Bsa A10 -52 Vintage chopper

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Fz1 , BSA Golden Flash -52, Kxf 450
Tanken är att försöka få till en klassisk "chopper" av en Bsa från 1952.
Utgångsobjektet är i relativt bra skick för sin ålder men det blir inte mycket av originalgrejerna som ska användas ändå.

Så här har jag tänkt i stora drag:
Ramen är delad vid det nedre främre motorfästet samt ovanför bakre centrumröret så jag slipper kapa av skiten ifall jag vill bulta tillbaka original ramen med plungerfjädringen.
19x3.50 bak, inget 300-bakdäck nonsens :)
21x2.15 fram
Original nav.
3-4" stretch och någonstans mellan 2-2.5" drop
Gaffeln kortas ca. 2"

Ramjiggen är bara halvfärdig och kvar på jobbet ännu så en bild på den kommer sen.

Utgångsobjektet:
DSC_0006.jpg
DSC_0017.jpg

Rensad:
DSC_0194.jpg

Någonting åt det här hållet tänker jag sikta på:
33tp2eh.jpg

Det kanske roar någon att läsa om iaf :)

Asballt projekt, ska följas!:tummenupp

Gööttt!
Mer folk i gammeljunkträsket:banana

(Fast hojen var nästan för fin för att choppa)

Den ser otroligt mycket bättre ut på bild än i verkligheten vill jag lova. Men och andra sidan är den inte i flyttkartonger från början som din, så allt är ju relativt :)

Tok ballt stuk, helt rätt! Bild på min gamla panna!243541_10150278593865681_6367892_o.jpg :yoparty

Detta kan ju bli hur bra som helst :tummenupp

Kanonprojekt blir sugen som fan att sätta ihop min BSA 500 från -36 men det blir en annan dag..

Någonstans har jag ett jätteproblem med detta.:confused:
Men det ser ju så bra ut!:tummenupp

Någonstans har jag ett jätteproblem med detta.:confused:
Men det ser ju så bra ut!:tummenupp

Slakta fina originalhojar är ju alltid synd, men man får intala sig att TS talar sanning när han säger att den är väldigt mycket finare på bild än i verkligheten så blir samvetskvalen lite mildare :D Och det kan ju bli hur ballt som helst i slutändan och asfeta hojar är ju aldrig fel:banana

Tack för senast btw, det var trevligt :)

TS, händer det något med bygget? :)

En tidigare ägare har renoverat hojen för en massa år sedan. Men det är lacksläpp, taskigt maskerat, rostiga fälgar, fel delar, bl.a. trajasadel och A65 detaljer. Man hade helt klart kunnat skrapa ihop originaldelar och göra en originalrenovering, men det känns inte lika lockande. Dessutom så slipper jag sätta sågen i ramen utan jag tillverkar en egen hardtail + undre ramrören. Så ni behöver inte vara oroliga:) Jag är såld på gamla prylar och gillar verkligen originalhojar men nu ska här byggas något roligare.

Jag har dragit ihop jiggen och tagit hem den, men det fattas lite fästen som en kollega ska få karva ut i plasma-maskinen på jobbet.
DSC_0198.jpg
DSC_0201.jpg

Kommer att bli riktigt cool. =)
Är så sugen på att göra hardtail på mitt bygge, men saknar tyvärr kunskap. :fyllisar

Fästen till styrstolpen och bakaxeln. Strax kan jag rigga upp ramen i jiggen :)

DSC_0202.jpg
DSC_0203.jpg
DSC_0207.jpg
DSC_0208.jpg

Beställde en webbgaffel från ebay här för ett tag sen. Det är en nytilverkad kopia på en bsa m20 gaffel från indien. Övertygade mig själv att kvaliteten skulle vara godkänd efter några timmars slipande men fyfan så fel jag hade. Att man ens kan leverera sån här skit förvånar mig.

Rören från gaffeln löper i hylsor som sitter i kronorna där de är hårdlödda. Passformen är skrämmande dålig överallt. Det är porer från både gjutning och svetsning på i princip alla prylar och sen verkar dom ha slipat gaffeln med en hård slipskiva istället för typ en lamellskiva så det ser förjävligt ut. Inget utav hålen som är borrade är i centrum på anläggningsytorna så man får bända ihop/isär gaffeln när man monterar den.
Usch.
DSC_0005.jpg
DSC_0008.jpg
DSC_0009.jpg
DSC_0013.jpg
DSC_0011.jpg

Har gjort klart en walk-in closet här runt jul, så det har väl inte hänt så mycket. Har blästrat ramen, svarvat konor och distanser så nu är ramen monterad i jiggen iaf. Det blir 4" stretch och 3" drop. Rör till ramen är beställda och kommer förhoppningsvis nästa vecka.
Sen tänkte jag ge mig på att använda julas rörbock. Vet att det förmodligen är dynga, men det kan vara värt att prova sandfylla och värma lite försiktigt innan jag lägger ut 8-9 papp på en bättre.
Men dynorna till rörbocken verkar det vara någe tjall på. 1" dynan är typ 34mm invändigt. 3/4" är 27mm så den får jag prova använda med en 1mm aluplåt runt. vi får se hur fan det går :)

Stenhårt bygge...me like :tungan

Synd som fan med gaffeln...ända fördelen är väl att den ser "tidsenlig" ut :hihi
Ja..gubbarna i Indien levererar lite blandad kvalitet numera.
Dock tycker jag Kinerserna är riktigt på nu..betalar man liite extra få man faktiskt mycket bra kvalitet.
Hoppas du kan snygga till det värsta i alla fall.

Kämpa på :tummenupp

Jag hade nog fan inte vågat använda en gaffel av sån kvalitet i trafik.. känns som nåt kan gå av när som helst.
Kanske går o använda som riktlinje att svetsa ihop en egen av, du lär göra ett tusen gånger bättre jobb än utsvultne Babu och hans alkade far Mohinder

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!