brun och blå kabel, vilken är jord till skyltbelysningen gsxr 1000 05

är det bara et k-don till en glödlampa spelar det ingen roll, glödtråden skiter i om det går åt höger eller vänster.
Annars så är det inte ovanligt att brun är jord och sitter på position 2 i tvåpoliga k-don.
 
och efter kontakten så blir färgerna svartvit, och grå om jag minns rätt
på min Suzuki är svartvit kopplad till - (minus) på batteriet.
Men det är guld att ha ett mätinstrument och kolla med.
Då är det bara ansluta till svartvit och grå och så ser du vilken som är plus och minus
för normalt med röd sladd på instrumentet till brun och svart till svartvit så står det
ca 13V på instrumentet när du har belysningen tänd
om svart vit är jord (minus)
annars står det
ca -13V
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=19047&orderBy=PRICE_SORTER&sortOrder=asc
76-043-33 har jag själv
annars har ju Biltema också
 
Testa dig fram, gjorde jag värsta som kan hända är att säkringen ryker...
 
är det bara et k-don till en glödlampa spelar det ingen roll, glödtråden skiter i om det går åt höger eller vänster.
Annars så är det inte ovanligt att brun är jord och sitter på position 2 i tvåpoliga k-don.
då jag ska ha diod så måste strömmen gå åt rätt håll, vilken sida är position 2 om man ser den från detta hållet? a eller b?
M040-UC-Male-set.jpg
 
Testa dig fram, gjorde jag värsta som kan hända är att säkringen ryker...
jag vet, men jag har inget batteri i hojjen nu, och stiften är ur från själva kontakten, och kontakten sitter under plasten mellan batterihålet och facket under skjutskutsen så är det väldigt trångt med plats, så jag vill klicka i dom på rätt plats direkt, för blir det fel så måste jag ta loss hela bakarslet på hojjen å det kändes onödigt för 2st stift. så enklast göra rätt från början
 
mätinstrument och ohmmät mellan stift och chassie

~ 0 ohm eller "diodpip" = jord / 0v

den andra blir ju då +

eller kolla elschema.
 
Både svartvit och brun brukar vara jord på suzuki, så kör på det.
 
Det saknas standard på lågspänningsutrustning, men man brukar i Sverige koppla så röd är plus och svart är minus (det du och många med dig kallar jord). Internationellt är det väl mera så att färg är plus och mörkt är minus. Oftast. Testa är enda det enda säkra. Lysdioden håller att du kopplar spänningen åt fel håll.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top