Bullermätning

• Thread starter Thread starter Socrates
  • Start date Start date

Socrates

Guest
Tjo!

Är det någon som vet var jag kan göra en bullermätning, eller som kanske har tillgång till sådan utrustning?

Hade varit bra att veta ifall man ska testa bana...

Socrates skrev:
Tjo!

Är det någon som vet var jag kan göra en bullermätning, eller som kanske har tillgång till sådan utrustning?

Hade varit bra att veta ifall man ska testa bana...

ja jag har ljudmätare på jobbet.

Mackan skrev:
ja jag har ljudmätare på jobbet.

Jaha, trevligt :) Då ska man bara lista ut hur mätningen går till...kollade på VVs hemsida...ser krångligt ut, och kraven var lite hårda tycker jag.

Socrates skrev:
Jaha, trevligt :) Då ska man bara lista ut hur mätningen går till...kollade på VVs hemsida...ser krångligt ut, och kraven var lite hårda tycker jag.

jo det är lite kompleserat med buller test vi gör juh dety på alla trikar vi bygger å så ett måste när man reggar amatörbyggda fordon
och det gör sp på volvo provbana åt oss ialf
men du behöver la bara veta på ett ungefär?

Lucky skrev:
jo det är lite kompleserat med buller test vi gör juh dety på alla trikar vi bygger å så ett måste när man reggar amatörbyggda fordon
och det gör sp på volvo provbana åt oss ialf
men du behöver la bara veta på ett ungefär?

Ja, det är inte så exakt. Utan bara så man får ett ungefärligt värde.

säg till så kan jag låna med den någon helg. så mäter vi

Mackan skrev:
säg till så kan jag låna med den någon helg. så mäter vi

Hade varit toppen! Men det dröjer väl någon vecka till så snöhelvetet försvinner.

Edit: Kom på en sak...man ska ju mäta vid ett speciellt varv...jag har ju ingen varvmätare...skit samma...får la gå på max :yoparty

Socrates skrev:
Hade varit toppen! Men det dröjer väl någon vecka till så snöhelvetet försvinner.

Edit: Kom på en sak...man ska ju mäta vid ett speciellt varv...jag har ju ingen varvmätare...skit samma...får la gå på max :yoparty

ne men då kan väl inte besiktningen se det heller ?

Mackan skrev:
ne men då kan väl inte besiktningen se det heller ?

Vet inte hur de löser det. Men ska man köra på bana så måste de ju mäta på något sätt...hmm...ska nog dra ett mail till SMC och kolla.

Socrates skrev:

du behöver int ha någon varvmätare man mäter fid 50km/h gaspådrag på 2an å 3ans växel så no problemas

Socrates skrev:
Vet inte hur de löser det. Men ska man köra på bana så måste de ju mäta på något sätt...hmm...ska nog dra ett mail till SMC och kolla.
På t ex Anderstorp&Knutstorp brukar dom stå och mäta ljudet vid utgången av sista kurvan, alltså vid fullt gaspådrag ut på en raksträcka.. Falkenberg har jag aldrig sett några mätningar, tror dom är lite mer generösa på bullergränserna där :va
Den tillåtna ljudnivån ska inte vara särskilt mycket högre än att du klarar den med originalljuddämpare men vår (teamADHDs) raceNinja med standard burk (med ett litet hål i) låter betydligt MINDRE än andra godkända ekipage så du har troligtvis inget att oroa dig för :tummenupp

Har du kört bana tidigare?? Är inget du kommer ångra annars.......... :Bugar

Lust for Life skrev:
På t ex Anderstorp&Knutstorp brukar dom stå och mäta ljudet vid utgången av sista kurvan, alltså vid fullt gaspådrag ut på en raksträcka.. Falkenberg har jag aldrig sett några mätningar, tror dom är lite mer generösa på bullergränserna där :va
Den tillåtna ljudnivån ska inte vara särskilt mycket högre än att du klarar den med originalljuddämpare men vår (teamADHDs) raceNinja med standard burk (med ett litet hål i) låter betydligt MINDRE än andra godkända ekipage så du har troligtvis inget att oroa dig för :tummenupp

Har du kört bana tidigare?? Är inget du kommer ångra annars.......... :Bugar

Det var en kurs med SMC jag tänkte deltaga på (Om jag får plats) som hålls på falkenbergsbanan. Och då var kravet 95dB tror jag. Jag har iofs en originalburk liggandes, men då måste jag nog bestycka om på hojen och sen går den väl bajs :(

Och nej, jag har aldrig kört på bana (Förutom crossbana då :))

Socrates skrev:
Det var en kurs med SMC jag tänkte deltaga på (Om jag får plats) som hålls på falkenbergsbanan. Och då var kravet 95dB tror jag. Jag har iofs en originalburk liggandes, men då måste jag nog bestycka om på hojen och sen går den väl bajs :(

Och nej, jag har aldrig kört på bana (Förutom crossbana då :))
Just Falkenberg klockade jag en Motard till tider runt 56 sekunder förra året :tummenupp Är inte nån särskild acca-bromsa bana utan mer jämn och fin kurvkörning som gäller. Bara en riktig raka så motarder har nog roligare där än på t ex Anderstorp :) se upp för den lilla vänsterkurvan som kommer direkt efter bergochdalbanekurvan (vet inte vad den egentligen heter) två av tre team ADHD förare har mött nederlaget där.......
Enda banan Sven666 inte var nere för räkning på förra året :D

Ha så kul!

Lust for Life skrev:
Just Falkenberg klockade jag en Motard till tider runt 56 sekunder förra året :tummenupp Är inte nån särskild acca-bromsa bana utan mer jämn och fin kurvkörning som gäller. Bara en riktig raka så motarder har nog roligare där än på t ex Anderstorp :) se upp för den lilla vänsterkurvan som kommer direkt efter bergochdalbanekurvan (vet inte vad den egentligen heter) två av tre team ADHD förare har mött nederlaget där.......
Enda banan Sven666 inte var nere för räkning på förra året :D

Ha så kul!

Fan, låter ju riktigt bra. Ska nog sätta upp mig på listan då :) Bullernivån får jag väl fixa sen...slänga på originaldämparen och låta som en MT5:a :(

He he, om inte Sven kör av där finns ju alla möjligheter för en annan att klara sig helskinnad då :hihi

EDIT: Tack Daniel för din anmälan till BKK (Broms & Kurv kurs) på Falkenbergs motorbana Steg1 , Grön grupp, 2006-07-01.

Oskulden kanske ryker i sommar :banana

Last edited:
sven666 skrev:
tack för den du :rodnar
Den bjuder jag på :tungan

Hur går det med din hand? Hunnit runka upp kraften i den ännu :hihi :confused:

Socrates skrev:
Fan, låter ju riktigt bra. Ska nog sätta upp mig på listan då :) Bullernivån får jag väl fixa sen...slänga på originaldämparen och låta som en MT5:a :(

He he, om inte Sven kör av där finns ju alla möjligheter för en annan att klara sig helskinnad då :hihi

EDIT: Tack Daniel för din anmälan till BKK (Broms & Kurv kurs) på Falkenbergs motorbana Steg1 , Grön grupp, 2006-07-01.

Oskulden kanske ryker i sommar :banana
Det ÄR bra att köra bana :tummenupp man får åtminstone en chans att öva fallteknik under någorlunda säkra förhållanden :näsblod

Framförallt är det kanonkul :yoparty

Lust for Life skrev:
Det ÄR bra att köra bana :tummenupp man får åtminstone en chans att öva fallteknik under någorlunda säkra förhållanden :näsblod

Framförallt är det kanonkul :yoparty

Ska bli spännande detta...förhoppningsvis slipper jag träna fallteknik den dagen, men hellre där än på landsväg :tummenupp

Lust for Life skrev:
Den bjuder jag på :tungan

Hur går det med din hand? Hunnit runka upp kraften i den ännu :hihi :confused:

HAHA motherfucker.. hade faktiskt in-house pussy tills i lördags (och nu inte mer :tungan ), men jag ska börja öva direkt :gnissla

känner faktiskt fortfarande av en isande smärta när jag påfrestar den.. men va fan man e ju inte kärring lixom, fight the pain!!!

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025