Bromskolv har hamnat snett, hur få loss den?

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag håller på med att fixa bromsarna på min Suzuki GSXR750 1993 och jag skulle trycka tillbaka bromskolvarna bak och då verkar en kolv ha hamnat snett och fastnat.
Har plockat isär oket och testat med tryckluft men kolven rör sig inte, ser att gummit verkar ha tryckts ut på ena sidan av kolven.
Har någon något tips på hur man kan få loss kolven?

Testade förövrigt att försöka pumpa loss kolven när oket fortfarande satt på mc men den rörde sig inte alls.
 
Om du kan se hur kolven sitter snett så hade jag försökt ge den ett hammar slag via en stav
på insidan så den sitter rakt igen.
Jag brukar smörja #-ringarna efter rengöring med Bromscylinder fett från Biltema och sätta en tunnrand längst in på bromskolven också innan jag trycker in kolvarna i de rengjorda cylindrarna med fingrarna.
När kolven är intryckt, dags torka av överflödigt fett. från BromsOket.
1727466944690.png
 
Eller om du kan sätta den i ett skruvstycke o pressa den i rätt läge - bäst hade varit att trycka den utåt men det verkar vara kört.
Ska du byta ringarna i oket så kan du alltid köra på med värmepistol på själva oket så lättar du lite på greppet om kolven
 
Lite värme och kyla på valda ställen.
Kanske en hylsa och en förlängning för att lätt trycka kolven rakt.
 
Om din packning inte läcker och du kan spärra den/de andra kolvarna så kanske du kan använda hydraulik. Kräver nog att det är bromsvätska bakom kolven. För att skapa det hydrauliska trycket kanske du kan använda din bromspump.
 
Polygrip borde vara bra för att lirka loss bromskolven.

Använd en sån här när du skall trycka dit bromskolven igen. Kan vara rätt hopplöst att få dit den annars.

Att använda en vanlig Polygrip på en bromskolv borde vara ett utmärkt sätt skada kolvens utsida så man om det lyckas får bromsvätskeläckage efteråt. :finger
Kan man inte trycka in en bromskolv med fingrarna i bromsoket på en MC är det något fel.
Spåren för #-ringarna är inte rengjorda från skit ? med avsågad tandborste t.ex.
#-ringarna inte infettade med bromscylinderfett ?
En tunn rand bromscylinderfett längst ner på kolven hjälper också.
Att kolven sitter fast på snedden låter precis som Probotector använt verktygen från Biltema eller liknande för att pressa fast kolven på snedden. Tyvärr. :finger
Eller också är Probotector riktigt stark i fingrarna och då behöver han inga verktyg,
bara lite mer "fingertoppskänsla"
 
Last edited:
Polygrip borde vara bra för att lirka loss bromskolven.

Använd en sån här när du skall trycka dit bromskolven igen. Kan vara rätt hopplöst att få dit den annars.

Jag bifogar ett ”inte” som du kan komplettera ditt inlägg med, se nedan

”inte”
 
Att använda en vanlig Polygrip på en bromskolv borde vara ett utmärkt sätt skada kolvens utsida så man om det lyckas får bromsvätskeläckage efteråt. :finger
Nu går väl inte bromskolven hela vägen in. På min bil är de yttersta 3 mm rostiga och fula och det skadar inte några tätningar. Där tar man med polygripen.
 
Nu går väl inte bromskolven hela vägen in. På min bil är de yttersta 3 mm rostiga och fula och det skadar inte några tätningar. Där tar man med polygripen.
Fast så brukar det aldrig se ut på bromsok till motorcyklar utan kolvarna går hela vägen.
Men med en bit gummiduk som skyddar ytan på kolven går det fint att härja loss med polygripen.
 
Att använda en vanlig Polygrip på en bromskolv borde vara ett utmärkt sätt skada kolvens utsida så man om det lyckas får bromsvätskeläckage efteråt. :finger
Kan man inte trycka in en bromskolv med fingrarna i bromsoket på en MC är det något fel.
Spåren för #-ringarna är inte rengjorda från skit ? med avsågad tandborste t.ex.
#-ringarna inte infettade med bromscylinderfett ?
En tunn rand bromscylinderfett längst ner på kolven hjälper också.
Att kolven sitter fast på snedden låter precis som Probotector använt verktygen från Biltema eller liknande för att pressa fast kolven på snedden. Tyvärr. :finger
Eller också är Probotector riktigt stark i fingrarna och då behöver han inga verktyg,
bara lite mer "fingertoppskän

Guilty as charged!
Använde denna:

Men till mitt försvar så var redan (den yttre) gummipackningen utpressad på några ställen så jag är inte helt skyldig!
 
Jag blandade lite med era tips: jag värmde upp gummipackningen med en varmluftpistol och tog en träbit och en hammare och bankade lite lätt på sidan som stack ut mest och efter några slag hade kolven återgått till korrekt position så kunde jag trycka ut den med tryckluft.
Yttre gummipackningen var gammal och sliten, kunde inte hålla sig kvar i sitt spår så nu är allt bytt och verkar fungera:tummenupp
Och ja efter detta kunde jag trycka in kolvarna med fingrarna utan bekymmer.

Tackar för alla svar, det uppskattas.
 
Guilty as charged!
Använde denna:

Men till mitt försvar så var redan (den yttre) gummipackningen utpressad på några ställen så jag är inte helt skyldig!
Den yttre packningen är enbart ett dammskydd så i liknande situation tog jag ett vanligt gummiband med #-profil, klippte av till rätt längd (aningen för långt), fettade in och lade / "pressade på slutet" in i yttre spåret.
Bra att det löst sig och nu vet du också att är allt rätt trycker man in bromskolvarna med fingrarna. BRA JOBBAT ! :)
NÅGOT ÄR FEL när det behövs verktyg för trycka in bromskolven i bromscylindern på en MC.
 
Last edited:
Det där verktyget är endast till för att sätta mellan beläggen och trycka tillbaka kolvarna inte trycka på en enskild kolv.
Verktyget är odugligt till sitt tänkta ändamål också, även på bilar.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top