Bygga avgasrör?

BlackSheep

Eliten
Gick med
13 Jan 2008
Hoj
bygge
Har sökt runt ett tag nu men hittar ingen vidare info om ämnet..

Har tänk att svetsa mig ett avgasrör till hojen, ska gå ner under cykeln och där bli ett 2-1 och sedan anslutas till mitt devil slip-on..

Det jag undrar är vilket material jag ska använda mig av? finns det färdiga "böjar" och rörbitar att köpa eller är det bättre att få nån att bocka hela röret?utseendemässigt spelar det ingen roll då det ska linadas med avgas bandage

antar att det borde bli billigare att svetsa ihop ett eget?

Ska du linda med avgasbandage kan du välja mellan vanligt stål eller rostfritt om du vill ha lite mer livslängd.

Avgasfirmor brukar sälja rör och krökar och man kan få dom lite knäckta efter önskemål.
Hansen racing säljer rostfia krökar och rör.
Även Micro har lite ur Hansens soriment.

Lycka till med svetsandet

Får bli vanligt stål då eftersom jag bara har en vanlig mig och det blir la lite jobbigt att svetsa rostfritt;)
om jag inte minns fel så har väl bara feltema grövre tjocklekar än 42mm som jag tror jag har:P

Får bli vanligt stål då eftersom jag bara har en vanlig mig och det blir la lite jobbigt att svetsa rostfritt;)
om jag inte minns fel så har väl bara feltema grövre tjocklekar än 42mm som jag tror jag har:P

Jag bygger alltid med j-böjar finns i olika dim på ex Dalhelms 1,2mmgots vanligt svartrör jag har också lindade rör & har kört i 7 år inge probbs!!
Det finns ingen i hela sverige som kan böja ett rör snyggt med 1,2mm gots!! man får helt enkelt köpa färdiga böjar:tummenupp

Kan ånyo tipsa om amerikanska Burn's, de leverar rördelar och bygger kompletta avgassystem till allehanda flyg- och racingfarkoster tex Mc Laren och Nascar. Även om man tycker att deras rörkrökar är lite väl dyra så kan man iaf gratis suga i sig lite matnyttigt från deras sida om man ska bygga skorsten. Tex under fliken TechArticles
http://www.burnsstainless.com/

Mvh
Jörgen

Mig med rostfri tråd har ju många fått till rätt snyggt!

Last edited:
Mig med rostfri tråd har ju många fått till rätt snyggt!

Jo men man ska kunna svetsa oxå:P ha precis köpt svetsen och håller fortf på och lär mig, även därför jag ha tänkt att få tag i billiga rör..

Jag bygger alltid med j-böjar finns i olika dim på ex Dalhelms 1,2mmgots vanligt svartrör jag har också lindade rör & har kört i 7 år inge probbs!!
Det finns ingen i hela sverige som kan böja ett rör snyggt med 1,2mm gots!! man får helt enkelt köpa färdiga böjar:tummenupp

Okej men vad ligger sånna på i pris typ? du kan inte länka vart på dhalhems sida man hittar rören? hittar bara aluminiumrör :tungan

Last edited:
Jo men man ska kunna svetsa oxå:P ha precis köpt svetsen och håller fortf på och lär mig, även därför jag ha tänkt att få tag i billiga rör..

Okej men vad ligger sånna på i pris typ? du kan inte länka vart på dhalhems sida man hittar rören? hittar bara aluminiumrör :tungan

runt 230 spänn beroende på dim du ska ivf köpa 180 graders med 1,2mm gots...för att få ut mest för pengarna!! dåligt med bilder på sida men jag kan föräkra att dom är snyggt böjda!:tummenupp http://62.181.75.60/Default.aspx
Vad är det för maskin?

runt 230 spänn beroende på dim du ska ivf köpa 180 graders med 1,2mm gots...för att få ut mest för pengarna!! dåligt med bilder på sida men jag kan föräkra att dom är snyggt böjda!:tummenupp http://62.181.75.60/Default.aspx
Vad är det för maskin?

ska ut och kolla vad det är för dim, men har för mig att det är 42mm..borde va rätt tunnt iom att det är en bilsida:tungan ska kolla på järn affären i stan och se om dom har nått.. är till kz750ltd bygget.. fan kostar det såpass, nästan billigare att köpa ett sett med orginalrör och bygga om då ju:P

Last edited:
Vad tror ni? kan jag genom att fylla devil slipon et med stålull som en buelldämpare va full i, få den att gå igenom besiktningen??eller funkar det kanske endast med en såndär extra insatts??? Tänkte använda mig av orginal böjarna men eliminerar då möjligeheten att slänga på orginal vid bes...

Vad tror ni? kan jag genom att fylla devil slipon et med stålull som en buelldämpare va full i, få den att gå igenom besiktningen??eller funkar det kanske endast med en såndär extra insatts??? Tänkte använda mig av orginal böjarna men eliminerar då möjligeheten att slänga på orginal vid bes...

Det är svårt att svara på.
Men om det bara är besiktningen du gruvar dig över så kan man stoppa in en diskboll och förhindra att den trycks ut med ett najtrådskryss bakom. Det funkar till besiktingen om du kör lungt.
Stalboll_1.jpg

/J

*/ ?>
Back