Brutet nyckelben, hur lång läketid???

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
I lördags var oturen framme, var på Tranomos finfina crossbana o matade lite med KTM:en, lite blött o spårigt så det slutade med att jag blev avkastad i bra fart o landade på axeln, lät som knäckebröd i axeln när jag landade så det blev en ambulans till SÄS där röntgen visade att nyckelbenet nu var i fyra (4) delar!! Läkaren som mest verkade vilja bli av med mig så snabbt som möjligt sade att det såg fint:va ut, krängde på mig en sele som ska hålla upp/tillbaka axlarna och en bunt med painkillers! -Ja du , det blir nog ingen mc-åka för dig på 4-6 månader, sade han samtidigt som han sjukskrev mig i 8v (min chef:mad:)!
Kan verkligen detta stämma? 4-6 MÅNADER :huvet, det måste finnas grymt många här på forumet som har haft samma skada som jag? Att jag inte kan köra ERF:et på BikeWeek kan jag leva med men de två sista, på Mantorp o finalen på A-torp i september måste väl ändå funka eller..? GGN i november är ett måste..

Försök hålla dig lugn som fan de första veckorna så stumparna hinner fästa i varann. Det börjar inte läka för ens det fäst. Det går ganska fort innan det går att använda armen igen men tar ganska lång tid innan man kan börja träna, mm.

Jag var själv ute förra lördagen på crossbanan, med följande senario.

Trasig lårmuskel, har ett hål mellan muisklerna på utsidan låret nu ca 5x4cm där man får in hela tummen. Låraka , uppskrapade armbågar och en rejäll smäll på knät, jag är lite osäker men det verkar som ledbandet på ena knät antingen gick sönder eller fick sig en rejällt smäll "utsträckning"

Men roligt var det. Läkaren sa inte mycket, så jag vet inte när jag kan börja träna ingen. Tydligen gör dom inget åt lårskadan.

Jag bröt också nyckelbenet efter en mc vurpa för 4 år sedan och hade selen i ca 3v och blev sjukskriven i 2v (data jobb så det funkade bra). Var ute och körde igen efter 2 månader. Ta det bara lugnt i början så att det inte glipar upp. Det läker rätt så fort tyckte jag iaf. Enligt läkaren så var det som om att bryta ett revben, läketiden alltså.

Det gör jävligt ont nu, och så fort man rör sig så känns det som man har ett 10 bitars pussel i axeln!

Bröt mitt på falken för tre veckor sedan. Jag börjar bli ganska stark i armen nu, såpass att jag kan fixa frillan iaf. Hoppas på att kunna börja köra om ca tre veckor men kommer ta det lugnt i början. Inga armhävningar. Krya på dig :tummenupp

2-4 månader beroende på vart frakturen sitter. Nyckelbenet är ett ben som rör sig i alla riktningar och även påverkas av vridningar. Den viktigaste perioden är helt klart första 3-4 veckorna. Ta det riktigt lugnt för det är jobbiga ben att läka

Det verkar vara väldigt olika. En del är igång efter några veckor, andra får vänta månader. Jag knäckte mitt på hösten o körde inte förrän framåt våren/sommaren året efter. Då kände jag fortfarande av det rätt ordentligt. Trots att det är 5 år sen märker jag fortfarande av det i vissa lägen.

Kan du tåla smärtan så kan du garanterat köra rr. Jag bröt mitt nyckelben på träningen före en crosstävling.
Körde två heat senare samma dag(med zon-bedövning och alvedon.) Två veckor senare körde jag tävling både lördagen och söndagen utan alvedon eller dyl. Bidrog väl även att jag heller aldrig lät axeln stelna till efter skadan. Stretchade och höll värmen genom att trots smärtan göra armhävningar i en slänt med 45 graders lutning osv.

Väl inställd fjädring för respektive bana och sedan får man tänka på att jobba med resten av kroppen, köra mjukt och vara så avslappnad som möjligt i armarna under åkningen.

Därefter var säsongen över och jag vilade tills det läkt ihop, minns inte exakt läktiden men mer än de normla 6-8 veckorna för brutna ben tog det i alla fall.

Det verkar finnas olika skolade ortopeder. Min ortoped sa att jag kunde göra allt som inte gjorde för ont i axeln, sedan tittade han på mig en sekund och la till, men köra cross ska du nog inte göra.
Sedan vet jag att andra blivit beordrade total stillsamhet.

Klotade på crossbanan,nyckelbenet av.Oskönt är väl ingen överdrift...Blev sjukskriven i 4 veckor direkt,men jobbade efter 5 (snickare).Kickade igång min dåvarande XR 650 efter 2 veckor och tog en tur,det gick bra,men var nog dumt.Men vad fan ska man göra när suget är för stort :-)
Summa sumarum: Var still och låt det läka,men bara du själv vet när det är tillräckligt bra att köra hoj igen.

Jag var själv ute förra lördagen på crossbanan, med följande senario.

Trasig lårmuskel, har ett hål mellan muisklerna på utsidan låret nu ca 5x4cm där man får in hela tummen. Låraka , uppskrapade armbågar och en rejäll smäll på knät, jag är lite osäker men det verkar som ledbandet på ena knät antingen gick sönder eller fick sig en rejällt smäll "utsträckning"

Men roligt var det. Läkaren sa inte mycket, så jag vet inte när jag kan börja träna ingen. Tydligen gör dom inget åt lårskadan.

WTF! Hade du inga skydd på kroppen? :näsblod

:rofl Som att man blir odödlig med skydd.

Eftersom jag har en syrra som är läkare så kanske jag kan lite mer än andra om skador och dödsfall och sånt, så jag kan lugna dig med att TS inte är död, han är bara trasig i axeln. Syrran sa att ett tydligt tecken på att en TS inte är död är att han startar trådar på SH. :D

Bröt nyckelbenet på knudsan 2003 och satte nytt personbästa 10 dagar senare på samma bana. Leta inte orsaker att slippa köra race:mad:

Bröt nyckelbenet på knudsan 2003 och satte nytt personbästa 10 dagar senare på samma bana. Leta inte orsaker att slippa köra race:mad:
Ingen hade varit gladare än jag om jag kan köra på bikeweek, men nyss slet jag i 5 min med att kränga på en t-shirt, ett nyckelben som är av på 1(ett) ställe har nog bra mycket mer stabilitet än mitt som är av på 3(tre) ställen!

WTF! Hade du inga skydd på kroppen? :näsblod

Jo då, men armbågskydden gled upp. Kör med alpinestar väst som har armbågs, rygg/bröst/axel skydd samt njurbälte.

Skadan på låret fick jag nog för att handtaget slog i låret. Knät vetifan hur jag kunde sabba så dant, för det skyddet satt kvar som det skulle.
Skydd är bra, men hjälper inte alltid full ut. Men jag hade nog haft betydligt mer skador om jag kört utan.

Ska till sjukgymnasten idag och kolla ledbanden i knät och få ett svar på hur mycket jag träna..

*/ ?>
Back