Bromsskivorna sitter fast?!

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Ja, det gör dom, och det är ju bra på ett sätt.. men om jag fattat det hela rätt så ska skivorna vara flytande till en viss del.. men dom sitter som sten.. Har för mig att det fanns en tråd som tog upp det, men jag är inte människa till att hitta den igen.. Vad göra?! Är det nya ringar som gäller eller finns det en chans att få loss dom?!

Hjälp!

Det är inte alls säkert att du har flytande skivor.
Fota tack.
Och: Även om du har det så finns det inget som säger att de hänger löst.
Ofta kan de sitta när de är kalla, för att senare när de EXPANDERAT av värme, sitta lite lösare.
Men 2: Alla har inte cirkelformade nitar så att detta glapp uppstår eller blir större med ökad värme. Se på ISR de har radiella bitar sitter bakom de blå små locken. I teorin kan skivan expandera hur den vill då utan att glapp uppstår.
I praktiken är det inte så, för vi har nåt som heter tillverkningstoleranser oxå.

Men upp med en bild.

så nu har jag fotat lite... ringarna e ju lite ärjade (eller hur det stavas)... anledningen till att jag trodde att dom skulle vara flytande är att jag hade liknande skivor på min GSX750F-92a å dom var just flytande... å när jag bromsar med RFen så skakar det en del och ja trodde att det kanske har med detta att göra.. eller så är väl en skiva sne...

Bifogat

• skiva1.jpg
    skiva1.jpg
    203.8 KB · Visningar: 118
  • skiva2.jpg
    skiva2.jpg
    191.8 KB · Visningar: 98
så nu har jag fotat lite... ringarna e ju lite ärjade (eller hur det stavas)... anledningen till att jag trodde att dom skulle vara flytande är att jag hade liknande skivor på min GSX750F-92a å dom var just flytande... å när jag bromsar med RFen så skakar det en del och ja trodde att det kanske har med detta att göra.. eller så är väl en skiva sne...

det sitter en liten fjäderbricka mellan niten och skivan, så den rör sig nog men inte tillräckligt för att uppfattas med bara handkraft.
får du skakningar vid bromsning så är skiva lite vind, och det är ganska valigt på RF900 då oken kan kärrva lite och "överhetta" skivorna..

det sitter en liten fjäderbricka mellan niten och skivan, så den rör sig nog men inte tillräckligt för att uppfattas med bara handkraft.
får du skakningar vid bromsning så är skiva lite vind, och det är ganska valigt på RF900 då oken kan kärrva lite och "överhetta" skivorna..

Ok, så du tror du att nitarna är ok?! Men dom ska inte kunna rubbas med handkraft då?!

Det är exakt samma skivor på bandit1200 som på RF900 och de är flytande. Man tog helt enkelt hela framdelen från RF'en när man gjorde banditen, gaffel bromsar och hjul . Skivorna på min bandit går att rubba ungefär en halv till en millimeter i sidled, men då får man ta i ordentligt. Så dina nitar är nog ok. Skakningarna beror snarare på snedhet i skivorna eller förorenade/glasade bromsbelägg. Börja med att byta belägg och hjälper inte det, beställ nya skivor från ISR eller Louis som tar hälften av vad Suzuki vill ha.

Det är exakt samma skivor på bandit1200 som på RF900 och de är flytande. Man tog helt enkelt hela framdelen från RF'en när man gjorde banditen, gaffel bromsar och hjul . Skivorna på min bandit går att rubba ungefär en halv till en millimeter i sidled, men då får man ta i ordentligt. Så dina nitar är nog ok. Skakningarna beror snarare på snedhet i skivorna eller förorenade/glasade bromsbelägg. Börja med att byta belägg och hjälper inte det, beställ nya skivor från ISR eller Louis som tar hälften av vad Suzuki vill ha.

Tack för tipset! :tummenupp Får väl hoppas att det är beläggen då.. hojen har ju varit sån här ända sen jag köpte den, och jag har inte bytat dom innan..
Ok, ska slänga på nya belägg så fort det är sol igen... har nya belägg hemma så de e snabbt gjort... kommer att ge besked om resultatet snarast!!

nitarna är fjäderbelastade så nej...

ok! :tummenupp Finns det något bra tips hur man tar hand om oken då, dvs gör vid dom så dom inte kärvar?! Är det så att kolvarna inte drar tillbaka som dom ska, eller vad kan det vara?! :confused: Nya ok är ju kanske inte på tal, eftersom jag kan tänka mig att dom kostar en vacker slant...

Det finns renoveringsats tex hos maxmc(beställs genom lokala handlarn) BCF312 enligt bild 654:- för bägge oken. Eller suzuki orginal 59100-17870 men då behövs x antal. Man tar isär gör rent putsar bort ärg och annat klet. Ladda hem en verkstadmanual eller köp så står det hur man gör se bifogad bild från en orginalmanual

Bifogat

• untitled.JPG
    untitled.JPG
    12.6 KB · Visningar: 323
  • untitled2.JPG
    untitled2.JPG
    98.2 KB · Visningar: 73
Last edited:
Det finns renoveringsats tex hos maxmc(beställs genom lokala handlarn) BCF312 enligt bild 654:- för bägge oken. Eller suzuki orginal 59100-17870 men då behövs x antal. Man tar isär gör rent putsar bort ärg och annat klet. Ladda hem en verkstadmanual eller köp så står det hur man gör se bifogad bild från en orginalmanual

Kanon! :tummenupp Har kollat å upptäckt att jag har minsann en verkstadshandbok! Där fanns det ganska bra beskrivet hur man plockar isär och gör rent. stod att man endast skulle använda bromsvätska att tvätta med.. inga lösningsmedel eller annat... men det får man väl tro att det funkar... får bli ett vinterprojekt, minsann!!:)

Tack så väldans mycket för all hjälp!! Ska nog få ordning på det här! :yoparty

ok! :tummenupp Finns det något bra tips hur man tar hand om oken då, dvs gör vid dom så dom inte kärvar?! Är det så att kolvarna inte drar tillbaka som dom ska, eller vad kan det vara?! :confused: Nya ok är ju kanske inte på tal, eftersom jag kan tänka mig att dom kostar en vacker slant...

finns rep. sattser till oken det är ett lagom vinterjobb..
Men jag rekomenderar att du inte ger dig på bromsskivorna och försöker renovera dom, ring till Acke på ISR och köp ett par skivor av honom, dom är enkla att renovera i framtiden och du kan köpa alla delar till skivorna separat..

finns rep. sattser till oken det är ett lagom vinterjobb..
Men jag rekomenderar att du inte ger dig på bromsskivorna och försöker renovera dom, ring till Acke på ISR och köp ett par skivor av honom, dom är enkla att renovera i framtiden och du kan köpa alla delar till skivorna separat..

ok, men om bromskivorna nu skulle visa sig vara skeva, går det inte att få svarvat om dom då?!

ok, men om bromskivorna nu skulle visa sig vara skeva, går det inte att få svarvat om dom då?!

Nej, det är nog ingen större idé, du kan få det att funka men du tar bort för mycket material så skivan blir för tunn..
Org skiva är i regel 5mm och när skivan närmar sig 4,5mm är det dax att byta.
Sen är det vädigt svårt att svarva rostfritt, jag har provat och det är inget att rekomendera.

Nu har jag smällt på nya belägg,jävvlar va det tog när man bromsade! :tummenupp Huggen som jag hade innan har försvunnit, har dock inte hunnit testa en riktig runda än, men det tänkte jag senare idag... Upptäckte när jag bytade att höger ok fram (sett från sadeln) att det hade mycket mer slitna belägg än vänster.. Och vänster ok kärvade ganska mycket, och där var beläggen mindre slitna, såklart.. Satte en tving på den kolven som gick lättast och pumpade ut nästa kolv, gjorde rent och repeterade på alla kolvarna några gånger.. sen gick dom faktiskt ganska lätt ut och in.. Så jag hoppas och tror att det har varit beläggen i kombination med ett trögt vänster-ok som har gjort att det skakat när jag bromsade innan..
Så nu e det bara att invänta vintern, sen blir det en riktig renovering på bromsarna!

Ännu ett stort tack till er för alla råd och tips!! Sporthoj rocks!!:yoparty

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...