Bussgods?

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Håller på och letar efter ny hoj och har ringat in ett par intressanta objekt, av vilka inga egentligen finns i närheten av stan (Stockholm). Problemet är också att jag, till följd av klotningen nyligen, inte kan köra bil på ett tag. Kollar därför på alternativa sätt att få hem en hoj. Bussgods verkar vara ett. Så..

Bra skit eller bara skit? Erfarenheter av mc-transport?
Pall eller någon form av paket? Emballage?
Bättre alternativ - priser?
Vanligtvis dyker åkare upp som alternativ, men är det egentligen säkrare vad gäller skador på kåpor etc?

Jag skickade en hojmotor med bussgods för några år sen, och det var ett jävla elände! Dels var det helt omöjligt att lista ut vars man fick skicka så tunga saker nånstans, det framgick inte helt tydligt av hemsidan, snarare tvärs om faktiskt. Sen var det uträknade priset helt åt skogen :gnissla

Sen ska ju grejerna till/från bussgodsterminalen och köper du osett så finns det ju alltid en risk med det...

Muta nån som har en racebuss istället, om dom intressanta objekten inte står i Arjeplog och Ystad möjligen ;)

Bussgods är bra men för en hoj, nej, jag tror risken är för stor för skador.

Min erfarenhet är att om du lägger ut en mer detaljerad efterlysning i en tråd här på sporthoj så får du hjälp med hämtning/skjuts av någon medlem på forumet. Jag har själv ställt upp vid ett par tillfällen i liknande situationer och kommer troligen göra det igen om tillfälle/behov uppkommer. Lite soppapengar och en tur till Max brukar duga som betalning (för mig iaf...)

jag har köpt en ny hoj i sunsvall o dom ska skicka den som han sa, på posten till mig(frimärke på tanken o i med han i gula lådan) o dessutom ska jag retunera min hoj som inbyte, säljaren mumla någe om att posten kirra embaleringe!? skulle kosta 1500 iaf,

Tja, tanken är god, men vi talar enkel resväg på allt mellan sex och tio timmar. Känns lite svårt att bara muta med Max och soppa, men om någon ställer upp, så visst..

Ok, så om inte bussgods, vilka alternativ rekommenderas? Priser på ett hum?

Bussgods skickar man på sin höjd däck via, något annat skulle jag inte betro dem med.

Jag fick min hoj levererad norrifrån på lastpall. "Pall.ett special" hette konceptet (posten). Runt 1200 kr fick säljaren betala. Hojen stod på en plåt med spår för däcken och förankrad med två spännband. Ovanpå allt detta var det "bubbel-plast" modell större. Inte en repa och 1 dags leveranstid. Om någon vill köpa en "mc plåt" så säg till :)
Jag skulle tro att sex timmars körning + resan dit (=12 timmar totalt) kostar mer än 1200 (+ emballage).

jobbar som lastbilschaffis i stockholm och kör en hel del för Posten, jag kan säga att det iaf står minst en båge i veckan inne på Tomteboda som skickats med posten :tummenupp Då skall jag även redovisa hur saker å ting sköts!
4av5 hojjar kommer på nån form av större pall eller plåtbotten fastsurrad med spännband utan något som helst skydd på eller kring bågen i övrigt. Utav alla de hojjar jag sett komma å gå under detta år har INGEN av dem vart skadade eller repade öht. MEN eftersom hojjen står öppen och lättillgänglig är det väldigt många som går förbi och känner och klämmer och vissa provsitter tillome!!!:mad:

1av5 (tex. en ER6N häromdan) kommer på välbyggda pallar med brädskena i mitten för hjulen, tre spännband (likt släptransportering) och FULLT bubbelplastad! :yoparty Hade det inte vart för märket och framlyktan hade jag inte kunnat se vad det var för båge, och om det inte va för att man såg en del av framdäcket hade man knappt sett att det var en båge! :D Där snackar vi välpackat! (och dessutom billigt!)

kontenta: välj gärna posten av ekonomiska skäl, men se till att de packar VÄLDIGT väl!

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back