bromshjälp fram GSXR 1000

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Nu har jag hållt på med mina frambromsar i 1.5 vecka för å försöka få de bra...

problemet är att i vintras tog jag ner frambromsarna och rengjorde oken fram. bytte till stålomspunna slangar och körde modellen att dra en till varje ok istället för att dra en ner sen bygla över som de är orginal.

men de som har hänt är att höger bromsen kärvar och ligger på skivan lite. går bara snurra hjulet ett halvarv utan att de stannar av sig själv.

jag har luftat på alla möjliga sätt å anser att luften är ur. beläggen är ca hälften kvar.

kolvarna går att trycka in med tummarna lätt på oken, så tycker inte dom borde kärva, skall dom gå lättare?

jag förstår inte vad felet är?

på den sidan som kärvar känns nitanra till skivan lite slitna. den glappar ganska bra i sidled och möjligen ytterst lite fram å tillbaka.

nån sonm har någon ide? jag har luftat i evigheter, jag har smört in beläggen mm och dom går lätt i oket, kolvarna går lätt. men de jävlas....:mad:

cyckeln i fråga är en gsxr 1000-02 med ca 2000 mil på sig

uppar lite och vore grymt tacksam för ideer för mina är slut.

nu sitter de nya galfer wave skivor fram och nya galfer belägg. trodde nämligen de kunde berott på att höger bromskiva var lite ltie skev då förra ägarn lyckas köra iväg med bromslås. så jag tänkte att jag byter skivor belägg så får vi se. men problemet kvarstår.

så skivorna eller beläggens fel var det ej....

en mc mek sa att de är ibland vanligt om hojen fått sig en smäll av ett skivlås att bromsoks fästet på dämparn får sig en smäll och blir lite lite lite skev och på så sätt så ligger bromsoket lite lite skevt och man får byta gaffelbenet elelr skimsa upp oket rakt.

de konstiga är att om jag släpper några varv på de 2 skruvarna som håller oket så går hjulet lättare... men jag kan inte förstå vad felet är.

de som är bytt provat är:
nya skivor belägg
luftat flertalet ggr och verkar luftfritt

ändrat sen förra året:
sitter stålomspunnet fram där de är en slang till varje ok istället för en bygel från de ena till de andra oket.

bromsarna tar bra, men ena skivan ligger som sagt på... ingen som har någon ide?

ingen med någon ide? sommarvärmen är ju här och vill inte köra de nya skivorna varma. är de någon ide att byta tillbaka till orginal slangarna å prova trotts att kolvarna går lätt både in å ut?

Jag tror att du har ngn liten luftficka i oket på den dåliga sidan... Du har inte provat att skruva loss det , vrida o vända lite på det för att på så sätt få bort all luft ??...

När du luftar , hur gör du då ? Ovanifrån eller bakvägen ? Säkrast o lättast är om du trycker in oljan nerifrån oket o fortsätter trycka tills det absolut inte kommer ngn luft uppe i behållaren.

Du kan ju alltid testa att släppa på gaffelbenen och se om det blir bättre.

jag har hört att Carro är duktig på sånt där med bromsar :hihi

Nej men allvarligt jag får känslan av att du har fått en packning fle kanske om du hade ur kolvarna...

om inte annat så prova att hänga allt upp och ner så luften verkligen får komma upp sen luftar du och efter det så är det bunt band på broms hantaget över natten och lufta en sista gång :)

Angående bromsskivan låter det farligt att den glappar så mycket Byt livs farligt men glappande skivor

Du kan ju alltid testa att släppa på gaffelbenen och se om det blir bättre.

Interssant Berätta mera är du snäll

Last edited:
Ta av oket och ha det hängande i luften, sätt något emellan bromsbeläggen så blir det inte så pilligt att få isär dem sen.

Bara att lufta som vanligt sen, knacka lite på slangen och på oket medans du luftar, brukar funka för att få ut all luft.

Edit: när du snurrar på hjulet, hur stannar det då? Sakta eller tar det tvärstopp? Låter det mycket när du snurrar på hjulet? Jag hade nog inte brytt mig om det stannade sakta, duccen jag hade innan var det så på och det var inget problem vad jag märkte, skivorna blev inte varma och den rullade på bra.

jag har hört att Carro är duktig på sånt där med bromsar :hihi

ja ska höra med henne, men jag tror de finns saker hon kan bättre än just de:hihi och vill undvika se henne stå med en:notme skylt när nåt gått åt helvete..

hur som vad gäller luftningen så har jag provat alla metoder dvs:
tryck in oljan underifrån
vakumsugit
satt tryck uppifrån på behållarn
luftat traditionellt
etc.

problemet är att jag köpte hojen förra året å körde bara 1 mil på den. så jag vet inte om de funkade riktigt när jag köpte den tänkte inte på de. utan märkte de först i år när den stod med hjulet i framluften.

de jag gjort sen förra året är bara att tvättat rent oken. inte tagit ur kolvarna. samt bytt till stålomspunnet.

de jag skall prova idag är att byta tillbaka slangarna till orginalen å dra dom som de var orginal dvs bromshandtaget till höger oket sen grenat över till vänster oket. nu har jag ju en från varje ok direkt till handtaget. kanske de som ställer till de? är ju ignetligen enda ändringen jag gjort sen förra året förutsatt att bromsarna inte redan låg på när jag hämtade hojjen.

vad gäller glappande skiva så är dom redan bytta. satte på galfer wave skivor idag med belägg men de hjälpte inte.

men de går la inte lossa gaffelbenen? är väl fortfarande hjulaxeln som bestämmer vridningen på benen? eller går de vinkla lite kanske?

räcker ju jag släpper på ok skurvarna nåt varv för att hjulet skall snurra tillräckligt bra. de orkar gå ett halvvarv sen stannar hjulet. men de snurrar inte direkt lätt.

tack för svaren hittils

de jag gjort sen förra året är bara att tvättat rent oken. inte tagit ur kolvarna. samt bytt till stålomspunnet.

Använde du Breking Clean???

om du gjorde det så har packningarna i oken pajat och du får byta alla precis det jag har gjort på min

Där har du väl svaret, det sitter snett på nåt vis.

kan de vara så jäkla illa att när förra ägarn råkade åka med bromskive låset i så fick de sig ens smäll och blivit nån tiondel snett. de räcker ju.

gottis, jo jag använde faktisk brake cleean. är la skadad från bilvärlden då man har de till allt. men tror du verkligen att de dötat packningarna så direkt?

mycket jobb att byta packningarna i ett mc ok?

hur som vad gäller luftningen så har jag provat alla metoder dvs:
tryck in oljan underifrån
vakumsugit
satt tryck uppifrån på behållarn
luftat traditionellt
etc.

problemet är att jag köpte hojen förra året å körde bara 1 mil på den. så jag vet inte om de funkade riktigt när jag köpte den tänkte inte på de. utan märkte de först i år när den stod med hjulet i framluften.

de jag skall prova idag är att byta tillbaka slangarna till orginalen å dra dom som de var orginal dvs bromshandtaget till höger oket sen grenat över till vänster oket. nu har jag ju en från varje ok direkt till handtaget. kanske de som ställer till de? är ju ignetligen enda ändringen jag gjort sen förra året förutsatt att bromsarna inte redan låg på när jag hämtade hojjen.

vad gäller glappande skiva så är dom redan bytta. satte på galfer wave skivor idag med belägg men de hjälpte inte.

men de går la inte lossa gaffelbenen? är väl fortfarande hjulaxeln som bestämmer vridningen på benen? eller går de vinkla lite kanske?

räcker ju jag släpper på ok skurvarna nåt varv för att hjulet skall snurra tillräckligt bra. de orkar gå ett halvvarv sen stannar hjulet. men de snurrar inte direkt lätt.

tack för svaren hittils

Du har gjort helt riktigt med slangarna, troligsvis ingen luft kvar heller, min gissning är att nåt bromsok har fått sej en rejäl smäll, lite trögt går det alltid efter man haft isär hjul/bromsar mm men det brukar ju släppa ganska omedelbart när man kör.

vart å pratat med en erfaren mc mek idag och han påstår att de kan berott på att skivlåset suttit i åch förra ägarn kört iväg.. så hållarn på gaffelbenet har fått sig en rejäl smäll. enda som är å göra är att svarva av nån tiondel på ok hållarn eller byta gaffel ben. :( vad kan ett nytt gaffelben kosta?

såg idag att på yttersidan av skivan tar de över hela skivan men insidan som ligger på tar bara på toppen av skivan ca 1 cm.... så antinge e de nåt med oket eller gaffelbenet.

kolvarna går lätt i oken, men kan de vara fel på packningarna ändå om ajg använt brääckleen bromsrengöring?

Det är väl bara att sätta upp gaffelbenet i en fräs och plana till ytorna som oket ska sitta på, även oket om det behövs. Man gör ju så med skeva topplock så varför inte med dina grejer.

Det är väl bara att sätta upp gaffelbenet i en fräs och plana till ytorna som oket ska sitta på, även oket om det behövs. Man gör ju så med skeva topplock så varför inte med dina grejer.

tanken var la att göra så. enda jag har kvar å prova typ....

de är ju så förbannat lite så de går inte vri till gafelbenet lite? om man släpper gaffeln där uppe? men de går la inte utan de e la centrumbulten genom fälgen så håller dom raka?

annars borde man ju kunna lägga en rätskiva över gaffelbenens öron till oket och se om de skiljer?

för att få ett värde i tråden så får jag ju skriva va felet va.

förra ägaran hade kört med skivlåset i och lyckats smälla till höger gaffelben med de. Bygeln som håller bromsoksfästet hade blivit 0.55 tiondelar snett och de räckte för att jag inte skulle kunna få bromshandtaget riktigt stumt och ej heller få bromsarna å ta riktigt, samt vara påliggande.

nu är de iaf fixat:)

Ställ men så du har framhjulet fritt - pumpa några gånger sten hårt på bromsgreppet.
Roterar hjulet inte lätt?- visst motstånd kan man ha ett halvt varv

Känn på det bra oket - går det att vika på lite?

Känn på det dåliga om det sitter stenhårt på skivan.

Isåfall har så åker du på att ta upp oket och rengöra det oh åtemontera packningarna.
Ta och rengör ytterflänsen och ytan mellan yttre oh inre packning med fint sandpapper.
Ta och gå över kolvarna med fint 1000 papper.

Ställ men så du har framhjulet fritt - pumpa några gånger sten hårt på bromsgreppet.
Roterar hjulet inte lätt?- visst motstånd kan man ha ett halvt varv

Känn på det bra oket - går det att vika på lite?

Känn på det dåliga om det sitter stenhårt på skivan.

Isåfall har så åker du på att ta upp oket och rengöra det oh åtemontera packningarna.
Ta och rengör ytterflänsen och ytan mellan yttre oh inre packning med fint sandpapper.
Ta och gå över kolvarna med fint 1000 papper.

tack men läs inlägget ovan så ser du va felet var och att de är fixat

Använde du Breking Clean???

om du gjorde det så har packningarna i oken pajat och du får byta alla precis det jag har gjort på min

Jag har en Aprilia Falco med lite bromsproblem.
Det vibrerar lätt när jag bromsar hårt/halvhårt.
Ett känt problem och lösningen ska vara att se till att nitarna som håller fast skivan kan roteras. Dvs, tvätta och gno.
(alternativ två är att bända lite på fjäderbrickorna som sitter på nitarna, men det undviker jag helst..)

Har du nåt förslag på vad jag ska använda för kemikalier?
Tandborste, trasa och svamp hade jag tänkt som mekaniska hjälpmedel.

Sorry for going a bit off topic..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...