Busen dog.....

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Fanskapet dog rätt av!
Fi lampan blinkar och soppapumpen slår inte till.

Buse -07
805 mil
15 Liter i tanken
Alla säkringar hela

Nån som råkat ut för nåt liknande?

Tack på förhand.
DanL
 
Last edited:
finns flera startspärrande givare bl a i kopplingshandtaget som kan spöka.
 
Finns väl en tipp sensor som dödar soppapumpen? Vet inte var den sitter dock.
 
Bruk diagnoserings bryteren. Da får du opp en feilmelding som sier hva det er.


( den "bryteren lager du selv ved å boble sammen de to ledningene som er under sidekåpa bak på hayabusa, se orginale verkstedhåndbok ).
 
Finns väl en tipp sensor som dödar soppapumpen? Vet inte var den sitter dock.

Ja finns det nån sån så kan den ju fått nått spel!


Bruk diagnoserings bryteren. Da får du opp en feilmelding som sier hva det er.


( den "bryteren lager du selv ved å boble sammen de to ledningene som er under sidekåpa bak på hayabusa, se orginale verkstedhåndbok ).

Ska kolla!
 
Tippsensorn sitter under sadlen där man skruvar fast tanken i ramen, kontaktstycket till den sitter precis till höger om batteriet :)
 
Tippsensorn sitter under sadlen där man skruvar fast tanken i ramen, kontaktstycket till den sitter precis till höger om batteriet :)

Ska kolla detta per omgående!

Tyvärr väntar jag på att Fb skall hämta moppen i Danmark där den dog men så snart jag har den hemma!
 
Det bästa e från norgemannen.. att kolla koder som styrdonet upptäckt själv , kanske inte så lätt ,.,men där har en felorsak registrats av ECU:n

MH
 
Det bästa e från norgemannen.. att kolla koder som styrdonet upptäckt själv , kanske inte så lätt ,.,men där har en felorsak registrats av ECU:n

MH


Hittade Service manualen och enligt den så är det 13 olika saker som ger detta fenomen att den bara dör och Fi lampan blinkar och det står Fi i displayen:

Camshaft position sensor signal

Crankshaft position sensor signal

Tipover sensor signal

1,2,3 and 4 ignition signals

1,2,3 and 4 injector signals

Fuelpump relay signal

Ignition switch signal


Men där stod även felkoder och hur man kopplar in en mode select switch och det såg ut att bara vara en vippbrytare så då måste det ju gå att vira ihop dom två tåtarna så får jag bara hem den nångång så får jag sätta igång.
 
Det är väl garanti på en så ny hoj?

Nej den är sidoimporterad och jag har gjort alla servicar själv.

Har ingen självrisk på bärgningen heller så än så länge har jag marginal på 15-20000:- jämfört med att köpa en svensksåld och lämna in för servning.
 
Last edited:
Tippsensorn sitter under sadlen där man skruvar fast tanken i ramen, kontaktstycket till den sitter precis till höger om batteriet :)

Det var fästet till sensorjäveln som hade gått av så sensorn hade rammlat ner och dödade Busen!!!

Men nu surar den så den dör om jag släpper/håller jämngas!
Stiften är sotiga dessutom.

Har kollat alla jävla slangar o skit + att jag testat med en annan orginal databox.
Nån som vart med om nåt liknande?
Är det nåt man måste "nollställa" eller liknande för att den ska skärpa sig igen?

Det enda positiva är att den låter toktrimmad och går som faan från 200 och uppåt!

Tacksam för förslag!!!

Mvh DanL
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top