Bromsbelägg med mkt initialt bett?

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Hej!
Efter att ha testat moppar med feta Brembo bromsok, ABS och all sköns mumsiga finesser så är jag sugen på att optimera mina bromsar ytterligare.

Jag är ute efter mycket initialt bett i bromsarna. Jag gillar när löständerna flyger ut så fort man snuddar vid bromsgreppet. Mina nuvarande bromsar är mycket bra men de kan bli bättre.

Idag har jag bytt ut följande på min GSXR1000 -05:
Brembo bromspump
Stålomspunna slangar
SBS Dual Carbon belägg
Motul RBF600 bromsvätska

Skivor och ok är alltså original. Innan jag löper linan ut och köper nya ok från Brembo/ISR tänkte jag testa med nya bromsbelägg.
Vilka belägg är de bästa/värsta på marknaden?

Tacksam för synpunkter från er räserrävar som testat allt och lite till.

brembo rc 30 belägg är nog det hårigaste du kan använda med god marginall..... med andra ord helt oanvändbara:D vad har du för brembo pump? 19x20 är rena gatgrejer, en 19x18 pump gör mer än håriga belägg :tummenupp i motogp kör dom med 19x16 men det kräver carbon skivor :D

En 19x18 pump sitter på min hoj.
Jag vill inte ha oanvändbara belägg, jag vill ha de bästa :)
Var finns RC30-belägg? Har Googlat utan att få någon vettig träff.

www.kvickmc.se säljer Brembobelägg, bor i täby..
Kör själv med Brembo's sintrade och det är grymt mycket bättre grepp i dom än
i SBS och dylikt... Det kostar med brembobelägg men s*t*n var det tar stopp...

Man kanske skulle ge Brembo en chans! Tack för tipsen.
Fyll gärna på med fler bromsbeläggserfarenheter.

fel av mig RC heter carbon beläggen som är Brembos värsta... Jag körde tidigare med Z04 sinterbeläggen men det greppar så djävligt att man har inte en chans att trailbromsa... men jag kör ju ducce med riktiga broms ok :tummenupp

Last edited:
Jag körde rc beläggen förra året och vart inte så superimpad faktiskt,helt likvärdiga med sbs dc även i livslängd bara dyra som fan och åker du gata med hojen så glöm dom dom måste vara riktigt varma för att funka annars har du 0broms

fel av mig RC heter carbon beläggen som är Brembos värsta... Jag körde tidigare med Z04 sinterbeläggen men det greppar så djävligt att man har inte en chans att trailbromsa... men jag kör ju ducce med riktiga broms ok :tummenupp

Jag kör 07SU19SA sinterbelägg och dom biter på men med tanke på
bromspaketet som Sukka satte på Hayabusan så behöver man all hjälp man kan få... :( Jag vill ha råd med ISR pumpen... :gråta

Jag körde rc beläggen förra året och vart inte så superimpad faktiskt,helt likvärdiga med sbs dc även i livslängd bara dyra som fan och åker du gata med hojen så glöm dom dom måste vara riktigt varma för att funka annars har du 0broms

du behöver bromsok, bromspump m.m. som gör att du kommer upp i läskigt höga tempraturer då friktionskoficienten ökar med värmen på dessa med andra ord helt oanvändbara som jag skrev tidigare, av den anledningen har jag aldrig testat dess, men friktionkoficientet ligger grishögt jämfört med andra belägg och det jag hört från andra som testat är att när du fått upp värmen så är det som att sätta in en käpp i hjulet:D rc beläggen är halva priset jämfört med z04 men håller sämre

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla