Bromsbelägg - Nödvändigt att flytta över skrikdämpare?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Står o byter belägg på hojen i skrivande stund, skruvat bilar ett gäng år men inte så mkt mc. Nåväl, skrikdämpare är vettigt men är det nödvändigt rent erfarenhetsmässigt på hoj? Original så är dom limmade nämligen, eller ja.. det ser ut som dubbelhäftande tejp samt vikta runt kanten. Nya beläggen har inga skrikdämpare alls, inget större strul att flytta över men har inget lämpligt lim eller tejp.

Någon risk med ej limmade skrikdämpare? På bil finns det ju båda alt. Glidpinnen går även igenom skrikdämpare men bara på ena sidan, bak iaf då jag inte hunnit riva frambromsarna ännu.

Beläggen är SBS.. sinter om det finns olika, brukar dom vråla utan skrikdämpare?

20120509_181233.jpg

Last edited:
Den perforerade plåten är till för att avleda värme och vissa belägg har sådana och andra inte, du behöver inte flytta över den.

vanlig våtrums silikon funkar utmärkt att ha på för att fästa dessa. skadar inte att ha de monterade så kör på det slipper du fundera över det mer.

Den perforerade plåten är till för att avleda värme och vissa belägg har sådana och andra inte, du behöver inte flytta över den.

Avleda värme... hmm verkar knepigt för nu har jag tittat fram och där finns ingen plåt. Jaja de fick bli utan, har ingen möjlighet till att limma, blir nog bra.. kanske :tummenupp

Satt plåt för inre beläggen fram men inte för de yttre = där kolvarna sitter, logiskt sånt där.

Så stod man där, bra trött efter att ha harvat runt på jobbet 07-22 så är det fel belägg för frambromsarna, kan knappt skylla på åf då jag själv gjorde en check på Duells lista och tolkade att det var rätt belägg jag hade i handen... Tydligen har de bytt mellan 2005-2006 och de jag tjöpte är alltså för 2002-2005 enligt deras lista. Kollar jag Lelles så specar de dock samma originalbelägg för 2002-2008..?

Fan va tråkigt det är att meka när det går åt arslet! Ca 1mm kvar på beläggen, får se till att hålla i 200 mil så kan de byta skiten på servicen istället :tummenupp

Någon i behov av två par bromsbelägg enligt ovan? Inköpt billigt, ena paret berikat med tumavtryck så de säljs ännu billigare.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back