Bromsbelägg byte?

flittiditt

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2008
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR 600F -99
Tjipp!
Har en cbr 600F -99, där frambromsarna ligger an en aning. Beläggen börjar bli slitna dessutom. Har plockat bort oken och smort kolvarna lite, men det ligger fortfarande på lite...

Funderar på om det skulle hjälpa att byta till nya belägg. Verkar ju som kolvarna i oken jobbar tillbaka lite lättare om de inte behöver gå ut så långt. Kan det funka/stämma tror ni?

Sen undrar jag lite om beläggen. Kollat runt lite och läst att man inte ska ha "sintrade" belägg om det inte sitter original? Varför? Och hur vet jag vad som sitter? :gnissla

Bromsvätskebehållaren är min nästa fundering... Den sitter ju på ena styrhalvan lite snett... Ska man kolla nivån när hojen står upprätt och styret rakt? (dvs behållaren på sniskan)

Tacksam för lite svar! :)
 
Hallå!
Ska se om ja lyckas förklara nåt vettigt :)

Beläggen skall alltid ligga på lite och det kan skrapa om du flyttar på hojen tex. Det är även ett jättebra bevis på att dina skivor är OK då dom inte är skeva och slår tillbaka beläggen ;)
Anser du att beläggen är slitna så borde du byta dom innan dom börjar skrapa skivorna så klart. Men kom ihåg att även dom nya beläggen kommer ligga på skivorna hela tiden om skivorna inte e skeva...

Om du bara kör gata och tydligen inte stuntar me hojen så kan du köra me vilka belägg som helst anser jag (nu kanske alla sh:are hånar mig :P).

Bromsvätskan kollar du bäst genom att hålla hojen rak och styret rakt. Jag tror att du har en low markering på höger sida om glaset och en max markering lite högre på vänster sida.
Dubellkolla vätskan om du byter belägg så att de inte e för mycket ;)
 
Hallå!
Ska se om ja lyckas förklara nåt vettigt :)

Beläggen skall alltid ligga på lite och det kan skrapa om du flyttar på hojen tex. Det är även ett jättebra bevis på att dina skivor är OK då dom inte är skeva och slår tillbaka beläggen ;)
Anser du att beläggen är slitna så borde du byta dom innan dom börjar skrapa skivorna så klart. Men kom ihåg att även dom nya beläggen kommer ligga på skivorna hela tiden om skivorna inte e skeva...

Om du bara kör gata och tydligen inte stuntar me hojen så kan du köra me vilka belägg som helst anser jag (nu kanske alla sh:are hånar mig :P).

Bromsvätskan kollar du bäst genom att hålla hojen rak och styret rakt. Jag tror att du har en low markering på höger sida om glaset och en max markering lite högre på vänster sida.
Dubellkolla vätskan om du byter belägg så att de inte e för mycket ;)



Okej, då hänger jag med! Tack för det snabba svaret! :)

Däremot ang anliggande broms... De påpekade det på besiktningen att det var bra att kolla upp... Lyfter man upp framhjulet och snurrar till så snurrar det bara drygt ett halvt varv nämligen. Iofs så blir skivorna aldrig riktigt varma heller, antagligen för att det blir hyfsad kylning när man kör antar jag?
 
Okej, då hänger jag med! Tack för det snabba svaret! :)

Däremot ang anliggande broms... De påpekade det på besiktningen att det var bra att kolla upp... Lyfter man upp framhjulet och snurrar till så snurrar det bara drygt ett halvt varv nämligen. Iofs så blir skivorna aldrig riktigt varma heller, antagligen för att det blir hyfsad kylning när man kör antar jag?

Om hjulet inte snurrar ett helt varv beror det på att skivorna är skeva. Dom kan vara lite skeva och dom kan vara mycket skeva...

Börja med att syna skivorna noga, känn och titta på dom ifall det finns utbuktningar som tex denna bild ser du tydligt att skivan e skev.
skev_bromsskiva.jpg


Kan du varken se eller känna att den är skev så borde du kunna känna lite vibration när du bromsar jämnt.
Du kan köra i ca 40km/h och frikoppla och bara bromsa jämnt och fint med frambromsen så borde du känna de tydligt om det är nåt som e fel.

Annars köra den till nån mek som har verktyg för och mäta hur många mm skivan e skev ;)

Tror de va allt :D Kan även nämna att mina skivor blir stekheta efter lite körning (konstigt om dina skulle fortsätta va kalla)
 
En väldigt viktig sak är att OM du byter sort eller "compound" på dina belägg så måste du rengöra dina skivor ORDENTLIGT. Detta görs främst genom glasblästring eller någon annan mekanisk bearbetning dvs "brääkleen" funkar inte.

/J
 
En väldigt viktig sak är att OM du byter sort eller "compound" på dina belägg så måste du rengöra dina skivor ORDENTLIGT. Detta görs främst genom glasblästring eller någon annan mekanisk bearbetning dvs "brääkleen" funkar inte.

/J

ok anledningen är?
 
Om hjulet inte snurrar ett helt varv beror det på att skivorna är skeva. Dom kan vara lite skeva och dom kan vara mycket skeva...

Börja med att syna skivorna noga, känn och titta på dom ifall det finns utbuktningar som tex denna bild ser du tydligt att skivan e skev.
skev_bromsskiva.jpg


Kan du varken se eller känna att den är skev så borde du kunna känna lite vibration när du bromsar jämnt.
Du kan köra i ca 40km/h och frikoppla och bara bromsa jämnt och fint med frambromsen så borde du känna de tydligt om det är nåt som e fel.

Annars köra den till nån mek som har verktyg för och mäta hur många mm skivan e skev ;)

Tror de va allt :D Kan även nämna att mina skivor blir stekheta efter lite körning (konstigt om dina skulle fortsätta va kalla)

Kalla är dom ju inte, men inte stekheta efter nån kilometer med så lite bromsande som möjligt..(vilket de borde bli om bromsen ligger på ordentligt) Skeva tror jag inte dom är, eftersom det inte är några vibrationer...sen är det lika "tungt" att snurra hjulet oavsett vilket läge hjulet är i.... det "hakar" inte i efter ett halvt varv alltså, om du förstår?
Tjatar kanske lite, men har en benägenhet att alltid fundera på problem från olika håll innan jag blir övertygad :D
 
ok anledningen är?

Anledningen är att det som gör att friktionen fungerar som den ska är att material, läs bädda in belägg, ska överföras från belägg till skivor. Blandar du organiskt med icke organiskt så får du inte önskad effekt och oftast sämre bromsar än utlovat......

Denna överföring av material kan inte tas bort av de vanligaste kem burkarna. Materialet sitter HÅRT i skivan och måste slipas/blästras eller på något annat "mekaniskt" sätt tas bort, lösningsmedel biter inte på detta.

/J
 
Last edited:
Fortfarande ingen som kan svara på hur mkt beläggen ska ligga på i "normalfall" ?
Ska byta belägg snart, så jag antar att det kommer märkas om det gör nån skillnad...
 
Fortfarande ingen som kan svara på hur mkt beläggen ska ligga på i "normalfall" ?
Ska byta belägg snart, så jag antar att det kommer märkas om det gör nån skillnad...

Hmmm. Ja skrev i mitt första inlägg att beläggen alltid ska ligga på, de e inget konstigt/fel. Men dom skall ligga på så att man kan snurra hjulet. Dom ska ju inte nypa direkt ;)
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top