bromsvätskebehållare

Mac__

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Hoj
2013 kawasaki z800
Hur ska det se ut när man lyfter på locken till bromsvätskan ? ska gummi membranet vara i topp eller ska den va "påsig" ? kan man lyfta och kolla ?hur mycket fylla på?

Last edited:
Börja nu inte med att fylla på bromsvätska!

Då dina kunskaper om bromssystemet verkar vara väldigt bristfälliga så rekomenderar jag att du inte pillar på det själv utan tar hjälp av en bekant eller firma som vet vad dom håller på med!
Då bromsarna tydligen fungerar så är antagligen bromsvätskebehållaren "full", men det syns inte pga att du inte har någon eller väldigt lite luft imellan membranet och bromsvätskan.

Hur kunde du ge dig ut och köra trots att du misstänkte att det var något fel på bromssystemet?? :va

Last edited:
Brukar vara nivåstreck på behållaren antingen på utsidan eller insidan!
Kolla beläggen först, slitna eller ok? fyll sen på till rätt nivå.

Med nya bromsbelägg så skall bromsvätskan nå till den övre linjen i behållaren och gummit skall lägga neutralt i behållaren.

Allteftersom beläggen slits så kommer bromsoken fyllas med mera och mera vätska. Och det kommer därför bli mindre och mindre vätska i behållaren. Och gummit kommer sugas ner i koppen.

Lösningen på det problemet är inte att fylla på mera vätska i behållaren.
Lösningen heter "köp nya belägg".

Det skulle ju även kunna vara lekage i bromssytemet och att du därför pressar ur vätska när du bromsar.
Lösningen är då fortfarande inte att fylla på mera vätska.
Lösningen är att laga bromssystemet.

Sen är det här en sanning med modifikation.
Vissa hojjmodeller har så stora breda bromsbelägg att brömsvätskebehållaren visar tomt innan beläggen är helt slut. och då kan man fylla på lite extra vätska för att kunna använda beläggen så länge det går.

Tänk på att när bromsbellägen tar slut och det blir metall mot metall så slits skivorna fort. Och dom e skitdyra att byta.

Lycka till :tummenupp

Du gör precis som Zippo redan sagt. om du aldrig bytt bromvätskan så tycker jag du borde göra det när du ändå håller på men då lär du lufta systemet. Inge svårt alls och kan göras på lite olika sätt. Antar att du inte gjort det förut så ta hjälp av någon som kan. Men har du inte tillgång till att suga igenom med tryckluft så blir det till att pumpa för hand och sen släppa ut luften genom luftnippeln som sitter på bromsoket.
Finns massa trådar om hur man gör mer ingående om du inte har nån du kan ta hjälp av där hemma.
Kanske inte var så jättemycket hjälp men lycka till med bromsarna och du var noga med att det blir rikitgt luftat om du skall byta vätska så du inte kommer på när du är ute och kör att du saknar bromsar

Han ovanför mig skrev vist samtidigt som mig, lyssna på hans råd för dom är jävligt riktiga och vettiga

Jag förstår inte varför man ska behöva lufta när man byter bromsvätska ;)

Till trådstartaren så kan sägas att syftet med membranet är att nivån ska kunna sänkas i behållaren allteftersom beläggen slits och kolvarnas arbetsläge flyttas längre ut ur sina cylindrar i oken. Membranet är till för att bromsvätskan inte ska kunna komma i kontakt med den ev fuktiga luften som måste in i behållarens avluftningshål när nivån sjunker.

Så är beläggen slitna är det bara onödigt att toppa upp behållaren. Bäst är att ligga på den i bokan angivna maxnivån med den i boken angivna bromsvätskekvalitén när man stoppat i nya belägg.

Tycker jag.

/J

I fall du av någon anledning skulle meka i bromsoket fram så glöm inte att dra åt bultarna! Gjorde själv en liten studie om vad som händer om man inte drar åt bultarna till oket! :huvet

Börja nu inte med att fylla på bromsvätska!

Då dina kunskaper om bromssystemet verkar vara väldigt bristfälliga så rekomenderar jag att du inte pillar på det själv utan tar hjälp av en bekant eller firma som vet vad dom håller på med!
Då bromsarna tydligen fungerar så är antagligen bromsvätskebehållaren "full", men det syns inte pga att du inte har någon eller väldigt lite luft imellan membranet och bromsvätskan.

Hur kunde du ge dig ut och köra trots att du misstänkte att det var något fel på bromssystemet?? :va

Vem fan har sagt att han kört med dåliga bromsar? :va

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...