Budgethoj. ER6 eller GSR 600 på bana?

  • Thread starter Thread starter IQ
  • Start date Start date

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Budgethoj. ER6, Versys, SV650 eller GSR 600 på bana?

Har just såld iväg min hoj och funderar just nu på att rulla på något billigt ett tag.
Sitter just nu och funderar på Suzuki GSR600 eller typ en ER6a.
Ska väl mäst användas till att åka lite småvägar och en och annan bandag. På vägen tor jag att jag blir nöjd med vilken som, men vilken fungerar bäst på bana?
Jag har själv kört Gladius på bana och den var riktigt kul att göra (borde vara jämförbar med ER6).
Någon som kört GSR på bana i hyggligt tempo? Känns den svampig och svajig, eller går det bra.

Igenligen borde jag nog köpa en R-hoj men jag vill inte. :)




"Hyosung Comet är ju asbilliga. Är de mycket sämre än ovanstående???
SVAR JA! Tjejen har haft en..."
 
Last edited:
jag körde min första bandag med förra GSR:n med Pilot Road 2 däck, dock i långsmamma gruppen.
Har inte något att jämföra med, men roligt var det, och var nog inte halt eller ostabilt i nåt skede! :)
 
Har sett en youtubesnutt med en som kör en gsr 600 som kör fort uta h-e på bana med hojen. Är lite mer snur i rovan på gsr 600 än er6 och motorkaraktären skiljer. Cometen förvisso billigare, men det är just billigare också..

Pararelltwin/rad4 är väl frågan för dig:vaProva är svaret från mig:tummenupp
 
Bytte min er6 mot en r6 just pga att jag inte tyckte om den på bana. Seg som en moped ut ur kurvorna och fotpinnarna skrapar i fort. Visst, väldig rolig när banan är knixig men på raksträckan vill man bara gråta :gnissla Har inte kört gsr så kan inte jämföra dock.
 
Att fotpinnarna går i har nog inte så mycket med hojen att göra, har sett ER6or åka på rätt duktigt på tight knixbana. :)

ER6 om det är KNIX på schemat, GSR600 om det skall åkas större banor är mitt tips. :)
 
Jag är nog mest inne på en GSR, verkar som som man får mer hoj för pengarna med en och tror själv att den är roligare på lite större banor.

Jag brukade oftast åka snabb grupp med min Superduke och gillar ju helt klart twinnar.
Tempot jag har haft på bandagar innan är väl 1:45 på Gotland, 1:19 på Gälleråsen och 1:08 på sviesta som bäst. Så jag var väl inte aslångsam med den i alla fall, men har inte tid att köra lika mycket längre.

BTW
Satt just och kollade efter RC8:or på blocket, så det har med Budgethoj verkar ju hålla i sig...:huvet
 
Iom att du går ifrån en Superduke, så tror jag att motorkaraktären hos en ER6a skulle göra dig nöjd :)
Åk till en ÅF och provkör en ny ER6, så får du dig en uppfattning.
 
Min idé kanske e helt ute o cyklar men tanken föll på ktm 690. Måste ju va skoj och budget väl, 140 kilo torr. Såg såna rejsade hojjar för kring 40 lax på blocket här om dagen.
 
Sitter med liknande funderingar på en billigare hoj som skulle kunna användas på någon "trafikövning" som det heter ibland. Kikar lite på en äldre CBR600 (97-00) eller GSXR600 SRAD (97-00). Varför har du avskrivit en sådan? Går att hitta för 20-30000kr. Inte nya men kan vara roliga trots några år på nacken? Eller? Frågan som jag funderar på är hur en 10 år gammal r-hoj håller efter 3000mil och en massa snäll söndagskörning vilket vi alla bedriver.
 
Jag har själv tänkt i de banorna med, men har nog kommit fram till att jag vill ha något nyare och troligtvis kåplöst, men med så bra chassie som möjligt. Får se vad jag hittar på.
Får se vad det blir. Jag tänkte handla nu och det finns massor drösvis av hojar. Fast denna gången är jag mer intresserad av att det ska vara billigt än att hitta ett riktigt fint ex.
 

Alldeles för mjuk för TS.

Jag har både sv650 och SuperDuke i garaget, och har åtskilliga varv framför och bakom IQ.. Hans tempo är way over en SV 650 utan rejäla kirurgingrepp i chassiet.


Men mista´, har du kollat på Yamas XJ6? Snyggare än GSR, radfyre-mos på förmodligen samma nivå, men känns betydligt stabilare än SV650 och ER-6 (som båda är rätt mjuka och bygda för newb landsvägsåka snarare än bansmisk).

Hur du än gör blir det ju ett steg ner från Dukken (om inte RC8 då). Men jag hade lätt åkt XJ6 om jag inte haft råd med Dukken. Grymt snygg i vitt är den också.

Tjöp XJ6, låt mig provköra, så kanske vi blir 2 ;)
 
Xj6 Har jag inte provat, men har kört en Gladius på Gotland ring och det var riktigt kul.
http://www.youtube.com/watch?v=Ui4B8TbACq8
Hoppades att en ER6 är i samma divion. och att en GSR är liknade fast mer pulver.
har fått för mig at man inte behöver så mycket pulver for att ha kul, men det kanske är fel.
Kanske får tänka om och köpa något jag blir nöjd med i stället (RC8) :).
 
Xj6 Har jag inte provat, men har kört en Gladius på Gotland ring och det var riktigt kul.
http://www.youtube.com/watch?v=Ui4B8TbACq8
Hoppades att en ER6 är i samma divion. och att en GSR är liknade fast mer pulver.
har fått för mig at man inte behöver så mycket pulver for att ha kul, men det kanske är fel.
Kanske får tänka om och köpa något jag blir nöjd med i stället (RC8) :).

Man lever ju bara en gång, men varför inte snegla på en 600rr-maskin? Jag har precis shoppat banmoped och gillart' - det finns fina exemplar därute för småslantar, mindre pengar än det du kikar på. :)
 
Man lever ju bara en gång, men varför inte snegla på en 600rr-maskin? Jag har precis shoppat banmoped och gillart' - det finns fina exemplar därute för småslantar, mindre pengar än det du kikar på. :)

Precis den tanken slog mig oxå.

Problemet där är väl försäkringen. Om det dock är så sällan det blir köringar att besväret med att ställa på/av inte stör så är nog en racad (fast med lampa) R6a det billigaste du kan åka på.
 
Det blev en billig 690SM till sist. Borde funka fint på lite knixigare banor.
Trott som satan bara, men jag får väl lära mig att svänga i stället.
 
Here we go again...
Körde 690 en halv sommar då den rasade 2 gånger på 200 mil... Blir ingen sådan igen då min inte pallade bana även om den var kul.
Har kört Mille i 3 år nu och varit nöjd, men min trasiga kropp gör att jag inte längre klarar av körställning / vikten.
Funderar i banorna att lägga av att åka helt då vi nu har 2 barn sedan senast, men måste nog bara ha en hoj i garaget...

Funderar nu igen i banorna: Er-6, Versys, SV650, GSR600 och likande hojar för att få en vettig körställning och en lättkörd hoj.
Problemet är dock det att det som är kul är ju att köra lite enklare bandagar med hojen, utan att allt skrapar i hela tiden. Vilken är bäst?

Tänkte lägga runt 30´000 och har för tillfället fastnat lite för Versys 650. Hur funkar en sådan på bana?

Önskar framförallt synpunkter från sådana som verkligen testat att åka hyggligt fort med dessa typer av hojar, inte folk som bara tror. Bromsar och chassi brukar ju vara den svaga länken. Har tills nu åkt snabb grupp på bandagar, så jag är inte nybörjare även om jag är en sopa bredvid de som verkligen kan åka. :näsblod
 
Ägde en GSR 600 under ca 1000 mil. Provade aldrig storbana men lite knix. Det var INTE hojen som satte begränsningen för min del. Klipp finns det också i maskinen om man håller varvet uppe.

Min sambo har en ER6, de två hojarna lirar i olika ligor enligt min mening.
 
Ingen av nämnda hojar är ju något för den som verkligen pressar på bana egentligen. Det är inte vad chassin är byggda och avstämda för.

Men för att försvåra ännu mer så kastar jag in (som traditionen kräver, måste man promota hojen man kör) CB600FA i leken. Från 2009 har du ställbara (returdämp) dämpare och har i alla fall en chans att anpassa hojen efter din egen utveckling. Den har dessutom en rad4 som ju faktiskt ger en del effekt på toppen, men talar av egna erfarenheter att skillnaden är rätt stor på CB600FA och en S1000RR t.ex. när man ger sig ut på rakorna :)

Jag har haft kul på min på både knix och storbana (gotland ring). Skulle säga att jag är medelsnabb iaf :banana
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top