Brygga kaffe på kaffe?

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
På mornarna när jag kommer till kontoret ibland är jag extra trött, särskillt om jag varit ute och sprungit på morgonen.

Ibland står det då kvar en skvätt kaffe i kaffebryggaren (vi har en vnlig hederlig kaffebryggare) och tanken har slagit mig att brygga nytt kaffe på den skvätten.

Alltså slå i det i bryggaren igen och eventuellt toppa upp med vatten.

Men frågan är om det kommer bli starkare då?
Eller rinner det gammla kaffet bara igenon eftersom det har upptagit så mycket koffein som det kan bära?

Varför inte bara testa? Det måste ju smaka mer åtminstone när det drar med sig det nya genom filtret.

Hehe, min farsa gör så. Jag har dock inte en aning om hur länge han låter/vågar behålla det i bryggaren, ibland så fyller han på med en kopp nytt, funkar fint för honom.

Om det är att föredra eller inte... inte en aning, jag dricker kaffe för sällan för att kunna uttala mig om det.

Jag har för mig att det inte går faktiskt. Tanken har slagit mig också, men jag har aldrig tagit saken i egna händer. Jag är otroligt intresserad utav resultatet om du vågar dig på att testa. Då risken är att min hypotes är fel så vågar jag inte riktigt sprida den än, men som sagt, är väldigt intresserad utav resultat och blir väldigt glad om du kan dela med dig utav det. Det är dock förståligt om du inte vill det. Då jag har en slatt kvar i kaffebryggaren hemma så vore det super om resultatet kunde komma innan 16:30, då vet jag hur jag ska göra när jag kommer hem.

Tack på förhand.

Har inte plockat itu någon bryggare, men föreställer mig att det måste finnas ett element som värmer vattnet. Gissar att det blir bränt kaffe i expressfart som du sedan blandar ut med lite nytt och fräscht. Beläggningarna lär ju göra att du kommer aldrig få ut en kopp som går att bjuda på igen. Eller också... Lägg till garvsyran som bildats under natten och du har en idé du kanske kan sälja, som mögelost.

Ett bra sätt är väl annars att hälla ut lite dygnsgammalt kaffe på en het spisplatta, så har du ju en del av svaret. Eller gå in på valfri kina/thai/indiskrestaurang alt lågstatuspizzahak, där kaffet står och bränner i timmar med slantar på värmeplattan. Vad är det med kombinationen asiatiska hak och bränna kaffe?!

Jag för min del är finsmakare och värmer alltså mitt överblivna snabbkaffe i micron. Det tipset är gratis och gratis är gott!

Har inte plockat itu någon bryggare, men föreställer mig att det måste finnas ett element som värmer vattnet. Gissar att det blir bränt kaffe i expressfart som du sedan blandar ut med lite nytt och fräscht. Beläggningarna lär ju göra att du kommer aldrig få ut en kopp som går att bjuda på igen. Eller också... Lägg till garvsyran som bildats under natten och du har en idé du kanske kan sälja, som mögelost.

Ett bra sätt är väl annars att hälla ut lite dygnsgammalt kaffe på en het spisplatta, så har du ju en del av svaret. Eller gå in på valfri kina/thai/indiskrestaurang alt lågstatuspizzahak, där kaffet står och bränner i timmar med slantar på värmeplattan. Vad är det med kombinationen asiatiska hak och bränna kaffe?!

Jag för min del är finsmakare och värmer alltså mitt överblivna snabbkaffe i micron. Det tipset är gratis och gratis är gott!

Men problemet är väl inte eventuell förstoppning utan mer, blir kaffet verkligen varmt när man försöker värma det på nytt?

Men problemet är väl inte eventuell förstoppning utan mer, blir kaffet verkligen varmt när man försöker värma det på nytt?

Värmer kaffe på alla möjliga vis utom att köra det igenom bryggaren igen, då jag inbillar mig att det pajar den så man får aldrig en vettig bryggning där igen. Tror du missuppfattar mig. Nu pyser jag, ska stilla nyfikenheten beträffande det här lite senare. Nån kommer testa, det är jag säker på!

Värmer kaffe på alla möjliga vis utom att köra det igenom bryggaren igen, då jag inbillar mig att det pajar den så man får aldrig en vettig bryggning där igen. Tror du missuppfattar mig. Nu pyser jag, ska stilla nyfikenheten beträffande det här lite senare. Nån kommer testa, det är jag säker på!

Då, med andra ord, kan man alltså få gammalt kaffe varmt igen. Man lär sig något nytt varje dag.

Måste väl vara som att blanda drinkar med gamla grogg-slattar.
Lite slatt + mer sprit = starkare slatt?

Borde ju bli lite som surdeg detdär.

Vore ballt. Kaffe som härstammar från flera generationer bakåt i släkten och en slatt som förvaras i frysen under inaktiva perioder.

Lär smaka rätt äckligt. :näsblod

Själv har jag svårt för kaffe som stått mer än en kvart i pannan, även uppvärmt igen, det smakar inte vad jag vill ha ut av kaffesmaken och att hälla det i vattenpåfyllningen är inte en trevlig upplevelse - enligt mig. Men prova själv, min smak är inte som din.

Det bildas pektin i kaffe som får stå för länge, smaka på det så förstår du.
Det är inte gott iaf, och jag tror inte du kommer gilla att koka om det i bryggaren. + att det lär ju bli nått knas med den stackars bryggaren.

Last edited:
Då, med andra ord, kan man alltså få gammalt kaffe varmt igen. Man lär sig något nytt varje dag.

Jag sa att jag värmer det, inte att det skulle bli varmt. Det skall vara fesljummet och detta av tre skäl:

1. Man slipper bränna sig och kan alltså häva ner ett par muggar på ett fåtal sekunder.

2. Man känner en amper smak som tillfullo får en att uppskatta en välbryggd skvätt. Man lovar sig då att aldrig mer dricka dylik skit, detta håller till nästa morgon då man läser gamla nyheter på texten kl 04.00.

3. Man slipper den brända smaken, förutsatt att kaffet inte stått på för länge dagen innan.

Angående kinarestauranger, sätter de bara igång plattan igen på morgonen om nu inte det sträva giftet var urdrucket av försynta kunder, som grimaserande häller i sig eländet för att det ingår? Går jag på lokal, då kan jag minsann kosta på mig att vara kräsen!

Jag sa att jag värmer det, inte att det skulle bli varmt. Det skall vara fesljummet och detta av tre skäl:

1. Man slipper bränna sig och kan alltså häva ner ett par muggar på ett fåtal sekunder.

2. Man känner en amper smak som tillfullo får en att uppskatta en välbryggd skvätt. Man lovar sig då att aldrig mer dricka dylik skit, detta håller till nästa morgon då man läser gamla nyheter på texten kl 04.00.

3. Man slipper den brända smaken, förutsatt att kaffet inte stått på för länge dagen innan.

Angående kinarestauranger, sätter de bara igång plattan igen på morgonen om nu inte det sträva giftet var urdrucket av försynta kunder, som grimaserande häller i sig eländet för att det ingår? Går jag på lokal, då kan jag minsann kosta på mig att vara kräsen!

Det känns lite som om du cyklade vänster nu medans jag körde höger. Jag har helt missat vad du och jag egentligen diskuterar:va

Så kallat studentkaffe! Har en kollega på jobb som tycker det är smaskens att få i sig det första man gör på morgonen. Jag är inte lika entusiastisk när jag häller i mig detta skiten...

Som med allt annat ----> Har man inte råd att köpa kaffe ska man inte dricka kaffe:tummenupp

Så kallat studentkaffe! Har en kollega på jobb som tycker det är smaskens att få i sig det första man gör på morgonen. Jag är inte lika entusiastisk när jag häller i mig detta skiten...

Som med allt annat ----> Har man inte råd att köpa kaffe ska man inte dricka kaffe:tummenupp

Somliga köper allt de kan, en del av oss köper det vi vill...

Min lillebror lanar en hel del (sitter uppe hela natten och spelar datorspel i samma rum som fem andra svettiga nördar och deras datorer), och när han och hans polare behöver en väckarklocka så brygger de Coffa. Det vill säga, kaffe bryggt på joltcola istället för vatten:D
Ska tydligen funka helt ok, ingen bränd cola i bryggaren (som för övrigt får sig världens avkalkning) och lätt att skölja ur också, bara brygga nytt vanligt kaffe gången efter så löser det nya varma vattnet upp resterna av cola och tar dem med sig ut ur bryggaren. Så nog borde det väl gå att brygga på kaffe också?:va Vet inte riktigt hur mycket koffein som rymms i vatten innan det blir mättat bara...

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025