Bromsvätska & Bromsbelägg ????

VW über alles

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamaha FZR-600 ( 1990 )
:hej Tjenare !

Sitter ute på nätet och försöker lära mig lite mera om
"Bromsbelägg & Bromsvätska" då jag har lite problem med just BROMSAR på ett utav mina fordon. :mad:



Bromsvätska :
Vad gäller Bromsvätska så är det tydligen den sk. Våtkokpunkten man skall kolla på om man jagar en BRA/Bästa bromsvätska som klarar både hårda påfrestningar och att bli en aning kontaminerad av vatten/kondens osv utan att bli livsfarlig med bromsar som ger upp fadar osv.

De bästa jag hittat är :

1. Castrol SRF
Våt kokpunkt : 270 C
Torr kokpunkt : 310 C


2. Motul RBF 600
Våt kokpunkt : 216 C
Torr kokpunkt : 312 C


3. Brembo LCF 600 Racing
Våt kokpunkt : 204 C
Torr kokpunkt : 316 C


4. ATE Super Blue Racing
Våt kokpunkt : 198 C
Torr kokpunkt : 280 C


Någon som har invändningar/information mot något ovan eller vet av några andra Bromsvätskor som platsar ?

Var kan man köpa Castrol eller Motul bromsvätskan ?


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Bromsbelägg :
Angående bromsbelägg så blir jag inte riktigt klok... :huvet
Det är rena rama djungeln med olika begrepp och friktions koeficienter och olika material i beläggen osv osv.....
Någon hära som kan försöka på ett lättfattligt sätt reda ut begreppen ?
Jag skulle vilja lära mig mera om Bromsbelägg och deras olika material osv osv för att kunna fatta beslut om vilken belägg typ jag skall köpa !

Jag har bla problem med belägg som fadar pga av att de går varma, Vad göra åt detta ?

Någon som vet var man hittar en tabell/lista där man kan se BREMBO bromsbelägg ?
Skulle behöva ta reda på vilken sorts belägg jag har i dag då det är BREMBO belägg på den just nu !

HJÄLP !!! :confused: :confused:



.
 
Last edited:
Vilken DOT 4 vätska som helst fungerar i en FZR600 -94. Och vad det gäller bromsbelägg så köp det som är närmast/billigast.
Du kommer garanterat inte känna någon skillnader på de olika bromsvätskorna och jag tror inte att du kör så hårt att du märker skillnad på belägg heller.
Det handlar inte heller om några stora pengar så varför gegga med teorin?
 
Mina frågor ovan har inget att göra med min MC ( Yamaha FZR-600 ) !

Utan jag har problem med ett annant utav mina fordon där bla. platsbrist gör att Bromsoket, Skivan, Beläggen & Bromsvätskan lever ett alltför hårt liv vilket leder till mina problem med överhettade Belägg, Bromsok & Bromsvätska.
Det som verkar klara sig bäst är faktiskt själva skivan som redan fixad till en sån hära sk. "Wave" skiva vilket leder till att den faktiskt klarar sig OK

HJÄLP !


.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top