Bromsoken sitter som berg!!!

Livhusaren

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2008
Hoj
Kåtemm(a) 950 SM
Hallå!

Tänkte roa mig med att på fredagskvällen montera av framhjulet då jag behöver byta däck, men jag kan inte ens rubba skruvarna som håller fast bromsoken! Antar att dom sitter med Loctite så jag har använt både tändare och värmepistol för att mjuka upp det men ingenting verkar hjälpa!! Vill inte direkt slå på insexnyckeln med hammare som börjar kännas som en sista utväg.. :huvet

Är det någon som kan tänkas ha några tips på hur jag skall gå tillväga?

Hojen är en KTM 950 SM 06:a..

/Livhusaren

Har du tillgång till mutterknackare så kan du ju testa det :)

Du kanske kan ta och trä på ett längre stålrör på insexen så att du får en lång avdragare.. då vinner du mkt kraft längst ut. Jag brukar köra med gasbrännaren när jag ska värma, men varmluftspistol funkar nog lika bra :)

Om det nu är loctite så är tipset att värma som ett svin med värmepistolen i typ 5-10 min. Riktigt länge alltså. Sedan ska det lossna. Det ska inte behövas mycket kraft för att lossa oken, så att förlänga för att få mer moment kommer förmodligen sluta med att du sabbar skiten istället.

när man förlänger en vinklad insexnyckel så är det svårare att hålla nyckel på plats jämfört om man kör med en hylsa med skaft, därmed lättare att nyckel halkar ur bulten och förstör skallen på bulten.

Betydligt bättre än att förlänga en nyckel för mer kraft eller förlänga en dragstång är att använda en T-stång och dra på ena sidan och trycka på andra. Det blir betydligt mindre böjkrafter som ofta förstör insexgreppet på skruven.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra