Bygga Effekt Dämpare

jo_loop

Firefighter
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Honda Vtr 1000
Jag undrar om det finns någon som har ritningar på effekt dämpare?
Är det riktigt bra dämpare kan jag tänka mig att köpa ritningen.
Det gäller i huvudsak MC på minst 1000 cc både en och två pipor.

hitta lämpligt rör.
bygg gavlar, sätt ditt 2 tums rör in o ut, perforerat plåt/nätaktigt imellan dom proppa full med ljuddämpande material o vola! :yoparty

har tänkt att bygga ett själv och kan få tag på 90 mm (diameter) alurör :banana hade tänkt att göra nåt liknande simonsburkar från micro med ett innerrör som har massa hål i sig och fick tipset att köra svinto som dämpmatrial. nån som testat med svinto? jobbigt om det kommer i vatten i röret och det börjar löddra. hehe.

Perkidde skrev:
har tänkt att bygga ett själv och kan få tag på 90 mm (diameter) alurör :banana hade tänkt att göra nåt liknande simonsburkar från micro med ett innerrör som har massa hål i sig och fick tipset att köra svinto som dämpmatrial. nån som testat med svinto? jobbigt om det kommer i vatten i röret och det börjar löddra. hehe.
blir fina effekter, såpbubblor. Håll oss underrättade hur det går med projektet..

Ska du strypa hojen?? Eller varför vill man bygga "effekt dämpare"?

Förlåt men ja kunde inte låta bli! :pannkyss

/B.Esserwisser

Alurör som innerrör e nog inte så smart p.g.a aluminiumets låga smältpunkt!!

Kör med vanligt stål eller helst rostfritt som innerrör, så blir det :tummenupp

dämpull finns för en hundring på lokala mc shoppe :tummenupp

har själv alltid haft stålull i dämparen och det är hur bra osm helst!! börjar inte löddra utan rörelse och stora mängder vatten för den delen..
därför det finns avgasrörspluggar som man har i när man tvättar hojen (speciellt högtryck) så attman iotne förstör nått :D

maxximus skrev:
Alurör som innerrör e nog inte så smart p.g.a aluminiumets låga smältpunkt!!

Kör med vanligt stål eller helst rostfritt som innerrör, så blir det :tummenupp

nae innerröret blir av rostfritt skulle jag gissa på. lite lättare att svetsa i om man behöver det. har inte riktigt funderat ut hur jag ska fästa plattorna som håller ihop dämpningen. nån som har nån bra ide på det? det ska vara så man kan plocka isär det om man behöver.

detta tycker jag e enklast men nån kanske har nått imot den?

Bifogat

• ritning.jpg
    ritning.jpg
    46.2 KB · Visningar: 160
Perkidde skrev:
Använd dämpull eller "vanlig" stålull, svinto lär lukta jävel när det blir lite varmt...
och tyvärr, tvålen funkar inte att rena avgaserna med heller! :tungan

jo_loop skrev:
Jag undrar om det finns någon som har ritningar på effekt dämpare?
Är det riktigt bra dämpare kan jag tänka mig att köpa ritningen.
Det gäller i huvudsak MC på minst 1000 cc både en och två pipor.

Det är väl bara å gasa mindre, så slipper du all den hemska effekten... :rolleyes:

Perkidde skrev:

använd inte svinto vad du än gör.... jag stoppade om min dämpare på crossen så fick jag till en baksmäll typ och det fattade eld ganska bra:D tror ull kostar 119kr på lelles och det borde räka ganska långt:)

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien