Bryta färg själv?

Beffe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Hejsan!

Tänkte måla lägenheten i helgen (flyttar in imorgon). Var och köpte färg på K-rauta innan, vit inomhusfärg (vattenbaserad, glans 7 - "normal matt" mao), nu har jag börjat fundera på om det kanske blir lite väl ljust & sterilt med denna färgen? Är det svårt att bryta färgen själv?
Det rummet jag bor i nu var i samma härliga kissgula färg som lägenheten är i. Då åkte jag till en färghandlare som övertalade mig om att vitt med svag svag brytning av gult, var rätt för mig. Det blev bra! Färgen är förvisso fortfarande vit men inte kritvit, lite tonad mao. Den färgen var svindyr, tror jag betalade nästan 700 kr för 8 l. Nu har jag som sagt köpt färg på K-rauta, 169 kr för 10 L :tummenupp

Så, någon som vet hur man bryter färg själv? Tänkte använda gul färg till det, kanske blå. Finns det speciella bryt-färger man ska använda?

Eller ska man bara måla och se glad ut och sen slänga upp lite färgglada affischer och tavlor och köra på mörka möbler så kanske det blir bra ändå?

Tacksam för tips!

Jag målade hallen nyligen och jag köpte färg på Ö&B (faktiskt förvånad av kvaliteten och hur dryg den var) och då köpte jag Vitt och sedan Vanilj och sedan mixade jag detta 50/50 och fick väldigt ljus vaniljvit, mao en svag gul toning på det hela.
Har jobbat lite med att lackera dörrar etc och det är inte speciellt svårt att bryta en egen färg så länge man har någorlunda koll på färgskalan.
Kolla Ö&B om du har möjlighet, de har många olika färger som du kan bryta med varandra.

Tjena. klart man kan bryta färgen själv. det finns små plastflaskor med brytpasta att köpa. dock kan man inte få fram en skarp kulör, om du utgår från vitt. har du redan en vit färg, så provar man sig fram. ett par droppar åt gången. sen e det bara till att röra. finns olika kulörer att välja. vet inte exakt vad en sån flaska kan kosta.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back