Bromsok frågor (blev lite av varje...)

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Var kan man få tag på distanser (heter det så??) om man köper nya bromsok??

Har varit lite inne på att köpa ett Brembo-Ok till min XR. Men jag gissar att det inte passar till min nuvarande bromsok distans. ? :va

Funderat på antingen en sådan här:
http://www.yoyodyneti.com/detail.aspx?ID=274

Eller en sådan här:
http://www.yoyodyneti.com/detail.aspx?ID=271


Inte för att jag vet exact vad skillnaden är. :va

Men dyrast måste väll var bäst... :D


En sådan här borde väll förbättra en hel del oxå?
http://www.yoyodyneti.com/detail.aspx?ID=225

13mm, borde räcka för en Motard? Eller hur?

Hade visserligen föredragit denna, men dne är litta dyrare...
http://www.yoyodyneti.com/detail.aspx?ID=230


Till att börja med ska jag byta till mytomspunnaslagnar, sedan ny MasterCylinder och avsluta med nya bromsok. Skulle skivan jag har nu visa sig vara kass blir det ny skiva oxå.
http://www.yoyodyneti.com/detail.aspx?ID=1720


Är jag på rätt spår?
Jag gillar Brembo... :hihi
Har det på Tillern och de är jag superduper nöjd med. :)

Viserligen blir det inte så mycket bling wavediskar med Brembo. Men bromsar ska vara bra, inte se snygga ut... :hihi
 
Last edited:
Det bästa(läs billigaste) är att måtta själv och sedan låta ngn(du?) tillverka det! har gjort ett till en TTR600 som jag hade tidigare och är på G att fixa et nytt nu till WR:n. Ringde till ISR och fråga vad de skulle ha före ett (vet att de har färdiga till YZ/WR) men de skulle ha 500 pix + MOMS!!!! Så om jag gör ett själv så e de ingen dålig timpeng!!
 
Ibland finns det färdiga distanser till dom vanligaste hojarna som byggs om till supermotarder.
Kolla cross/supermotard-butiker.
Annars gör man dom lätt själv! Ta mått eller rita upp hur distansen ska se ut och gå till nån som fräser ut den till dig.

Skillnaderna på bromsoken som du visade är att den ena är fräst som två delar, medans den andre är gjord i en del. Blir lite bättre känsla med mindre flex i oket när den tillverkas i en del, däremot blir det mycket dyrare att tillverka sånna. Om det är motiverat till en XR mer än att ballhetsfaktorn ökar vet jag inte...

Skillnader på bromcylindrarna är att kolven är monterad olika. Den som har kolven monterad i samma håll som man trycker in handtaget i är dyrare (tangentional piston pump).

13mm kolv brukar det va till enkelskivor och 16mm till dom som har dubbelskivor.

Brembo gör bra bromsar!
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top