Buda på en miljöhoj

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
(nyhet)

Fick ett PR från På 2 Hjul-mässan om att det finns en Etanoldriven MC på Tradera där alla pengar skänks till välgörenhet. Nu är det visserligen inte en Sporthoj det är på tal om, men det är en god gärning som jag gott tycker kan få lite uppmärksamhet.

Artikel: http://www.sporthoj.com/article.php?aid=419

Enda i sitt slag : ) jojo!
Hade den kostat mellan 60-70 och varit en snygg sporthoj så hade jag slagit till direkt ; )

Högsta bud just nu 140 100:- Undrar om de kommer att få ut de 494 793:- den kostat :)

Vad är det för positivt med den? Etanol är ju ingen lösning på något problem öht. Man får skövla skog i massor och energin som går åt att framställa gör att det är skit vilket om man kör på bensin eller etanol, ingen av dom är någon framtidslösning, även om våra politiker och media gärna vill få oss att tro det.

Vad är det för positivt med den? Etanol är ju ingen lösning på något problem öht. Man får skövla skog i massor och energin som går åt att framställa gör att det är skit vilket om man kör på bensin eller etanol, ingen av dom är någon framtidslösning, även om våra politiker och media gärna vill få oss att tro det.

Just nu är det bättre att köra på etanol, för än finns det spannmålsöverskott som man kan göra etanol av.
Om ALLA förbränningsmotorer ska drivas av etanol så måste vi hugga ner lite träd och odla något annat (tex sockerrör).
Dock så är ju etanol förnyelsebart, till skillnad från oljan...

Men hur fan kan dom påstå att skiten är "värd" 500 000?
Hojen är värd precis lika mycket som ny, plus en uppsättning munstycken, alternativt en btr och en moddad styrbox + spridare..

150 kakor för att bygga om hojen kändes rätt saftigt. Men iofs, verkstadstimmar brukar ju vara rätt dyra...

Det är ju bara att bestycka om bågen i stora drag för att få etanoldrift.
Bestyckade min för fett en gång och körde me e85 tills jag orka riva ned grejerna igen.

Sen är det väl lite finlir med tänding och se till att komponeterna tål sprit -vilket dom oftast gör för att få helt perfekt resultat.
Men man får mycket bra resultat - nästan så bra de går med bara ombestyckning.

Så om en mc tillverkare är en sådan konvertering som en fikarast i utgift.

Jag tyckte det i varje fall vart coolt.

Sen att priset är högt är ju bara en del av glidarvärlden. Riktiga custombyggen är dyra och i detta fall skall ju ändå pengarna gå till vägörenhet.

Sen personligen skulle jag nog inte hosta upp dom pengarna för en glidare men, men...

Jag tyckte det i varje fall vart coolt.

Sen att priset är högt är ju bara en del av glidarvärlden. Riktiga custombyggen är dyra och i detta fall skall ju ändå pengarna gå till vägörenhet.

Sen personligen skulle jag nog inte hosta upp dom pengarna för en glidare men, men...

jag har en SR400 som jag kör etanol i utan ombyggnad alls. Kom o bjud!!!

140200 kr nu... Det skär lite i hjärtat bara, att det har börjat skövlas skog i tex asien för att producera "etanolproduktionsgrödor". Inte bara det, det är väldigt energikrävande att producera etanol... Men men, utvecklingen går framåt så det bli väl kanske bättre!

.

Just nu är det bättre att köra på etanol, för än finns det spannmålsöverskott som man kan göra etanol av.
Om ALLA förbränningsmotorer ska drivas av etanol så måste vi hugga ner lite träd och odla något annat (tex sockerrör).
Dock så är ju etanol förnyelsebart, till skillnad från oljan...

Men hur fan kan dom påstå att skiten är "värd" 500 000?
Hojen är värd precis lika mycket som ny, plus en uppsättning munstycken, alternativt en btr och en moddad styrbox + spridare..

Alla förbränningsmotorer.. då snackar vi inte lite träd.

Jag tycker det är suspekt att kalla etanoldrivna fordon för miljöfordon. OK om det hade varit biogas..

Nu förstår jag inte. Varför behöver man skövla skog för att framställa etanol?
Utveckla gärna.

Och varför skulle t.ex kärnkraftsenergi som lagras i etanolform vara skitigare än att elda upp bensin?

Edit: för övrigt rätt. bränslen i framtiden sk inte innehålla kol så vätgas är en bra grej. eller ett portabelt fusionskraftverk istället för tank. tänk att ha 200 Nm vid 3 rpm...

Miljö är överskattat, och fusion är en alltför avlägsen teknik. Jag tycker vi kunde ha en gammal hederlig fissionsreaktor i hojen. Jag vet att ryssarna lyckades göra en kompakt liten sak som man använde i satelliter under kalla kriget. Jättepraktiskt, man behöver tanka var 14:e år.

Enda haken är väl att det kan vara lite besvärligt om man får en härdsmälta på väg till jobbet.

:1pajas

Miljö är överskattat, och fusion är en alltför avlägsen teknik. Jag tycker vi kunde ha en gammal hederlig fissionsreaktor i hojen. Jag vet att ryssarna lyckades göra en kompakt liten sak som man använde i satelliter under kalla kriget. Jättepraktiskt, man behöver tanka var 14:e år.

Enda haken är väl att det kan vara lite besvärligt om man får en härdsmälta på väg till jobbet.

:1pajas

Att ha en sådan 10 cm från pungen....
SHIT!

Nu förstår jag inte. Varför behöver man skövla skog för att framställa etanol?
Utveckla gärna.

Och varför skulle t.ex kärnkraftsenergi som lagras i etanolform vara skitigare än att elda upp bensin?

Edit: för övrigt rätt. bränslen i framtiden sk inte innehålla kol så vätgas är en bra grej. eller ett portabelt fusionskraftverk istället för tank. tänk att ha 200 Nm vid 3 rpm...

Hur exakt lagrar man kärnkraftenergi i etanolform? För att framställa etanol behöver du någon form av gröda att jäsa för att sedan destillera den. Hembränning i storformat mao. Men det kräver yta därav bränner man av skog.

Jag ropade in den!!!!

Det ska bli intressant att prova en glidare som går på etanol, undrar hur många mil man kommer på en tank. :confused:

Hur exakt lagrar man kärnkraftenergi i etanolform? För att framställa etanol behöver du någon form av gröda att jäsa för att sedan destillera den. Hembränning i storformat mao. Men det kräver yta därav bränner man av skog.

Man lagrar energin genom att bränna sprit (och gör den trådlös samtidigt).
Sverige har vad jag förstått än så länge ganska gott om oanvänd åkermark.

Och att det går åt energi ser jag bara som en fördel, många tror att de kilowatt som finns i bensin bara uppstår ur tomma intet.

Jag tror gemene man bättre förstår att uppskatta bränsle om man ser att det faktiskt måste tillverkas först.

Uppskatta menat ungefär som att man automatiskt väljer mest ekonomiska energihushållning när man cyklar eftersom man på ett påtagligt sätt förstår att hastigheten inte kommer gratis.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman