Bubbelbadkar

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Jehöpp,då var det dax att svänga ihop ett tvagningsrum till tanten.Bubbelmassagebadkarmedextragrejs står på önskelistan,och frågan är helt enkelt:Vad är bra?Kollar man blocket så formligen kryllar det av beggade kar,antar att de inte används så pass mycket?:confused:
Vilken utrustning "måste" man ha,och vilket klarar man sig utan?Underhållsvärme verkar vettigt,långliggare som man är så kan det väl vara gött?
Vågar man köpa alla dessa importerade Kinakar,eller man blir bara förbannad på tvivelaktig kvalite?Man får vad man betalar för,det gäller väl även här..?
Rummet kommer även få ett vanligt badkar,för "snabb-bad" och för ungarnas skull nu när de är mindre.Med tanke på det så är frågan som sagt vad man skall ha,och vad kostar det? :D

Köp med värmare. Värdelöst utan, när du kör bubblor så ökar kyleffekten också.
Har själv ett import(kina?) bubbelbad från PM-hem. Kvallan är helt ok. Bubblar gör det men klent tryck i vattenstrålarna så det blir inte så värst mkt massage. Ska man få ett bra massagekar så lär man gå upp i pris rätt rejält.

Värt att veta oavsett vilken modell du köper är att du måste ha jordfelsbrytare och att badkaret skall vara separat avsäkrat i centralen.
Jag hade aldrig köpt något kina badkar, kolla på KVD där brukar finnas kar för halva priset.

Har själv jobbat med badkar och staemers under några år. Westerbergs och Hafa är samma sak typ( tillverkas på samma fabrik i Skene.) Även coops badkar och steamers är samma men utan så mycket utrustning. Jag känner en snubbe som tillverkar skånskabyggvarors kar och dom verkar riktigt fina. Kolla alltid garantier för det blir mycket vatten på golvet om det börjar läcka. Utrustning som du ska undvika är , Bottensystem (kompressordrivet som väsnas likt en rymdraket). Osonrengöring gör varken till eller från men dyrt är det!. Alla former av roterande munstycken, Dom tappar så mycket tryck att dom nästan inte känns. kolla även så fronten går att plocka på och av på ett någorlunda smidigt sätt. Sen tycker jag att belysning är trevligt, Då finns det två system oftast. Terapivarianten som blikar i olika färger samt vanlig vit belysning. Jag har terapi, den är helt ok men idag hade jag nog valt vitt. Är det något du undrar så kan du pm:a mig.

Tack för svaren,nu har man lite mer kött på benen,blir till att sålla marknaden då..Men ni som har,hur ofta används dessa kar?Har en känsla att nyhetens behag avtar rätt fort,och sen bara står det där.

Tack för svaren,nu har man lite mer kött på benen,blir till att sålla marknaden då..Men ni som har,hur ofta används dessa kar?Har en känsla att nyhetens behag avtar rätt fort,och sen bara står det där.

Jag har kanske badat i mitt 25gånger på tio år.
Ungarna badar en gång i veckan ungefär, men dom kunde precis lika gärna badat i ett vanligt emaljerat standard kar eftersom dom bara har halvfullt med vatten och inte kör bubblorna.

Kolla så att bubbel anläggningen verkligen töms på allt vatten när man tömmer karet annars blir det beläggning i rör och slangar som kommer ut nästa gång du drar igång bubblorna!

Värme är ett måste om det är ett större bad. Både luft och vattendyser är att föredra.
Kinakaren håller god kvalité, jag har monterat både såna och Westerbergskar och det är ingen större skillnad på dessa, antagligen plockas de svenska karen bara ihop i Sverige med Kina-tillverkade prylar, det ser så ut åtminstone. På det senaste kinakaret satt det en Whirlpool-pump så det låter ju lovande.

De används inte speciellt ofta så det känns dumt att slänga ut 30k på något som kommer kosta ungefär 500:-/gång att använda under er tid i huset :rolleyes:

När jag byggde badrum till svärföräldrarna så var det tvunget att köpas "svensktillverkat", det gick då loss på 25k för ett litet kar gjort för en person, man kan sitta två i det om man tränger ihop sig.
Bortkastade pengar påtalade jag men det var ju inte mina stålar så det kvittade. Svärfar har inte satt sin fot i det och svärmor har väl badat ett tiotal gånger på 3 år. Men det är ju fint att kolla på...

Lite nyhetens behag. Badar sällan, kör oftast på en bastu istället. Dock är det soft att krypa ner i bubblet med tjejen och en flaska vin. Då kan man bli sittandes en hel kväll.

Min familj har ett "Coast Spa" som är ett Kanadensiskt märke, funkar grymt och det badas minst 3ggr i veckan. Har en vedeldad bastu intill men bubblet ligger ju alltid på 38-39 grader så det blir ju lättare att spontant ta ett bad.
Det finns ju många olika platser på dessa bad och vårt har 6 platser var av en sida är en "divan" man ligger på. Det räcker gott och väl och när det är gäster på 10-12+ så brukar även bastun komplettera.
Lite fix är det och inte så billigt, elektrikern som kopplade elen gjorde fel så ett kretskort blev stekt. Tror priset var mellan 10k -14k. Som tur var så var det hans fel så deras firma bekostade det.

Underhåll på en sådan pool är ju kanske byta vatten 2ggr per år för 3-4 bad i veckan sen måste man hälla i lite kemikalier efter att man badat ( som en vanlig pool) och rena filter osv. Men gör man rätt så håller sig vattnet kristallklart och är fräscht.

Dyrt vid inköp samt några hundralappar i månaden för el sen lägg till lite klor, alkaliskt pulver och ph höj/sänk.
Men totalt sätt, om man gillar värme och vatten, så är det GRYMT!

Samt att man påverkas mer av alkoholen när man sitter i den och dricker. :fyllisar

Edit: Det är ett utomhus bubbel...

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna