Bromsvätskebehållare bak

arlid

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2020
Hoj
Suzuki GSF 650 SA Bandit
Ny på forumet och nybliven hojägare till en Suzuki GSF 650 SA Bandit -08 som det ska tas A kort med.
Blev lite smyg på när jag skulle kolla bromsvätskenivån bak. Är mörkt i övre halvan av behållaren och svår att läsa av nivån på. Har några mm kvar på beläggen så borde finnas vätska kvar. (Se bilder)
Vågar man öppna locket till behållaren eller kommer det in luft i systemet då?
Någon som har några tankar så vore det till hjälp :)

http://www.bilddump.se/bilder/20200718170511-2a02:aa1:101b:72bc:f0e4:be20:e96b:cf8e.jpeg

http://www.bilddump.se/bilder/20200718170612-94.191.136.68.jpeg

Last edited:
Ser ut som om "bälgen" (kommer inte på rätta namnet just nu) har sugits ner i koppen.
Det är helt ok att öppna locket och lägga allt till rätta. Se bara till att bromsvätskan inte droppar på någon lackad del av hojen, det är rätt så skadligt för allt sånt. Öppna locket försiktigt, ta upp gummibälgen som sitter precis under locket och "tryck ihop" den så den blir typ platt. Innan du sätter tillbaka den kollar du nivå. Om det är på gränsen till för lite hade jag nog bytt vätska både fram och bak. Bromsvätska ska aldrig lagras när flaskan öppnats så det smartaste är att köra igenom båda systemen när man ändå håller på. En flaska räcker nämligen lagom till att byta både fram och bak.

Välkommen till forumet.

Som det ser ut på bilden är det ingen fara.
När beläggen är slitna måste nivån sjunka och det är en bra bit kvar innan pumpen kommer suga luft.

Åker du till besiktning kan de klaga men risken med att toppa upp är att den dagen du byter belägg och pressar in bromskolven i oket kommer behållaren bli proppfull.

Som Irish redan nämnt är det ingen fara att lossa locket.
För att undvika fuktinträngning sitter en bälgformad packning som följer vätskeytan när nivån sjunker, detta för att bromsvätskan inte ska ha kontakt med omgivningsluften..

Det ser ut som att bälg/vätskenivå ligger strax ovanför min :tummenupp

Tack BrooklynS för tipset att en stjärnskruv inte bara är en stjärnskruv, visste det fanns olika sorter men hade inte koll på JIS.... hur jag nu inte kunde ha det?
"Även en blind höna...." :tummenupp

Tänkte på det, när man trycker ihop "bälgen" är det inte alltid den blir platt, men man ska lätt kunna se hur det ska vara. Det är typ som ett dragspel, du vill trycka ihop dragspelet så att säga.
Och det är inte bara lackade delar som mår dåligt av bromsvätska, plast också. Typ allt som inte är ren metall. Så var noga med att inte spilla/droppa något av den någonstans. Skyddshandskar kan nog också vara en bra idé när jag tänker efter.

Last edited:
Bälgens uppgift är att sugas ner i behållaren när belägen slits. Allt i sin ordning altså. Men det är ingen dum idé att byta belägg till nästa säsong.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Regel #1: Mecka inte med något som inte är trasigt - iaf under hojsäsong.

Spar övningarna till höstrusket.

Instämmer,
arlid du har en fullt fungerande hoj, bromsbeläggen bak räcker den här säsongen och du är inte så van att mecka (det var rätt va ?, annars får jag be om ursäkt.)
Bättre vänta till efter säsongen med alla åtgärder.

Vad det gäller spill av bromsvätska som det varnats för ovan spiller jag själv likaförbannat så hushålls papper under och runtom är min lösning.
Till fånga upp lite av spillet.
Till att snabbt torka upp det som spillts bredvid.

Ut och kör snyggt ! Meka under vintern.

Tack alla för hjälp och tips!
Precis som ni skrivit så har bälgen fyllt sin funktion och sugits ner, nivån var i stort sett mellan lower och upper och såg ok ut. Justerat bälgen något så nivån är lättare att läsa av. Precis, blir beläggbyte och vätskebyte i slutet av säsongen, har dock lite behov av inbromsningsövningar inför uppkörningen som kan slita lite till ????

Är mekvan men på bilsidan, allt ifrån mek med slitagedelar som bromsdetaljer till kamremsbyte på äldre bil. Men MC meket är lite nyare för mig, men känns mer lätthanterligt på något sätt :)
Speciellt med centralstöd på hojen.

Tack för all hjälp.
26/8 blir det uppkörning så håller tummarna att få ta sista delen av säsongen utan reflexvästen????

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla