Buell XB9R-03. Kommentarer kring hojen?

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 900 -13
Hen alla glada Bikers!

Är kraftigt intresserad av en Buell XB9R!

Har någon här några erfarenheter att dela av sig kring hojen? Positivt och negativt, kvalitetsbrister eller barnsjukdomar?

Kan bli ett köp på måndag om allt är som det ska

Priset på hojen är 92.000 ej prutbart och hojen har gått 125 mil och är utrustad med racekit (ljuddämpare, filter, racetändning)

Försäkring Hel/Hel 7600kr

köpa eller inte köpa?

/Göran

När Jag provkörde den ursäktade sig handlaren äver den (förtroendeingivande...) Han sa att -det är jäkligt bra bromsar, men passa dig, det är många som provkört och bromsat omkull sig...
Det tyder på att bromsarna INTE är så ok. Av min provtura att dömma så var det "allt eller inget" på bromsarna vilket gör att de blir svårhanterliga. Att en jättestor skiva skulle öka bromskapaciteten, njä. de flesta hojar är det inget problem att nypa skivorna på, det är hur själva faden från obromsat till fullbroms är som avgör. Man måste kunna dosera rätt...

Det är ganska låg effekt, jag vet inte om man kan göra något åt det, annars är den ju cool och det sitter sidepie på den.

Jag tror tyvärr att det är hög försäkring trots effektbristen men jag vet inte.

en kompis hade en sån fast några år äldre då, tyvärr fick jag ju inte köra den.
Men den är nog bland det obevämaste man kan tänka sig för annat än lek o korta turer på småvägar.
Lustiga lösningar med tanken i ramen osv vill jag minas.
Motorn är nån nerstrokad 1200 rova från HD, för att få upp varvet, men uppgifter säger att dn bara käns fel.

tråkig och slö motor, bra bromsar, helt okej väghållning.
Tror Teo reagerade på bromsarna då han kom från en R1 som inte har så värst bra bromsar.

Inte dålia på R1, okännsliga och de var än värre på bullen tuckte jag.

Provkörde en ifjol.

Motorn var rätt tråkig och växellådan var ingen höjdare.

Utseendemässigt gillar jag den men tyvärr inte resten...

Teo skrev:
Inte dålia på R1, okännsliga och de var än värre på bullen tuckte jag.

Okej alla tycker olika. Jag gillade bromsarna och hade inga problem med dom. På R1 måste man nypa till för att få bromsverkan tycker jag.

-PLM- skrev:
Okej alla tycker olika. Jag gillade bromsarna och hade inga problem med dom. På R1 måste man nypa till för att få bromsverkan tycker jag.
jo R1ans bromsar är en gåta, de är okänsliga och kan fungera olika från gång till gång, men strunt i det nu.

Silwer skrev:
jo R1ans bromsar är en gåta, de är okänsliga och kan fungera olika från gång till gång, men strunt i det nu.

Jag hade i alla fall inga problem med bromsarna med Buellen under de 20 min jag provkörde... provade lite olika typer av körning inkl. stoppisar (ganska direkt känsla, men man vande sig snabbt ungefär som att byta bil och "lära sig" den nya kopplingen eller känslan i gaspedalen..)

Hur är den hållbarhetsmässigt? Är det många av Buellerna som fått varit inne på Garantiåtgärder?

/Göran

Min polare har en -02, den håller iaf, men när tidningen MCM provkörde så gick drivremmen av.

Den toppar inte över tvåhundra och är.....rätt slö. Jag tycker dock den är extremt cool och har en svårslagen image.

Chronic skrev:
Min polare har en -02, den håller iaf, men när tidningen MCM provkörde så gick drivremmen av.

Den toppar inte över tvåhundra och är.....rätt slö. Jag tycker dock den är extremt cool och har en svårslagen image.

grym image, men motorn.... Kändes som en bussmotor. Körde den på bana, på långa rakan hade jag 180, att jämföras med en bra bit över 200 med min TLS.
Men nya XB12.an borde vara bättre, hoppas det, för grymma hojar i övrigt.

körde xb 12:an för 2 veckor sen. Slö som f*n! Trodde ärligt talat att det skulle va mer pulver i den. Men är inte alla Buell strypta när dom kommer hit?

Ang kvalitén så har man juh hört en del negativt. HD...stötstänger...ja du :va

jag tror det är som så att xb12 ju har 1200cc rovan men den är enbart mer långslagig o varvar lägre än 1000cc varianten av samma motor, men den ska väl ge några kusar mer iaf?.
Det blir alltså inte samma sak som en helt ny motor eller liknade.

Teo skrev:
När Jag provkörde den ursäktade sig handlaren äver den (förtroendeingivande...) Han sa att -det är jäkligt bra bromsar, men passa dig, det är många som provkört och bromsat omkull sig...
Det tyder på att bromsarna INTE är så ok. Av min provtura att dömma så var det "allt eller inget" på bromsarna vilket gör att de blir svårhanterliga. Att en jättestor skiva skulle öka bromskapaciteten, njä. de flesta hojar är det inget problem att nypa skivorna på, det är hur själva faden från obromsat till fullbroms är som avgör. Man måste kunna dosera rätt...

Det är ganska låg effekt, jag vet inte om man kan göra något åt det, annars är den ju cool och det sitter sidepie på den.

Jag tror tyvärr att det är hög försäkring trots effektbristen men jag vet inte.
Drivremmen har en tendens att gå av då spännanordningen inte fungerar som den ska. :huvet

Drivremmen skall väl vara årgärdad på de nya hojarna iaf. Tog mitt körkort på en xb9s, tyckte den var rätt kul o köra men som sagt är motern lite klen. Men om man inte behöver massa kusar så varför inte.

Körde en förra året och säger att om du är van vid sporthoj/radfyra/modern motor överhuvudtaget så är det inget drag eller karisma i motorn som passar utseendet alls... man tror ju den är snabb när man ser den

chassit inte mer än medelmåttigt, min gamla SRAD 750 var snabbare i kurvorna och betydligt roligare överlag

bromsarna var väl ok, varken mer eller mindre

Däremot kan jag tro att det är en väldigt bra förstahoj. Inga kåpor, bra effektregister (den lilla effekt som finns vill säga) och relativt lättkörd.

Men som sagt, är du van vid större maskiner kommer du tröttna på en eftermiddag som jag gjorde!

//jaG

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...