Bulten / Bandagar

• Thread starter Thread starter MJL
  • Start date Start date

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
Hornet 600
Premiäråkte bulten här i helgen då det slog mig att jag egentligen inte kan några specifika åktekniker. Att hamna på sidan av vägen är trots allt inte speciellt svårt. Så använder ni sporthojsåkare några speciella tekniker eller likandnde?

Därtill undrar jag om bandagar, såg att det stod "banåkning.nu" en en hoj. Arrangeras bandagar även för mindre rutinerade förare?:tungan

självklart arrangeras det bandagar för mindre rutinerade förare fast då skulle jag verkligen rekomendera dig att gå SMCs sporthojskurs eller liknande, då får du inte bara köra bana utan får även lära dig hur du ska göra.

www.svmc.se

Har gått SMCs sporthoj-kurs och även varit på "vanlig" bandag och är en helt ny/annan förare efter det... Du får en helt annan möjlighet att träna på körteknik på bana än på gata.
Sen blir du mycket säkrare på dig själv och din förmåga och ett litet plus är ju att du har möjligheten att köra snabbare oxå på t.ex Bulten...
Så det är bara att boka in SMC-kurser eller bandagar!!

Ja det går alldeles utmärkt att gå SMC Bkk-kurs för en nybörjare. Den innehåller mycket broms- och kurvteknik både teori och pratik på bana. Även bromsövningar ingår i kursen.
Sedan finns även arangörer av rena bandagar där utbildningsinslaget är mindre. På dessa finns ofta en "långsam" gatgrupp som skulle kunna passa. Dessa har ofta föråkare som kan hjälpa till med bl.a spårval.

(Vid banåkning krävs full skyddsutrustning vilket jag gissar att du redan har.)

Last edited:
Perfekt, precis vad jag letade efter. Ingen utav er vet möjligtvis vad kurserna går på?

Därtill undrar jag om det finns några "oskrivna" regler som gäller på bulten. Håller man bara tempo åt ett hål för att för att hålla någon slags säkerhet, så man inte möts i hög fart på mitten någonstans?

om man ska välja EN kurs, vilken tycker ni då man ska gå? BKK eller Sporthojkursen?

om man ska välja EN kurs, vilken tycker ni då man ska gå? BKK eller Sporthojkursen?
Man lär sig samma sak på kurserna men på sporthojskurserna är det i stort sett bara sporthojjar medan det på BKK är glidarhojjar, goldwings mm.

Det spelar ingen större roll så man oftast delar upp grupperna i hur snabba folk tror sig vara för att få jämnare tempo i gruppen.

Perfekt, precis vad jag letade efter. Ingen utav er vet möjligtvis vad kurserna går på?

Därtill undrar jag om det finns några "oskrivna" regler som gäller på bulten. Håller man bara tempo åt ett hål för att för att hålla någon slags säkerhet, så man inte möts i hög fart på mitten någonstans?

Håll dej på din väghalva om du inte har fri sikt, sen är re bara te å åk! :tummenupp

För SMC-kurser, glo deras site: http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=132

brukar kosta ca 1150:- för kurs på stor bana. Kolla på http://www.svmc.se/php/kurser/?do=bkk eller http://www.svmc.se/php/kurser/?do=shk

under mer info/anmälan hittar du pris mm.

Om du är medlem i SMC, ja. Annars så tilkommer en medlemsavgift till SMC på 350 kr. Då blir du alltså medlem i SMC i ett år och får hem en tidning 12ggr/år (tror jag) och sen kostar kurserna 1150. Som ev bonus så kan du kanske få en lägre försäkringspremie hos Folksam sen.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back