Bryta sig in i volvo 740 '88

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Någon här inne måste ju ha gjort inbrott i en gammal volvo någon gång under ungdomen.

Nu vill jag veta hur tusan man skall ta sig till för att låsa upp trunklåset "manuellt". :va På en 740 från 1988.

Grejjen är den att jag fick för mig i min tristess att kolla på varför inte centrallåset till bagage luckan funkade. Tänkte att det kunde vara nått så simpelt som att "pinnen" mellan servot och låset trillat av, eller nått. Så var det ju inte, men det spelar ingen roll egentligen. :/

MEN tro fan att jag inte råkade rotera låset till "låst" läge när jag pillade runt. :huvet
Vilket jag ju inte märkte innan jag smällt fast bakluckan. :huvet
Så nu fick jag leta reda på alla hylsnyckelförlängningar jag hittade och skruva loss låstappen ur bilen inifrån trunken via skidluckan. (svårt) :gnissla Och sedan kunde jag ju peta loss låsningen runt tappen rätt lätt.

Nåja, problemet är ju att låset fortfarande är i låst läge. Och jag lyckas hur jag än gör inte rotera plastbiten runt till olåst läge igen! :va
Var ju så lätt att peta den till låst att man gör det av misstag, men att låsa upp går liksom inte?! :va
Så frågan är ju hur tusan jag skall rotera upp det igen från insidan, så att piggen petar på öppnaren igen?
(ingen av nycklarna verkar passa såatt...)

Finns ju nån liten fjäder mellan plastbitarna där, vad händer om jag petar bort den? Släpper "spärren" eller vad fan det är som gör att det inte vill gå att peta upp låset igen, eller roterar yttre plastbiten vilt, så att den inte hålls stilla så den kan peta upp låset oberoende? :va

Kan tillägga att pinnen till centrallåsservot har lossnat i processen men inte vill gå dit igen. (skiter väl i den egentligen när servot ändå är sopslut)

Last edited:
Polygrip på plastringen och vrida runt så att låspiggen flög åt fanders funkade tydligen ok.
Lustigt nog funkar tom centrallåset nu, så mitt i allt kan jag låsa bakluckan med! :tummenupp

Konstigt när man får bända sönder grejorna så att plastbitarna yr för att dom skall börja fungera som dom ska. :hihi

Så gåre när man kör sedan :mattias

Sportbil ju! :7peta

Last edited:
:gnisslaSprätt upp baksättet i mitten där armstödet sitter och sen ålar du dig in där och pillar upp låset från insidan.

Slå ut hela kolven och ersätt med en ny.
Lite svårt att säga vad som är fel när man inte ser problemet rakt framför, men låskolven ska lätt gå att sätta i öppet läge igen, om du fick upp luckan igen är det ju tämligen lätt att fixa/byta.

:gnisslaSprätt upp baksättet i mitten där armstödet sitter och sen ålar du dig in där och pillar upp låset från insidan.

Får inte plats igenom hålet i karossplåten ju!

Men fick ju upp luckan ju, inte det som var problemet.

Fast skiten löste ju sig till sisst, föbannat segt det där låset bara....

Slå ut hela kolven och ersätt med en ny.
Lite svårt att säga vad som är fel när man inte ser problemet rakt framför, men låskolven ska lätt gå att sätta i öppet läge igen, om du fick upp luckan igen är det ju tämligen lätt att fixa/byta.

vettetusan om det skulle va så onödigt lätt, är ju liksom en massa plåt i vägen, vill inte satsa på någon ny del till härket heller riktigt.

Men som sagt, löste sig visst. Måste varit ihopplockat fel det där låset, och hamnat på fel sidan om en lilla spärrpiggen i plast. Men, den gick ju att vålda sönder så det ligger rätt tydligen, så det var ju bra...

:p

Last edited:
Hade det varit sidodörr och förbikoppling av startlås, så hade jag kunnat bistå... :D (sånt man lär sig som larminstallatör - det var på den tiden 88:ans modell var sprillans ny :gamlo )

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026