Brottaren Mikael Ljungberg död...

Mkt tråkigt :(
Länken verkar vara överbelastad, fungerar ej för tillfället.

EDIT: Att han tog sitt liv är ju ännu mera tragiskt :(

Last edited:
Nån som vet av vad? Har inte sagts på några nyheter jag sett under morgonen. Gammal dopingskada?

Direkt från expressen

GÖTEBORG. OS-guldmdaljören Mikael Ljungberg, 34, är död.
Brottarhjälten från Sydney 2000 tog i går sitt liv på Mölndals sjukhus där han var inlagd för vård.
Tidigare på dagen hade han fått beskedet att han utsetts till förbundets nye sportchef.

Men Mikael orkade inte leva längre.
Mikaels pappa, Jan Ljungberg, är bestört.
Han hade just besökt sonen på sjukhuset när han några timmar senare fick dödsbudet.
– Han ville så gärna bli sportchef och sa att han hade många idéer om hur arbetet skulle skötas.
– Men det fanns krafter inom brottningssporten som inte ville att Mikael skulle få jobbet, säger pappa Jan.

OS-guld i Sydney
Brottarstjärnan hittades död på en psykiatrisk avdelning på Mölndals sjukhus utanför Göteborg i går eftermiddag.
Mikael Ljungberg är en av de mest framgångsrika brottarna Orkade inte. Mikael Ljungberg drabbades av flera stora personliga tragedier på kort tid. Till slut orkade han int elängre. I går tog han sitt liv på Mölndals sjukhus. Mikael Ljungberg blev 34 år gammal.
Sverige haft med dubbla guldmedaljer i VM och EM. OS-guldet i Sydney för fyra år sedan kom som kronan på verket.
Livet var inte alltid enkelt för den så framgångsrike Mikael – även om han just beslutat att om några veckor flytta ihop med en ny kvinna.
Efter OS-guldet i Sydney tvingades han till axeloperationer och långvarig frånvaro från brottarmattan.
I augusti 2002 gick hans mamma, Gudrun, hastigt bort.
Bara kort tid senare bröt Mikaels fru upp från äktenskapet.

”Tog det mycket hårt”
Dessutom pekades han felaktigt ut i en bok för att ha använt doping under sin framgångsrika karriär.
– Eftersom Mikael alltid hatat allt vad dopingpreparat heter tog han detta väldigt hårt, säger pappa Jan.
När OS-hjälten för en dryg veckas sedan kom tillbaka efter en semesterresa i Brasilien möttes han av tidningskriverier där hans roll som sportchef ifågasattes.
– Jag vet att Mikael tog detta mycket hårt. Han hade sett fram mot jobbet i ett års tid, förklarar Jan Ljungberg.
Pappa Ljungberg tycker att sonen fått ta emot mycket orättfärdig kritik under åren för att han varit en föregångsman.

Föreläste mot våld
Mikael var exempelvis först inom brottningen att skaffa en personlig tränare i Leo Mylläri som sedan coachade honom till Sydney-guldet.
På 90-talet var han en drivkraft och intiaitivtagare till projektet ”Landslaget mot våld”.
Tillsammans med andra stora idrottsprofiler reste han runt i skolor och föreläste om mobbing och det meningslösa våldet.
Det är ändå för bilden under OS i Sydney för fyra år sedan vi kommer att minnas Mikael Ljungberg.

Detta är fruktansvärt.... :död
... Jag skulle på träning ikväll (brottning) men det lär nog bli en tyst minnesstund istället.

Jag sörjer... :(

Fy vad tragiskt. En av mina hjältar är borta. *snyft*
En mer sympatisk, ödmjuk o framgångsrik svensk idrottsman får man leta efter.
Dubbla guldmedaljer i VM och EM samt ett OS-guld i Sydney säger allt om hans storhet.

Vila i frid Micke.

Markus skrev:
Det hade stått så i något lexikon tydligen.
Det är bara Expressen som skriver att det var självmord. Ingen annan nämner dödsorsaken.

Självmord är väl en dödsorsak som media normalt inte nämner...
Kanske ytterligare något som talar för att det faktiskt var just det..

Är tråkigt oavsett. Min bild av honom var att han var en förebild på många sätt.

korvgubbe skrev:
Självmord är väl en dödsorsak som media normalt inte nämner...
Kanske ytterligare något som talar för att det faktiskt var just det..

Ja, och det är föga förvånande att det är Expressen som ignorerar deras etiska riktlinjer. Å andra sidan så tycker jag att det blir väldigt märkligt med en rapport om ett dödsfall på en känd idrottsman utan att nämna dödsorsaken.

Tråkigt är det i varje fall.

Markus skrev:
Det hade stått så i något lexikon tydligen.
Det är bara Expressen som skriver att det var självmord. Ingen annan nämner dödsorsaken.

Nämnde även självmord på City 107. Ang "lexikonet" så var det någon författare som skrev att Ljungberg hade varit dopad och avstängd i två år men han hade sedan dementerat och bett om ursäkt för detta då det var felaktigt!

Markus skrev:
Ja, och det är föga förvånande att det är Expressen som ignorerar deras etiska riktlinjer. Å andra sidan så tycker jag att det blir väldigt märkligt med en rapport om ett dödsfall på en känd idrottsman utan att nämna dödsorsaken.

Varken expressen eller Aftonbladet brukar förvåna mig..

Jo, jag håller med. Jag såg på tre nyhetssändningar på morognen på tv och ingen nämnde dödsorskaen. Därför antog jag direkt att det var självmord eftersom mord eller hjärtsproblem nämns rätt frekvent i media. Särskiltl som två basketspelare avled senaste veckorna..

Oavset.. det är beklagligt som fan.. Tycker Ljungberg var bra på många sätt. Lugn, sansad, bra sportsman.. En förebild nu när så många andra idrottsmän förvandlas till "divor"..

Blev lite chockad när jag hörde nyheterna imorse. Jag reagerade på att det aldrig nämndes någon dödsorsak, men om det är självmord så förstår jag varför. Otroligt tragiskt, det verkade vara en mycket bra person.

Markus skrev:

Kan ju också vara så enkelt som att Jan Ljungberg, Mikaels far, givit ensamrätt till intervju enbart till Expressen... eller vad tror ni..? :confused:

Dopinganklagelserna kan alla bara glömma! Mikael var den största anti-doping förespråkaren inom sporten, vilket jag samt många andra som kände honom personligen kan styrka. Tyvärr tror jag att han inte klarade av att leva med vetskapen om att vissa trodde det värsta om honom.. :(

Sverige har iom det här tappat en stor idrottsprofil och förebild, iaf enligt min syn.
Usch!! är det enda jag kan säga!

Cat skrev:
Kan ju också vara så enkelt som att Jan Ljungberg, Mikaels far, givit ensamrätt till intervju enbart till Expressen... eller vad tror ni..? :confused:

Dopinganklagelserna kan alla bara glömma! Mikael var den största anti-doping förespråkaren inom sporten, vilket jag samt många andra som kände honom personligen kan styrka. Tyvärr tror jag att han inte klarade av att leva med vetskapen om att vissa trodde det värsta om honom.. :(
Jag tror det kan vara något sånt också. Han var ju motarbetad från flera håll vilket tillslut tog knäcken på honom :(

Men va fan! Killen var ju hur trevlig och glad som helst när jag träffade honom sist.
R.I.P Säger jag bara! :(

*/ ?>
Back