Bygga båt på Samsungvarvet i Korea.

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Just nu befinner jag mig i staden Goeje, Sydkorea på Samsung Heavy Industries varv för att färdigställa ett så kallat "Drill Ship". Här byggs det fartyg, i snitt så går det ut en båt i veckan! Och det är inga små båtar det handlar om. Det är en enorm organisation bakom det, oerhört imponeranderade. Båtarna byggs i stora sektioner, komplett med utrusting, maskineri, rördragning etc för att sedan lyftas ner i torrdockan för att svetsas ihop, det är som ett stort lego. :bugar Lägger in några bilder, men det gör det knappast rättvisa.

Bifogat

• IMG_2789.JPG
    IMG_2789.JPG
    165.4 KB · Visningar: 278
  • IMG_2801.JPG
    IMG_2801.JPG
    167.2 KB · Visningar: 297
  • IMG_2765.JPG
    IMG_2765.JPG
    232.8 KB · Visningar: 298
  • IMG_2787.JPG
    IMG_2787.JPG
    211.3 KB · Visningar: 230
  • IMG_2793.JPG
    IMG_2793.JPG
    187 KB · Visningar: 222
  • IMG_2839.JPG
    IMG_2839.JPG
    143.4 KB · Visningar: 237
  • IMG_2788.JPG
    IMG_2788.JPG
    237.3 KB · Visningar: 276
nämen va trevligt, jag är på Hyundai heavy industries i ulsan några mil från Goeje. Bygger också drillships och har på precis varit ute Seatrail. Jobbar själv på NOV och har vart här nere i ett år nu, trivs som fan.

nämen va trevligt, jag är på Hyundai heavy industries i ulsan några mil från Goeje. Bygger också drillships och har på precis varit ute Seatrail. Jobbar själv på NOV och har vart här nere i ett år nu, trivs som fan.

Se där ja :) Vi kom precis in från vår sea och dp-trial. Om ett par veckor är det dags för topside-trial. Det skall bli skoj, har aldrig sett borrutrusting förrut. Det är mycket på ett järnspett kan man säga.

Kul att du trivs, jag hoppas lite på att jag får fortsätta här nere på commissioning på de senare båtarna i serien istället för att åka ut på den första. Men det visar sig.

Fan vilka skojiga jobb ni har då, jag brukar inte bli avundsjuk många gånger i livet men nu blev jag det.
Efter att bara ha sett liknande saker på Discovery channel så kan jag bara försöka tänka mig hur stort allting är, jag har inte ens varit i en större hamn någon gång...

Grymt! Mer mer :)

Är det generatorer från ABB man ser på 3e bilden?

Edit: Du kanske inte är så insatt förresten? Vad gör du där? :)

Last edited:
Ni är ju skadade hela högen :mad: DP står för Dynamic Positioning, det är när båten ligger helt stilla på en plats utan att ankra upp. Det är bara propellrarna som jobbar individuellt. Inte etta o tvåa luckan samtidigt!

Japp, det är ABB generatorer. 9 Mw styck, 11 Kv och vi har 6 stycken så det är stabila grejer. Jag ska jobba i maskin, så klumpen bakom generatorn är mitt ansvarsområde. :)

Nu är klockan 05:45 här och det är dags att gå på jobb, men jag kan lägga upp fler bilder senare om ni vill?

Ni är ju skadade hela högen :mad: DP står för Dynamic Positioning, det är när båten ligger helt stilla på en plats utan att ankra upp. Det är bara propellrarna som jobbar individuellt. Inte etta o tvåa luckan samtidigt!

Japp, det är ABB generatorer. 9 Mw styck, 11 Kv och vi har 6 stycken så det är stabila grejer. Jag ska jobba i maskin, så klumpen bakom generatorn är mitt ansvarsområde. :)

Nu är klockan 05:45 här och det är dags att gå på jobb, men jag kan lägga upp fler bilder senare om ni vill?

Om jag inte är helt ute å cyklar så kan de användas som motorer också, vi kör de som värmepumpar bla

Hör med underhållschefen för klumpen framför ditt ansvarsområde om de hört talas om off/on-line Partial discharge mätningar, tan-delta mätningar :)

Jag som vart rätt imponerad över den svenska motsvarigheten, Kockumsvarvet i Karlskrona... En annan dimension där borta i asien.

Kul fakta: Kockumskranen som stod i Malmö till 2002 köptes av Hyundai Heavy Industries för $1. Den heter nu mera "Tears of Malmoe". Den var också en rätt fet pjäs. 180 meter hög och plocka 1700 ton om jag minns rätt.
Sista tiden med civila båtar byggdes de också i moduler. Dock var det ingen som direkt greppade att det var svårt att konkurrera med standardprylar tillverkade i väst (och ja, även om båtfan är stor som ett troll så var det ingen direkt rocket science bakom).

Bifogat

• IMG_0081.jpg
    IMG_0081.jpg
    239.1 KB · Visningar: 82
Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...