Bygga eget GPS/larm-system??

Brandstr

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
En
är det någon som har byggt eller försök att konstruera ett eget gps/larm/sök-system till sin båt bil eller hoj? Typ liknande Trackme och Redknows.

Kan ni kommer med ideér i sådana fall och saker man ska tänka på.

Jag har en ide som jag kan beskriva lite senare när jag återkommer..

Alex

Finns mängder av dyliga produkter på marknaden och ur kostnadssynpunkt är det knappast läge att börja löda. Konsturera är dock alltid roligt så känner du dig pillig finns www.elektronikforum.se

Håller med Boris. Att bygga eget GPS system är nog inte kostnadsmässigt riktigt. För det första så kan man använda sig av det befintliga systemet och för det andra så blir det nog dyrare att skicka upp tillräckligt med satelliter än vad det skulle kosta att köpa en ny båt...

Men innovativt är det iaf! :tummenupp

Jo jag hade tänkt mig så här faktiskt.

Telia har en tjänst till sina abbonemang och till sina kontantkort som heter "Friendfinder" :

http://www.telia.se/privat/katalog/...OID=1537013223&channelId=-102422&type=PRODUCT

Tänkte så här då, dock till båt detta då men kan ju funka på vad som helst i praktiken.

Man tar en en mobil med hyffsad standby tid och köper ett telia kontantkort och laddar på detta och anmäler sig till Friendfinder. Sedan gömmer man mobilen i bilen/båten/MC och kan sedan i fall den blir stulen bara skicka ett sms eller kolla upp via friendfinders hemsida vart mobilen(båten i detta fall) befinner sig.

Dock så kräver ju detta att man kan ladda mobilen ca varannan vecka, eller att man bygger någon slags 12 volts strömförsörjning så man kan ladda den via cigg kabel om man vet med sig att man ska bort en längre tid.

Ser ni några problem med detta eller är det bara jag som tycker det verkar som en bra och billig "försäkring". Sedan kommer ju problemet att få tillbaka sitt fordon också, men det är en annan sak :gnissla

kom med synpunker om ni har några..

// Alex

Allvarligt talat så tror jag det funkar. Vill minnas att diskuterats tidigare och att man då kopplat in mobilen på hojens elsystem.

Även om du inte har en egen tjänst så borde polisen/försäkringsbolag kunna begära att luren spåras.

Allvarligt talat så tror jag det funkar. Vill minnas att diskuterats tidigare och att man då kopplat in mobilen på hojens elsystem.

Även om du inte har en egen tjänst så borde polisen/försäkringsbolag kunna begära att luren spåras.

Jopp triangulering är vad det kallas, man jämför signalstyrkan mellan tre master och får därmed positionen,
därför är det något alla operatörer kan göra och inte bara telia. :tummenupp

Så telia friendfinder är bra om du vill ha koll själv,
men alla kan spåras.

Dock kan ju gps vara smartare på en båt, inte så många mobilmaster om tjuvarna fått för sig att sälja båten i helsingfors :tungan

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back