Bromsar vibrerar/ den drar till vänster vid hårdare inbromsning

Goforit

Medlem
Gick med
20 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Jag va ute o körde idag, bromsarna vibrerar vid inbromsningar och när jag bromsar hårdare så drar hojen till vänster. Fick känslan att beläggen på höger sida kan ha kärvat lite så de ligger på lite. Jag har förövrigt nya packboxar o gaffelolja i gafflarna, Nytt framdäck (som är vänt rätt) och nya belägg i bägge oken fram.

Förslag på vad som kan vara fel någon???
Smörja oken med något?
Ny bromsvätska?

Närmast till hands för vibrationen ligger att dina skivor kärvat fast och inte längre rör sig eller har slagit sig. I det första fallet behöver du göra rent nitarna så att skivorna inte sitter stumt, i det andra fallet bör du köpa nya skivor.

Att den drar åt nåt håll beror dock med största sannorlikhet på dig själv eller att hjulen inte spårar så att den alltid går snett. Är gaffelbenen raka? Sitter kronorna rakt? Är ramen rak eller sned efter vurpa? Är bakhjulet rakt efter kedjesträckning? Den biten har inte med bromsarna att göra...

Last edited:
Vid bytet av oljan i gafflarna fick du i rätt mängd i båda benen och förspänning, retur och com. inställda likandant på båda gafflarna?

lätt i alla fall på vissa hojar att är man där och grejar så kan inställningarna råka ändras

Närmast till hands för vibrationen ligger att dina skivor kärvat fast och inte längre rör sig eller har slagit sig. I det första fallet behöver du göra rent nitarna så att skivorna inte sitter stumt, i det andra fallet bör du köpa nya skivor.

Att den drar åt nåt håll beror dock med största sannorlikhet på dig själv eller att hjulen inte spårar så att den alltid går snett. Är gaffelbenen raka? Sitter kronorna rakt? Är ramen rak eller sned efter vurpa? Är bakhjulet rakt efter kedjesträckning? Den biten har inte med bromsarna att göra...

Vi har kollat men skivorna verkar inte skeva. hur gör man rent nitarna? Vart sitter dem? Är det svårt? Hojen skall inte varit lagd någon gång, så det bör inte ha med det att göra. Bakhjulet förutsätter jag också att det är rakt, då den är ställd efter graderingen i svingen.

Vid bytet av oljan i gafflarna fick du i rätt mängd i båda benen och förspänning, retur och com. inställda likandant på båda gafflarna?

lätt i alla fall på vissa hojar att är man där och grejar så kan inställningarna råka ändras

Jag fick i exakt lika mycket i bägge benen. Har även gjort min fjädringssetup och ställt in retur och komp.

Om du tittar på hjulet sitter det ett antal ringar/nitar som håller fast skivorna vid det inre fästet (som är skruvat i fälgen). Bromsrengöring och smal skruvmejsel för att eventuellt göra rent/lossa dem på baksidan.

Graderingen i svingen är tyvärr ingen garanti för att hjulen spårar även om det inte borde ge så mycket fel att du känner nåt.

Sitter gaffelbenen lika långt upp i styrhuvudet? Är de lika inställda?

Om du tittar på hjulet sitter det ett antal ringar/nitar som håller fast skivorna vid det inre fästet (som är skruvat i fälgen). Bromsrengöring och smal skruvmejsel för att eventuellt göra rent/lossa dem på baksidan.

Graderingen i svingen är tyvärr ingen garanti för att hjulen spårar även om det inte borde ge så mycket fel att du känner nåt.

Sitter gaffelbenen lika långt upp i styrhuvudet? Är de lika inställda?

Ska kolla nitarna nu o åka förbi biltema o köpa bromsrengöring. Gaffelbena sitter lika långt upp, justerade/kontrollerade det i samband med att jag bytte packboxarna. Bromsoljan kan inte påverka på något sätt? vet inte alls vad det är för kvalité på den.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla