasen är ju dessutom riktigt lång....
Men impad blir man onekligen.
 
Ryan Schnitz heter killen som körde och han får nog räknas in som en av världens absolut bäst förare, 1650mm hjulbas åkte dom med..
 
60fot 1.394? Ja di där borta i Amerikatt är ganska dukktiga på di här med draagrejsing...



Undra på det, de där killarna får betalt för att köra, de kör säkert flera tusen repor per år på superpreppade banor... Vad kommer ni flesta tävlande i Sverige upp i på ett år? 20-30? Och en hypermodern fickraket som en sån där, parat med en sving som är nära 25 cm längre än standard, hojen sänkt till max osv. Någon som säger emot om jag påstår att den där hojen skulle ha kostat, i runda slängar, 300 loppor att låta bygga här i Sverige?

Bara motoroljan lär kosta runt 1000kr/litern (Special 0W olja)

"Standardmotor" på 204 bakhjulshästar. Jo, just...
 
Last edited:
Fast 1.39 60' är inget speciellt för en flugviktare som Ryan på 55 kg. 2001 körde 106 kg Brink 1.45 60-fotare med Banditen.
dragsl39.jpg


"Standardmotor" med 40 extra bakhjulshästar, förmodligen våldsamt masserat och planat topplock med andra kammar. Växlingsvarvet var ju lagom högt, mer i stil som en 600'a.
 
Man får väl heller inte glömma bort att Top Fuel bilarna där borta åker 3,8 sekunders tider och en bra bit över 500km/h i toppfart.Här hemma är vi inte ens NÄRA dessa siffror.
Förarna i staterna har ju helt andra förutsättningar .
Är ju nästan bara Rickard Gustavsson som är med när det händer,rätta mig om jag har fel.
HUR MYCKET TRIMGODIS FINNS DET TILL EN BMW :va

Mmm... de gör dom ... Men glöm inte att de åker 1000 foot.
Vi kommer ju aldrig att få se en kvartsmils "trea"
 
Fast 1.39 60' är inget speciellt för en flugviktare som Ryan på 55 kg. 2001 körde 106 kg Brink 1.45 60-fotare med Banditen.
dragsl39.jpg


"Standardmotor" med 40 extra bakhjulshästar, förmodligen våldsamt masserat och planat topplock med andra kammar. Växlingsvarvet var ju lagom högt, mer i stil som en 600'a.

Hur låg det till med hjulbasen då ?
Ganska väsentligt när man talar 60-fötter.....
 
Nja treor ser vi här också för dom kör ju 1000 fot på Mantorp med.
Mvh
Peter
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top