Bromsljuset fungerar men lampan lyser ej

Schazoo

Too long: diden't read!
Gick med
20 Sep 2010
Hoj
XJ6N
Hej,

Satte på en LED-baklampa i höstas och nu efter vintern så lyser den inte när man bromsar.
Dock är blinkers kopplade dubbelt och lyser även dom när man bromsar. En del av blinkers lyser rött när man bromsar, som de ska, men baklampan lyser inte starkare. Så bakljuset lyser hela tiden fast det blir inte starkare när man bromsar.
Min slutsats är att lampan är trasig då blinkers lyser som vanlig.

Någon som har några tips innan jag åker till affären och köper en ny?

Mvh Schazoo

blinkers kopplade dubbelt ???

rita gärna upp hur du kopplat.... inkl eventuella efektmotstånd å skit...

inte ås enkelt att du skiftat bromsljus och positionsljus i baklampan så att du tänder den den "svagare" lampan när du bromsar ?

om du släcker ljuset och bromsar, hur mkt lyser då ?

Det är inte jag som kopplade in blinkers och baklampan från början. Den gamla baklampan vibrerade sönder och då bytte jag baklampa och då skarvade jag bara på den "nya" lampan bara direkt på sladdarna från den gamla.
Så jag kan tyvärr inte rita upp ett schema =/
"om du släcker ljuset och bromsar, hur mkt lyser då ?" - Hur tänker du? om jag koppar ur baklampan och bromsar eller?
Ifall du menar på det viset så är det "bromsljus-delen" av blinkers som lyser.

Förklaring på blinkers; de två bakre blinkers har 2 uppsättningar av lampor, några lyser endast när jag bromsar och de andra när man använder... Blinkers, "färdriktningsvisare".

Jag skruvade loss lampan och verkligen kollade att sladdarna sitter i ordentligt samtidigt som jag testade att bromsa så det borde inte vara något glapp.

Det är... Borde inte vara felkopplat för det fungerade korrekt i höstas.

Pratade med en kunnig inom el osv och det är möjligt att det kan vara jordfel i antingen kontakterna eller jorden som sitter fast i hojen på nått ställe. Troligtvis lite rost som gör att det inte funkar, ska leta upp vart jorden sitter fast i hojen och spruta 5-56 där och på kontakterna vid lampan.
Jag återkommer i morgon :P

Om jag var som dig så skulle jag försäkra mig om att lampan är hel innan jag funderar på om det är fel kopplat.

Så mitt tips är att mäta med en spänningsprovare, som du ställer in på ohm mätning över lampan. Då ser du lätt om den är hel. Det finns billiga spänningsprovare på biltema som säkert duger. Köp en sån. Den kan man ha mycket nytta av plus att det blir roligare att meka när man kan mäta o inte behöver gissa :)

Edit: såg nu att det är en led-lampa o då kanske man inte kan mäta så enkelt som jag trodde. :)

Last edited:
Då känns det bättre med hojen då problemet är löst men självförtroendet tog en smäll då det självklart var felkopplat...
Satt å pillade och kollade alla kontakter osv när jag såg att de sladdarna som jag skarvade på hade en annan färg lite längre fram i en kontakt. Då provade jag att koppla om dem nära baklampan och vips lös det.

Sen så blev man lite lurad i och med att det är naturligt att koppla röd mot röd och svart mot svart osv. Bilden nedan är så det ska vara kopplat för att fungera :rolleyes:

sladd.jpg

Back