brunnslock for 10 miljoner!

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Vem i helvete sitter och bestammer om sant har skit? Helt otroligt att folk som kommer pa sadana ideer styr vart land. FY FAN!

:zpy

Klippt fran DN.

"Gatubrunnslocken i Kalmar ska bytas ut.

Det är inget fel på locken men kommunen vill ha mer galanta norska lock med Kalmars stadsvapen på, skriver tidningen Östra Småland.

Varje lock kostar 700 kronor och i hela kommunen finns 13.500 nedstigningsbrunnar med lock. Till en början byter man ut 450 lock i centrala Kalmar. Planen är att kommunens alla lock framöver ska bära stadsvapnet — åtminstone vid de platser där kommuninvånarna rör sig ofta.

Att byta samtliga lock skulle kosta nästan tio miljoner kronor bara i inköpskostnader, skriver tidningen. Kostnader för arbetet med inventering och lockbyte tillkommer.

Initiativet kommer från Kalmar Vatten som besökt en mässa där man sett de norska locken med stadsvapen på.

TT"

Lomma kommun har redan genomfört det och alla lock vid nybyggnationer är av modell med statsvapnet på....

Det där med moderat kontroll på ekonomin gäller inte när men med små organ skall besluta om skrytbyggen

Lomma kommun har redan genomfört det och alla lock vid nybyggnationer är av modell med statsvapnet på....

Det där med moderat kontroll på ekonomin gäller inte när men med små organ skall besluta om skrytbyggen

ja nya brunnslock kan jag val halla med om kan gjutas hur fan dom vill. det lar val inte kosta mer att gjuta ett fint an ett fult.

MEN att byta fullt fungerande brunnslock nar pengarna behovs annan stans ar ju for fan sjukt

Någonstans har jag hört att man ska budgetera visst för konst/motsvarande. Kanske något sånt.

Jag ger mig fan på att vårat komunalråd har beställt nya med sitt porträtt på den självgoda jäveln...

När kommunen bygger nytt ska man bygga konst för 1% av vad byggeriet kostnade, så var det iaf förr i kalmar.

De gamla fula locken utan stadsmärke ska användas vid nybyggnation utanför stan, på platser där det inte är så noga.
Om man vill kan man säkert även sälja av de gamla brunnslocken, de tappar ju inte alltför mycket i värde..

När kommunen bygger nytt ska man bygga konst för 1% av vad byggeriet kostnade, så var det iaf förr i kalmar.

De gamla fula locken utan stadsmärke ska användas vid nybyggnation utanför stan, på platser där det inte är så noga.
Om man vill kan man säkert även sälja av de gamla brunnslocken, de tappar ju inte alltför mycket i värde..
Det borde ju gälla konst på det man bygger nytt isf? Inte nån helt annanstans där det bara blir helt meningslöst? :va Hade alla brunnslock rostat bort kan jag ju köpa att man skaffar snygga, men bara byta för bytandets skull känns ju vansinnigt, även om dom "måste" investera i konst :huvet

Det är nog många här som kan tänka sig att byta ut en "fungerande" motorcykel mot en ny och häftig, eller varöfr inte byta ut fullt fungerande original anpassade och av tillverkaren noggrant utprovade blinkers mot konstiga "Mini"-varianter.

Så visst kan man putsa och fila med stadens dekorationer på samma sätt... inte så konstigt som det låter.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT