Butiker vill ta betalt för rådgivning.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
"Danska expediter är rejält uppretade på kunder som får råd i butiker och sedan går hem för att handla på nätet.
Nu vill de ha en lösning på problemet. Det skriver nyhetsbrevet Nytt från Öresund.

Flera fotoaffärer har prövat att ta betalt för produktrådgivning för att ge tillbaka summan vid köp.

Det förde med sig att kunderna övergav butikerna.

– En del kunder tar en halvtimme från expediterna och sedan köper de produkten på ett annat ställe. Det är mycket frustrerande och handlarna vet inte hur de ska hantera det hela, säger Poul Erik Pedersen, vd för Danmarks Fotohandlerforening, till Politiken.

En annan metod som flera butiker infört enligt prisjämförelsesajten Pricerunner är att ta bort namn och nummer på varorna i hyllorna.

– Butikerna låter bli att specificera varorna så att kunderna inte kan jämföra dem, säger Pricerunners vd i Danmark, Martin D. Andersen."

http://www.sydsvenskan.se/danmark/article1593445/Butiker-vill-ha-betalt-for-radgivning.html

Vad tror ni? Är det ett stort problem?

Jag kan förstå synsättet, inom hojhandeln är det ju extremt utspritt i Sverige och eftersom det är svårt att konkurrera med företag som nästan helt saknar personal- och lokalkostnader så har ju många av dem gått omkull också.

Är det ett problem vi ska lösa eller ska vi bara skita i den fysiska handeln och bara köra internetköp i framtiden?

Med tanken på okunnigheten för deras egna produkter hos dom flesta säljare så kan dom lika gärna bomma igen butiker för min del.

Jag vet inte hur många gånger jag har frågan någon teknisk fråga angående någon produkt för att se säljare ta asken och läsa på den, tror idioten verkligen att jag är gravt handikappad och ej kan ta upp asken själv eller tror han att jag är icke läskunnig. Vilket som så hade jag kunnat få samma information på internet, ja bättre pris också!!!

Jag har faktiskt funderat över saken, och jag kan inte komma på en bra lösning.
I takt med att allmänheten blir alltmer moderniserad och jämför priser på internet så dör butiksförsäljningen ut.
Jag är själv sådan att jag åker till Media Markt för att de har bra utbud, provar den produkt jag är intresserad av, sen beställer jag den på nätet där den är billigast. På detta vis sparar jag massor med pengar, samtidigt som jag förstår att det är ett ohållbart koncept för butikerna. Hur ska de kunna konkurrera med onlinebutiker helt utan fasta utgifter som lokalhyra etc.?

Jag känner att jag tillhör den upplysta generationen som utnyttjar en hårt konkurrensutsatt marknad för min egen favör, men samtidigt vill jag inte se butiksförsäljning som bransch gå under. Sjukt svårt läge, men det hela bygger ändå i grund och botten på att butiksförsäljning måste ge ett mervärde för kunden, ofta i form av service.
För att ta ett någorlunda aktuellt exempel som onoff så gick de ju under för att de inte kunde erbjuda ett tillräckligt konkurrenskraftigt pris i förhållande till servicenivån.

I ren självbevarelsedrift måste butiker erbjuda ett mervärde för att överleva dagens affärsklimat, och det oroar mig genuint när jag tänker på hur världen riskerar att se ut om säg 10 år. För att inte tala om decentraliseringen som köpcentrum och handelsplatser innebär, men det är en helt annan diskussion.

Det är ju ganska intressant med de företag som konkurrerar med sig själva när de finns både på nätet och har fysiska butiker också. När de har samma vara dyrare i den traditionella butiken än vad den kostar med frakt om man beställer det från deras egen hemsida. Kanske till och med att de har en sån tjänst att man kan beställa varan via internet och sedan hämta den i sin närmaste butik så man verkligen får exakt samma vara som finns på butikshyllan, men billigare. Hur tänker de då egentligen?

Kanske lite off-topic, men vad håller Siba på med?

Häromveckan var jag på MediaMarkt. Fullt med folk. Var på Elgiganten. Fullt med folk. Sen var jag på Siba som ligger 100 meter bort. TOMT sånär som på några trötta säljare i skabbiga lokaler. Dessutom var de dyrare än än både MM och EG.

Sen har vi deras reklam som är så pinsam att jag ryser. VDn skämmer ut sig på nåt sätt han tror är lustigt.
Nästan så att jag hoppas att de går i putten snart så att någon som kan/vill driva ett bolag kan flytta in i lokalerna.

Även Mediamarkts reklamer känns patetiska.

Jag som egen får ibland frågor via telefon vilka jag besvarar med "jag lever på mitt kunnande så är det okej om jag skickar en faktura för hjälpen?" De som ringer för att tigga support är ofta inte intresserade av att betala för sig och samtalet slutar där. Återkommande kunder får dock gärna lite support via luren.

Jag förstår helt klart butikerna och det är inte ovanligt att de stora jättarna säljer billigare än vad återförsäljaren köper in för. Vill man inte handla får man betala för rådgivningen, helt okej för min del.

Häromveckan var jag på MediaMarkt. Fullt med folk. Var på Elgiganten. Fullt med folk. Sen var jag på Siba som ligger 100 meter bort. TOMT sånär som på några trötta säljare i skabbiga lokaler. Dessutom var de dyrare än än både MM och EG.

Sen har vi deras reklam som är så pinsam att jag ryser. VDn skämmer ut sig på nåt sätt han tror är lustigt.
Nästan så att jag hoppas att de går i putten snart så att någon som kan/vill driva ett bolag kan flytta in i lokalerna.

Tror ärligt att stålarna inte räcker till en skådis, ingen skulle ställa upp på något så patetiskt för normala summor.

Det här är ju ett jätteproblem för vårt samhälle så som vi känner till butiker mm idag.
Lösningen ligger nog i mervärdet på killen i butiken. Så småning om kommer det att värdesättas mer än 100kr lägre pris.
Expert går väl som tåget idag. Många landsorts handlare går ju bättre nu än dom gjorde för 5år sedan. Dom har funnit sin nisch.

Du svarade själv på det. Alla hatar den där reklamen så varumärket Siba är något folk förknippar med avsky. Klart det är tomt i butiken.

...Lösningen ligger nog i mervärdet på killen i butiken. Så småning om kommer det att värdesättas mer än 100kr lägre pris.
Expert går väl som tåget idag. Många landsorts handlare går ju bättre nu än dom gjorde för 5år sedan. Dom har funnit sin nisch.

Problemet ligger i att dom flesta elektronikbutiker anställer personal som kan mindre än kunden! OM jag ska betala priset i butiken då vill jag ha lite för dom extra slantar jag lägger, kunskap om produkterna hade varit utmärkt sätt att behålla kunder. Så länge deras kunskap sträcker sig att läsa på förpackningen så kommer dom att förlora kunder mot internethandel!

Du svarade själv på det. Alla hatar den där reklamen så varumärket Siba är något folk förknippar med avsky. Klart det är tomt i butiken.

Ja, deras varumärkesstrateg måste ha jobbat hårt för att skita ur sig den där reklamen....

Därför Expert la ner 15 butiker i höst?

Expertis finns inte i butik, däremot får man sin vara direkt, och då finns det kunder som mig

Problemet ligger i att dom flesta elektronikbutiker anställer personal som kan mindre än kunden! OM jag ska betala priset i butiken då vill jag ha lite för dom extra slantar jag lägger, kunskap om produkterna hade varit utmärkt sätt att behålla kunder. Så länge deras kunskap sträcker sig att läsa på förpackningen så kommer dom att förlora kunder mot internethandel!

Fast det där är ju bara skitsnack och det vet du med.

Dom danska kamerahandlarna lägger en halvtimme av sin expertis på kunderna som ändå åker hem och handlar på nätet.

Sporthojsfolket kan ägna två dagar till att prova ut det perfekta skinstället som dom sedan beställer på nätet.

Skokunder kan provgå 5 olika vandringskängor för att hitta den bästa och sedan beställa den på nätet.

TV-kunder kan provtitta och fippla en hel dag i butik för att sedan skriva av modellbetckning och beställa på nätet.

Vilka får inte hjälp av sina lokala handlare medar du?

Även om just expiditen på tv affären inte kan svara på alla frågor får du ju prova deras demoexemplar och bilda dig en egen uppfattning, det kan ju vara svårt att hålla alla detaljer på alla 200 olika apparater i minnet.

Vill de ta betalt för expertis så är det bara att börja göra det. Har de expertis som är värda pengarna kommer det att funka, annars gör det inte det.

Själv har jag märkt att säljarna förvånande ofta ljuger mig rakt upp i ansiktet när jag ställer kontrollfrågor om saker jag kan jävligt bra. Det medför ju att jag inte litar ett dugg på dem om saker jag inte kan heller, så vad ska de ha försäljarna för? Skala av alla onödiga säljare och satsa på att köra på samma stuk som mataffärer och biltema kör. Några få som kan sortimentet hjälpligt som finns i en helpdesk, och sedan ett par kassor vid utgången.

För servicen man får i en fast affär är ungefär lika bra som på nätet. Och ofta behöver man inte pilla på prylarna heller.

Däremot en duktig och engagerad säljare som verkligen vill hjälpa mig att välja det jag behöver, snarare än det de får mest provision på, då jävlar kan jag tänka mig att handla i affärer. Har däremot bara träffat en handfull sådana. Om ens det.

Har i princip övergivit att handla sådana varor i butik, det är dyrt, tar lång tid och personalen har jag allt som oftast ingen nytta av. Men vill de vinna tillbaka kunder som handlar på internet är detta definitivt fel väg att gå, det finns andra och bättre vägar för folk att få information då.

Jag handlar sällan eller aldrig på Elgiganten, MM eller Siba och skulle framförallt aldrig förlita mig på deras "Expertis". Däremot lägger jag gärna ett par kronor extra de gånger jag handlar hos vissa fotobutiker eller hos ett par väl valda skid & sportbutiker där personalen är genuint kunnig och serviceminded. En TV är lätt att köpa baserat på tester och specifikationer. Pjäxor, cyklar, skidor och annan sportutrusning är desto personligare och då vill man ha hjälp av någon som väljer det som passar mig och inte det som enbart är bäst på specen... Den typen av expertis är helt klart värt lite extra och det är tragiskt att det snart inte finns något annat än stora kedjor och internetalternativ.

Med tanken på okunnigheten för deras egna produkter hos dom flesta säljare så kan dom lika gärna bomma igen butiker för min del.

Jag vet inte hur många gånger jag har frågan någon teknisk fråga angående någon produkt för att se säljare ta asken och läsa på den, tror idioten verkligen att jag är gravt handikappad och ej kan ta upp asken själv eller tror han att jag är icke läskunnig. Vilket som så hade jag kunnat få samma information på internet, ja bättre pris också!!!

Så är det, samma dilemma som på systembolaget (på de flesta butiker, inte alla).

När man besöker en butik för att få hjälp känns det liksom ovärt att betala för den extra servicen när jag som intresserad amatör kan mer än personalen. Lika frustrerande oavsett om det gäller vin, hojhjälmar, däck, datorer eller virke.

Fast de "öppnade" ju ett gäng också genom att köpa massa OnOff-butiker.

Här i stan skippade dom den kursade OnOff och lade ner sina 2 butiker.

MM och elgiganten krossar dom.
(Fattar dock inte varför folk handlar på elgiganten)

jag undrar lite hur det går till rent praktiskt??

Om jag går runt och ser förvirrad ut så kommer det ju (till slut) fram en säljare och frågar om jag behöver hjälp med något.
Om jag då svarar ja måste han ju meddela mej om minutkostnaden för rådgivning?
Då kommer åtminstonde jag vända på klacken och gå till nästa butik.

Det känns spontant som att den butik som är först med det här ganska snabbt kommer gå under.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP