Bygga egen hasplåt

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Verkar svårt att hitta hasplåt till min gamla KLX om jag inte beställer utanför EU för en förmögenhet. Funderar på att bygga enkel egen sådan och på att använda durkplåt i aluminium. Tanken är att den ska skydda ram och motor mot större stenar, och att den kanske får hasa över någon stock då och då också. Inget grövre än så, och ingen stenblocksenduro alltså :giggle:.

Någon som byggt själv, som kan bidra med bilder på egna byggen, eller andra idéer?

"Den ska skydda mot stenar men inte vara stenblocksenduro" dvs du vill ha råd om det skall vara 1.5 mm eller 5 mm tjocklek dvs for Show Only or Have Fun? Skydda ram? Grejen är väl att hålla motorn relativt fri från oönskade ventilationshål undertill.

Finns ju 5/7 aludurk som skulle kunna passa bra till det. 5mm tjock och 7mm med mönstret. Då borde det klara lite smällar utan att bli skrot på en gång.

Läste häromdan om en hasplåt till nån Honda som var gjord av 5 mm aluminium. På ett par av mina 50 år gamla hojar är hasplåten av stål, cirka 1,5 mm. Så h.ysons förslag låter rimligt.

"Den ska skydda mot stenar men inte vara stenblocksenduro" dvs du vill ha råd om det skall vara 1.5 mm eller 5 mm tjocklek dvs for Show Only or Have Fun? Skydda ram? Grejen är väl att hålla motorn relativt fri från oönskade ventilationshål undertill.
Balansgång mellan vikt och skydd.

Min gamla XT660 hade en riktigt kraftig sak, som fick mycket stryk pga låg markfrigång då avgas går under motorn på den modellen. Den var rejält tung som jag minns från när jag monterade den. TTRen hade en tunnare alu‐modell, men hade aldrig några problem med att den tog för mycket stryk. Och min XT600 har någon skum variant med både små bågar och nån slags plåt.

Misstänker att jag får bege mig till någon som säljer, och klämma och banka på lite olika tjocklekar och se var jag landar.

Oavsett tjocklek så ska jag nog måla den VIT iaf :hihi

Men det är korrekt uppfattat att jag inte kör brötenduro, och sannolikheten är därmed låg för den typen av skador som kan uppstå vid sådan körning. Har klarat mig i nästan 15 år iaf, utan att slå hål på någon motor.

Byggde en hasplåt för länge sen till min Husqvarna WR 250 -79 i stålplåt. .. Funkade...
Aluminium har använt länge men flera år sen är hasplåtarna i plast..
Många eftermarknads hasplåtar är i Polyten...En billig variant är att man kan typ använda ikea skärbräda å värma å använda..

Vilket material och tjocklek som behövs beror mycket på fästpunkterna. Som exempel svetsade jag 1,5 mm syrafast plåt mellan rambenen på enduron, tålde hur mycket som helst. 3 mm plåt behövs om den ska skruvas i hemgjorda fästen och typ 6 mm skärbräda, 5 mm aluminium.

Skickat från min iPad med Tapatalk

6mm plast är det under 4 hjulingen o med dryga 400 kg kasandes över stock o sten så konstaterar iallafall jag att plast är att föredra. Alu blir tvärstopp när det hugger i stenar o berg, är Alu på honda trx 500. Plast på kawazaki Bruteforce 750 o plasten gör att man bara glider över det som tar i mot Hondan med Alu som tvärstoppar.

Kan vara skillnad på en vurpa konta klara av det utan vurpa.

Jag köper plast hos glasmästaren och nylon måste ju vara ypperligt att göra en hasplåt av, nylonen brukar ju användas till kälkmedar på skoterkälkar och dom får ju ibland även gå på asfalt och barmark.

Skulle nog gå upp till 8 mm eller tjockare för viktskillnaden i gram på en hasplåt i 6 mm eller 12 mm nylon borde vara marginell även om dem blir dubbelt så tung. Jag har använt 6 mm nylon till bla sadelbotten på kompressor Hondan och den är lätt arbetad och man böjer den hyfsat enkelt efter man värmt den med varmluftspistol. Man kan även smälta ihop den med en lödkolv om man kapar till tillsatsmaterial av i form av tunna remsor, skulle nog inte skarva en has plåt på det sättet under motorn men det finkar säkert om man tex vill "svetsa ihop" hörn av uppvikta kanter.

Får nog kolla igenom plastlagert och sen kanske det får bli en hasplåt I nylon till KLR:en som ett vinterprojekt.

Kikade på Biltemas 2.5 mm plåt i går. Konstaterade, som även framgått i tråden, att den kändes tunn. Blir till att leta fram något tjockare.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti