Bromsvätskebehållare a la rör

• Thread starter Thread starter -dB
  • Start date Start date

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
var kan man köpa bromsvätskebehållare som ser ut som ett rör bara? såg dom på senaste ghostriderrullen och tänkte direkt sådana måste jag ha, och fick iom detta ut något av att ha sett den :tummenupp

Det du söker är något i denna stil:

BPAC0002.jpg

BPAC0002a.jpg

BPAC0002b.jpg

I detta fall är detta "HRC rear brake reservoir kit" gjort för att passa en NSR 250...men hur svårt är det att göra något liknande själv?

Om man köper vanlig bensinslang kommer den bli grumlig/vit av oljan efter ett tag, men det är väl bara att byta 1-2 ggr per år.

Bodoe skrev:
Det du söker är något i denna stil:

I detta fall är detta "HRC rear brake reservoir kit" gjort för att passa en NSR 250...men hur svårt är det att göra något liknande själv?

Om man köper vanlig bensinslang kommer den bli grumlig/vit av oljan efter ett tag, men det är väl bara att byta 1-2 ggr per år.

exakt sådan. men man vill ju inte fibbla för mkt själv när det gäller bromsarna, skulle hellre köpa ett färdigt och testat kit, som man kan va säker på att det håller. dessutom så lär väl inte bromsolja vara så bra om det läcker på lacken.

Är bara lite nyfiken, men varför vill du ha en sån ? är din nuvarande i sönder eller.

-dB_mike skrev:
exakt sådan. men man vill ju inte fibbla för mkt själv när det gäller bromsarna, skulle hellre köpa ett färdigt och testat kit, som man kan va säker på att det håller. dessutom så lär väl inte bromsolja vara så bra om det läcker på lacken.
Gå sönder borde det väl inte göra, ej heller läcka om man använder sig av slangklämmor eller motsv.

Men frågan är om det finns någon slang som tål bromsvätskan. Kan bli jobbigt i längden att behöva byta ofta.

Bodoe skrev:
Gå sönder borde det väl inte göra, ej heller läcka om man använder sig av slangklämmor eller motsv.

Men frågan är om det finns någon slang som tål bromsvätskan. Kan bli jobbigt i längden att behöva byta ofta.

Jag har testat att använda slang köpt på OK, och det funkade inge vidare, slangen började svettas efter några veckor. Men det borde gå att få tag på slang som tål bromsvätskan någonstans.

WestW skrev:
Får man plats med samma mängd vätska i en 1dm lång slang av den dimensionen som i en behållare?
Nope, måste hålla stenkoll på nivån. I racesammanhang brukar man ha den modellen eftersom man bara ska köra 20min i stöten och på den tiden går det inte åt några mängder. Ser inga fördelar för gatåkare.

Det ni söker kallas vittóngummi, eller en slang av vittóngummi. Klarar bensin och andra aggresiva vätskor. Kolla med Kuntze brevid Securitas nedanför Fridhemsplan, de har slangen + att de kan säkert berätta hur det stavas oxå!

Chronic skrev:
Det ni söker kallas vittóngummi, eller en slang av vittóngummi. Klarar bensin och andra aggresiva vätskor. Kolla med Kuntze brevid Securitas nedanför Fridhemsplan, de har slangen + att de kan säkert berätta hur det stavas oxå!

Vitongummi ska nog klara jobbet.
I min maskin på jobbet så använder jag o-ringar i Viton för dom står imot hög värme bättre än vanliga o-ringar...

I en av pumparna så är oljetempen (siliconolja) på runt 280grader och undertrycket ligger under 5*10-4mbar.

/ Richard.

Kör med OK-slang sedan ett antal år utan problem.
Jag har inte ens haft problem med att min plugg saknar membran :hihi
frambromsen används så mycket att där skulle jag nog använda någon annan plugg...

Bifogat

• slangis.jpg
    slangis.jpg
    74.5 KB · Visningar: 468
Last edited:
Biker66 skrev:
frambromsen används så mycket att där skulle jag nog använda någon annan plugg...

Snygg plugg! För mig blev slangen blöt på utsidan av bromsvätska och när man torkade bort det så tog det bara några dagar så var den blöt igen. Men det är väl skillnad på slang och slang och bromsvätska och bromsvätska.

Biker66 skrev:

Har du bild på din slag behållare du har till frambromsen?

Lite varning på det här med slang då.

Belägg slits ju ganska fort men man har ju ifs ganska bra koll om man har en genomskinlig slang med vätskan i.

Så här ser de ut på GR's hojar om det är något intressant. En på Busan och en på GSXR'n

Bifogat

• busa3.JPG
    busa3.JPG
    111.7 KB · Visningar: 498
  • Broms på gixxern.JPG
    Broms på gixxern.JPG
    122 KB · Visningar: 519
Kamikaze kid skrev:
Ser välan ballare ut när Gåstrajder har en! :tummenupp

snyggare är det onekligen, istället för den stora behållaren som sitter där nu.
har du inte hört talas om uttrycket steal (ideas) with pride.

men tanken var ju att det skulle vara samma funktion och inte behöva byta 2ggr per år eller fylla på hela tiden.

Beats me...
Mindre vikt? Mindre olja som kladdar? Posörfaktor?
Men om allt ska va optimerat så finns ju ingen anledning att köra runt med en deciliter olja om man endast gör av med milliliter under ett race.

heggeli skrev:
Ursäkta en okunnig men vad är fördelen för RR-åkaren :confused:
skulle gissa på vikt, mindre bromsvätska=mindre vikt, sen måste ju röret väga mindre än vad orginalbehållaren gör.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman